Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. december 7. 20:02 Élet, Vállalat

Az ársapka eltörlése csak két hónapra oldja meg a gondokat a gázolajnál

Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. vezérigazgatója már tegnap este, az üzemanyagár-sapka kivezetésének bejelentésekor előre jelezte, hogy két hónap múlva újabb kritikus helyzettel nézhetünk szembe: akkor majd a dízel üzemanyaggal lehetnek ellátási problémák.

Felülnézet: Az uniós döntésnek megfelelően 2023. február 5-e után a tagállamok nem folytathatnak olyan termékekkel külkereskedelmet, amelyek forrása orosz nyersolaj. A Százhalombattára a Barátság vezetéken érkező orosz olajból készülő benzint és gázolajat így csak belföldön lehet majd eladni.

Mi a probléma? A Mol az éves magyar dízelfogyasztásnak körülbelül a 90 százalékát megtermeli Magyarországon, de 10 százalékot importból szokott fedezni. Ennek a fő forrása szintén Oroszország, ám mivel ez embargó alá esik, ezt a 10 százaléknyi mennyiséget máshonnan kell majd beszerezni. Ez azonban nem lehet a Molhoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítója sem, hiszen az is orosz olajjal dolgozik.

A csoporton belül a Slovnaft inkább benzint, Százhalombatta pedig inkább dízelt gyárt, így a szlovákok még nagyobb bajban vannak.

A dízel globális piaca jóval kisebb, mint a nyersolajé, ráadásul jó ideje nagyon szűkös a kínálata, és ahogy Pletser Tamás, az Erste Csoport elemzője nemrég fogalmazott, a hiány miatt globálisan is alig látszik más forrás, mint Oroszország. Mivel korábban a gázolaj 10 százaléka Európában is orosz importból jött, az erről való leállás óriási keresletet generál a más forrású dízel iránt.

Világi Oszkár, a Slovnaft vezérigazgatója a Paraméter című lapnak ma azt mondta, ők az Adriáról (vagyis Magyarországon, a Molon keresztül) próbálnak nem orosz olajat beszerezni, és azt feldolgozni, de ez eleve sokkal költségesebb, a horvát tranzitot biztosító cég pedig az európai átlaghoz képest hétszeres díjat kér. Ezért ő nagyon magas dízelárat és átmeneti hiányokat vár.

Mi következik? Amennyiben nem sikerül jó ütemben és megfelelő mennyiségben pótolni a kieső importot, a helyzet hasonló lehet, mint az ársapkás benzinnel. Lényeges különbség azonban, hogy a gázolaj legnagyobb vásárlói a fuvarozócégek, és ha ők nem jutnak elég üzemanyaghoz, akkor annak a kereskedelem egészére súlyos hatása lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem azért nincs benzin a kutakon, mert nálunk nőtt volna legjobban a fogyasztásFelrobbant árszintek ide vagy oda, nem hazánk az egyetlen uniós ország, amely több benzint és gázolajat fogyaszt, mint az energiaválság előtt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?Az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a gáznál a legfájdalmasabb a szakítás OroszországgalVéget ér a szabad energiakereskedelem korszaka, de az Oroszországgal való szakítást nehezíti, hogy akad a földgáznál nehezebben beszerezhető energiahordozó is.

Élet Vállalat dízel gázolaj import Mol szankció Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2023. január 25. 15:36 Élet, Világ

Ha továbbra is ekkora autókat veszünk, akkor szét kell bányászni a Földet, hogy elektromosak lehessenek

Közel lehetetlent vetnek fel környezettudósok egy új tanulmányban: mi lenne, ha kevesebbet autóznánk, kisebb kocsikkal?

Hajdu Miklós
2023. január 23. 12:38 Élet

Forrósodik a levegő a gáztűzhelyek körül, ez már a kormánypárti sajtónak is feladja a leckét

Bár nem foglalt állást a gázkészülékek tiltása mellett az amerikai kormány, már a magyar kormánypárti sajtó is a kérdést felkapva hergel a demokraták ellen, ráadásul Orbán Viktor kijelentésének ellentmondva.

Katona Hajnalka
2023. január 21. 18:32 Élet

Mitől függ, hogy melyik kutyafajta lesz népszerű?

Kilenc ország kutya-törzskönyveztetési adatait vizsgálták meg az elmúlt száz évből.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. január 26. 17:40 Közélet

Finomhangolja a kormány a napelemes tiltást, párhuzamosan működhet a két paksi erőmű

Elképzelhető, hogy újra épülhetnek szélerőművek is Magyarországon, legalábbis a kormány napirenden tartja a témát - rövid interjú Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárral.

Stubnya Bence
2023. január 26. 12:40 Világ

A hideg miatt hétfőn és kedden is rezsikedvezmény járt Angliában a csúcsidős áramspórolásért

Egy hidegbetörés miatt három szénerőművet is készenlétbe állítottak, de végül nem volt rájuk szükség. 3 millió fontot osztanak ki a spórolásért a résztvevőknek.

Váczi István
2023. január 26. 11:05 Támogatói tartalom, Vállalat

Vége a 30 békeévnek, alaposan átalakul a világkereskedelem

Az előttünk álló években lassabban nő majd a világgazdaságnál a nemzetközi kereskedelem, miközben jelentősen megváltoznak az áruforgalom uralkodó irányai – derül ki a Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég friss tanulmányából.