Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. szeptember 5. 18:32 Vállalat

Vinné a magyar állam a ferihegyi repteret, eurómilliárdokba kerülhet

Ismét nekirugaszkodhat a magyar állam a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető Budapest Airport Zrt. (BA) megvásárlásának. A G7 értesülései szerint kedd délután már a BA alkalmazottjait is tájékoztatták a tranzakcióról.

Mi történt? Információink szerint a magyar állam 51 százalékos részesedést szerezhet a vállalatban, míg a maradék 49 százalék egy szakmai befektetőhöz kerülhet, azaz egy olyan céghez, amelynek más reptérben is van érdekeltsége.

  • A Bloomberg kedd késő délután arról írt, hogy a többségi pakett vevője egy állami vállalat lehet, de a kisebbségi részesedést megszerző partnert a lap forrása sem nevezte meg.

Előzmények: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér eladása nem először merül fel komolyabban. Négy éve Mészáros Lőrincet hozták hírbe a Budapest Airport Zrt-vel, tavalyelőtt pedig az állam, a Mol és Jellinek Dániel alkotta konzorcium vitte volna a céget.

  • A hírek szerint 2021-ben a vételár 4,44 milliárd euró lett volna, ám, ahogy erről akkor részletesen írtunk, ez nagyon erősen felülárazta a társaságot. A kifizetett pénz jó eséllyel soha nem jött volna vissza, de még az optimista forgatókönyvek is több évtizedes megtérülést valószínűsítettek.

Számokban: bár a Budapest Airport Zrt. kifejezetten erős évet zárt tavaly, egy hasonló vételár ezúttal is nagyon hosszú megtérülési időt eredményezne. Különösen, hogy a 2022-es sikerekben egyedi tételeknek is komoly szerepe volt, azaz a számok nem feltétlenül a tényleges üzleti potenciált tükrözik.

  • A vállalat tavaly két masszívan veszteséges év után termelt ismét profitot, méghozzá közel 80 millió eurónyit. A cég azonban az elmúlt 15 évből tízet hiánnyal zárt, összesített adózott eredménye közel negyedmilliárd dollárnyi veszteség volt ebben az időszakban.
  • Ha a tavalyi nyereséggel számolunk, akkor 2021-ben emlegetett vételár 55 év alatt térülne meg, ha a covidot megelőző öt év átlagával kalkulálunk, akkor azonban ugyanennek az időigénye már közel száz év. Ezeknek a számításoknál ráadásul nem vettük figyelembe, hogy a befektetett tőkének is van költsége. Ha ezzel is számolunk, akkor a múltbeli eredményekkel már nem igazán lehet megtérülésről beszélni.
  • Így a cég nyereségének drasztikus növekedésére van szükség, ahhoz, hogy valaha visszajöjjön a befektetés. Az optimista forgatókönyvek 25 milliós utasforgalommal számolnak, amely akár évi negyedmilliárd dolláros profitot is eredményezhetne. Egyrészt azonban egyelőre ettől nagyon messze van a reptér forgalma, másrészt a jelenlegi kamatszint mellett így is hosszú évtizedek alatt térülne csak meg a tranzakció.

Reakciók: a kormány cikkünk megjelenéséig nem jelentette be a tranzakciót. A Budapest Airport Zrt-nél megkeresésünkre mindössze annyit reagáltak, hogy kérdéseinkkel forduljunk a cég tulajdonosaihoz, ha válaszolnak, közöljük. Frissítés: a Budapest Airport többségi tulajdonosa, az AviAlliance megkeresésünkre azt reagálta, hogy nem szeretnék kommentálni az eladásról szóló értesülést. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég 17. havi nyugdíjat is fizethetne a kormány, ha nem venne repteretNem látszik, miért lesz jobb az országnak, ha kiad a reptérért annyi pénzt, amennyiből három évig duplázni lehetne a tanárok fizetését. A megtérülésnél a több évtizedes távlat a kedvező forgatókönyv.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegéri ennyiért megvenni a repteret?A reptér árazása rendkívül magas, de a vállalat finanszírozásának átalakításával és a csoportba tartozó cégekkel is számolva már kedvezőbbek a megtérülési kilátások.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Budapest Airport lehet Mészáros Lőrinc következő célpontjaA repteret üzemeltető céget érő sorozatos politikai bírálatok miatt erősödnek a találgatások azzal kapcsolatban, hogy Mészáros Lőrinc szemet vetett Ferihegyre. De az azért elég nagy falat lenne, több százmilliárdot ér.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Budapest Airport liszt ferenc nemzetközi repülőtér reptér Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.

Hajdu Miklós
2024. május 23. 10:43 Közélet, Vállalat

Sokmilliárdos pénzhegyen ülő állami cég került Lázár János alapítványának tulajdonába

Évről évre több milliárd forintos nyereséget ér el az a vállalat, amit most adott át ingyen az állam a Lázár János által kezelt alapítványnak.

Torontáli Zoltán
2024. május 23. 05:07 Tech, Vállalat

Három magyar élelmiszerboltlánc kezd kísérletezni a személyzet nélküli nyitva tartással

Nagy az óvatoskodás a témában, mert az indulás erősen kísérleti jellegű lesz.

Fontos

Török Zoltán
2024. május 25. 05:07 Adat

Nagyot ugrott a pannon puma, de mire mentünk vele?

A régión belül különösen Magyarország és Szlovákia vált külföldi multik alacsony hozzáadott értékű termelőegységeinek lerakatává az uniós tagság 20 éve alatt.

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.