Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. december 7. 20:02 Élet, Vállalat

Az ársapka eltörlése csak két hónapra oldja meg a gondokat a gázolajnál

Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. vezérigazgatója már tegnap este, az üzemanyagár-sapka kivezetésének bejelentésekor előre jelezte, hogy két hónap múlva újabb kritikus helyzettel nézhetünk szembe: akkor majd a dízel üzemanyaggal lehetnek ellátási problémák.

Felülnézet: Az uniós döntésnek megfelelően 2023. február 5-e után a tagállamok nem folytathatnak olyan termékekkel külkereskedelmet, amelyek forrása orosz nyersolaj. A Százhalombattára a Barátság vezetéken érkező orosz olajból készülő benzint és gázolajat így csak belföldön lehet majd eladni.

Mi a probléma? A Mol az éves magyar dízelfogyasztásnak körülbelül a 90 százalékát megtermeli Magyarországon, de 10 százalékot importból szokott fedezni. Ennek a fő forrása szintén Oroszország, ám mivel ez embargó alá esik, ezt a 10 százaléknyi mennyiséget máshonnan kell majd beszerezni. Ez azonban nem lehet a Molhoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítója sem, hiszen az is orosz olajjal dolgozik.

A csoporton belül a Slovnaft inkább benzint, Százhalombatta pedig inkább dízelt gyárt, így a szlovákok még nagyobb bajban vannak.

A dízel globális piaca jóval kisebb, mint a nyersolajé, ráadásul jó ideje nagyon szűkös a kínálata, és ahogy Pletser Tamás, az Erste Csoport elemzője nemrég fogalmazott, a hiány miatt globálisan is alig látszik más forrás, mint Oroszország. Mivel korábban a gázolaj 10 százaléka Európában is orosz importból jött, az erről való leállás óriási keresletet generál a más forrású dízel iránt.

Világi Oszkár, a Slovnaft vezérigazgatója a Paraméter című lapnak ma azt mondta, ők az Adriáról (vagyis Magyarországon, a Molon keresztül) próbálnak nem orosz olajat beszerezni, és azt feldolgozni, de ez eleve sokkal költségesebb, a horvát tranzitot biztosító cég pedig az európai átlaghoz képest hétszeres díjat kér. Ezért ő nagyon magas dízelárat és átmeneti hiányokat vár.

Mi következik? Amennyiben nem sikerül jó ütemben és megfelelő mennyiségben pótolni a kieső importot, a helyzet hasonló lehet, mint az ársapkás benzinnel. Lényeges különbség azonban, hogy a gázolaj legnagyobb vásárlói a fuvarozócégek, és ha ők nem jutnak elég üzemanyaghoz, akkor annak a kereskedelem egészére súlyos hatása lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem azért nincs benzin a kutakon, mert nálunk nőtt volna legjobban a fogyasztásFelrobbant árszintek ide vagy oda, nem hazánk az egyetlen uniós ország, amely több benzint és gázolajat fogyaszt, mint az energiaválság előtt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?Az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a gáznál a legfájdalmasabb a szakítás OroszországgalVéget ér a szabad energiakereskedelem korszaka, de az Oroszországgal való szakítást nehezíti, hogy akad a földgáznál nehezebben beszerezhető energiahordozó is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat dízel gázolaj import Mol szankció Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2024. március 18. 10:11 Adat, Élet

Hol eszik a legtöbb zöldséget és gyümölcsöt Európában?

Több mint négyszer annyi gyümölcsöt és zöldséget esznek átlagosan Albániában, mint Szlovákiában. A magyar fogyasztás Európa alsó negyedében van.

Pálos Máté
2024. március 18. 04:34 Élet, Közélet

Több ezer oktató szólalt fel az egyre méltatlanabb bérek ellen három nagy állami egyetemen

Azonnali béremelést, az anyagi megbecsültség hiányának megszüntetését, továbbá a zavartalan és színvonalas oktatás biztosítását kérik a fenntartótól.

Lukács András
2024. március 17. 04:33 Élet

Gyermekeink egészségét veszélyezteti a műfű és a gumiburkolat

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a sportpályákon, játszótereken is használt műfüves, illetve gumiburkolatú felületeknek komoly környezeti és egészségi kockázatai vannak.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. március 16. 04:37 Adat, Élet

Kihajítaná az összes gázkazánt az EU a következő 15 évben

Elfogadta az Európai Parlament a gázfűtés kivezetésére irányuló szabályokat, a lépés erősen hat majd a magyar háztartásokra.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Stubnya Bence
2024. március 14. 13:33 Közélet

Lakhatási támogatással és munkásszállókkal próbálja enyhíteni a munkaerőhiányt a kormány

Két intézkedést is bejelentettek az elmúlt időszakban, a cél a belső munkaerőtartalékok hatékonyabb kiaknázása.