Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. december 7. 20:02 Élet, Vállalat

Az ársapka eltörlése csak két hónapra oldja meg a gondokat a gázolajnál

Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. vezérigazgatója már tegnap este, az üzemanyagár-sapka kivezetésének bejelentésekor előre jelezte, hogy két hónap múlva újabb kritikus helyzettel nézhetünk szembe: akkor majd a dízel üzemanyaggal lehetnek ellátási problémák.

Felülnézet: Az uniós döntésnek megfelelően 2023. február 5-e után a tagállamok nem folytathatnak olyan termékekkel külkereskedelmet, amelyek forrása orosz nyersolaj. A Százhalombattára a Barátság vezetéken érkező orosz olajból készülő benzint és gázolajat így csak belföldön lehet majd eladni.

Mi a probléma? A Mol az éves magyar dízelfogyasztásnak körülbelül a 90 százalékát megtermeli Magyarországon, de 10 százalékot importból szokott fedezni. Ennek a fő forrása szintén Oroszország, ám mivel ez embargó alá esik, ezt a 10 százaléknyi mennyiséget máshonnan kell majd beszerezni. Ez azonban nem lehet a Molhoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítója sem, hiszen az is orosz olajjal dolgozik.

A csoporton belül a Slovnaft inkább benzint, Százhalombatta pedig inkább dízelt gyárt, így a szlovákok még nagyobb bajban vannak.

A dízel globális piaca jóval kisebb, mint a nyersolajé, ráadásul jó ideje nagyon szűkös a kínálata, és ahogy Pletser Tamás, az Erste Csoport elemzője nemrég fogalmazott, a hiány miatt globálisan is alig látszik más forrás, mint Oroszország. Mivel korábban a gázolaj 10 százaléka Európában is orosz importból jött, az erről való leállás óriási keresletet generál a más forrású dízel iránt.

Világi Oszkár, a Slovnaft vezérigazgatója a Paraméter című lapnak ma azt mondta, ők az Adriáról (vagyis Magyarországon, a Molon keresztül) próbálnak nem orosz olajat beszerezni, és azt feldolgozni, de ez eleve sokkal költségesebb, a horvát tranzitot biztosító cég pedig az európai átlaghoz képest hétszeres díjat kér. Ezért ő nagyon magas dízelárat és átmeneti hiányokat vár.

Mi következik? Amennyiben nem sikerül jó ütemben és megfelelő mennyiségben pótolni a kieső importot, a helyzet hasonló lehet, mint az ársapkás benzinnel. Lényeges különbség azonban, hogy a gázolaj legnagyobb vásárlói a fuvarozócégek, és ha ők nem jutnak elég üzemanyaghoz, akkor annak a kereskedelem egészére súlyos hatása lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem azért nincs benzin a kutakon, mert nálunk nőtt volna legjobban a fogyasztásFelrobbant árszintek ide vagy oda, nem hazánk az egyetlen uniós ország, amely több benzint és gázolajat fogyaszt, mint az energiaválság előtt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?Az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a gáznál a legfájdalmasabb a szakítás OroszországgalVéget ér a szabad energiakereskedelem korszaka, de az Oroszországgal való szakítást nehezíti, hogy akad a földgáznál nehezebben beszerezhető energiahordozó is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat dízel gázolaj import Mol szankció Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 13. 11:40 Élet, Pénz

Mit választ a fiatal, ha kellene neki négymillió forint, röghöz kötést vagy drága kölcsönt?

Úgy mozgatna meg 500 milliárd forintot a munkáshitellel a kormány, hogy az neki jövőre csak 10 milliárdba kerül.

Jandó Zoltán
2024. november 11. 13:59 Élet, Vállalat

A német autóipar viszi sírba 300 magyar dolgozó munkahelyét

Még tavaly is milliárdokat költött beruházásokra a japán cég, amely pénteken jelentette be magyarországi gyárának felszámolását.

Jandó Zoltán
2024. november 7. 11:42 Élet, Vállalat

Módosítani kell a palackvisszaváltási jogszabályt

A változtatás főleg technikai, de azoknál a palackoknál fontos, amelyeket nem bezúznak-újrahasznosítanak, hanem tisztítanak és újratöltenek.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 13. 14:14 Közélet

Rég látott mélypontra csökkent a lakástámogatások értéke Magyarországon

Hullámvasútra kerültek az állam lakástámogatásai kiadásai az elmúlt években: a 2022-es rekord után idén jött az elmúlt 10 év mélypontja.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Torontáli Zoltán
2024. november 12. 14:07 Közélet

A mézesmadzag mellett a korbácsot is előveszi a kórházakban a kormány

Keménykedett már a beszállítókkal, rúgott ki igazgatókat, most a kórházi vezetők anyagi felelősségre vonásával küzdene a kormány az adósságok ellen.