Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. december 7. 20:02 Élet, Vállalat

Az ársapka eltörlése csak két hónapra oldja meg a gondokat a gázolajnál

Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. vezérigazgatója már tegnap este, az üzemanyagár-sapka kivezetésének bejelentésekor előre jelezte, hogy két hónap múlva újabb kritikus helyzettel nézhetünk szembe: akkor majd a dízel üzemanyaggal lehetnek ellátási problémák.

Felülnézet: Az uniós döntésnek megfelelően 2023. február 5-e után a tagállamok nem folytathatnak olyan termékekkel külkereskedelmet, amelyek forrása orosz nyersolaj. A Százhalombattára a Barátság vezetéken érkező orosz olajból készülő benzint és gázolajat így csak belföldön lehet majd eladni.

Mi a probléma? A Mol az éves magyar dízelfogyasztásnak körülbelül a 90 százalékát megtermeli Magyarországon, de 10 százalékot importból szokott fedezni. Ennek a fő forrása szintén Oroszország, ám mivel ez embargó alá esik, ezt a 10 százaléknyi mennyiséget máshonnan kell majd beszerezni. Ez azonban nem lehet a Molhoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítója sem, hiszen az is orosz olajjal dolgozik.

A csoporton belül a Slovnaft inkább benzint, Százhalombatta pedig inkább dízelt gyárt, így a szlovákok még nagyobb bajban vannak.

A dízel globális piaca jóval kisebb, mint a nyersolajé, ráadásul jó ideje nagyon szűkös a kínálata, és ahogy Pletser Tamás, az Erste Csoport elemzője nemrég fogalmazott, a hiány miatt globálisan is alig látszik más forrás, mint Oroszország. Mivel korábban a gázolaj 10 százaléka Európában is orosz importból jött, az erről való leállás óriási keresletet generál a más forrású dízel iránt.

Világi Oszkár, a Slovnaft vezérigazgatója a Paraméter című lapnak ma azt mondta, ők az Adriáról (vagyis Magyarországon, a Molon keresztül) próbálnak nem orosz olajat beszerezni, és azt feldolgozni, de ez eleve sokkal költségesebb, a horvát tranzitot biztosító cég pedig az európai átlaghoz képest hétszeres díjat kér. Ezért ő nagyon magas dízelárat és átmeneti hiányokat vár.

Mi következik? Amennyiben nem sikerül jó ütemben és megfelelő mennyiségben pótolni a kieső importot, a helyzet hasonló lehet, mint az ársapkás benzinnel. Lényeges különbség azonban, hogy a gázolaj legnagyobb vásárlói a fuvarozócégek, és ha ők nem jutnak elég üzemanyaghoz, akkor annak a kereskedelem egészére súlyos hatása lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem azért nincs benzin a kutakon, mert nálunk nőtt volna legjobban a fogyasztásFelrobbant árszintek ide vagy oda, nem hazánk az egyetlen uniós ország, amely több benzint és gázolajat fogyaszt, mint az energiaválság előtt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?Az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a gáznál a legfájdalmasabb a szakítás OroszországgalVéget ér a szabad energiakereskedelem korszaka, de az Oroszországgal való szakítást nehezíti, hogy akad a földgáznál nehezebben beszerezhető energiahordozó is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat dízel gázolaj import Mol szankció Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Torontáli Zoltán
2024. július 16. 12:47 Adat, Élet

Sokkal jobban drágulnak most az albérletek, mint az eladó lakások

Nagyon mennek fel az albérleti díjak, pedig még ki sem hirdették a felvételi ponthatárokat.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.