Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. december 7. 20:02 Élet, Vállalat

Az ársapka eltörlése csak két hónapra oldja meg a gondokat a gázolajnál

Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. vezérigazgatója már tegnap este, az üzemanyagár-sapka kivezetésének bejelentésekor előre jelezte, hogy két hónap múlva újabb kritikus helyzettel nézhetünk szembe: akkor majd a dízel üzemanyaggal lehetnek ellátási problémák.

Felülnézet: Az uniós döntésnek megfelelően 2023. február 5-e után a tagállamok nem folytathatnak olyan termékekkel külkereskedelmet, amelyek forrása orosz nyersolaj. A Százhalombattára a Barátság vezetéken érkező orosz olajból készülő benzint és gázolajat így csak belföldön lehet majd eladni.

Mi a probléma? A Mol az éves magyar dízelfogyasztásnak körülbelül a 90 százalékát megtermeli Magyarországon, de 10 százalékot importból szokott fedezni. Ennek a fő forrása szintén Oroszország, ám mivel ez embargó alá esik, ezt a 10 százaléknyi mennyiséget máshonnan kell majd beszerezni. Ez azonban nem lehet a Molhoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítója sem, hiszen az is orosz olajjal dolgozik.

A csoporton belül a Slovnaft inkább benzint, Százhalombatta pedig inkább dízelt gyárt, így a szlovákok még nagyobb bajban vannak.

A dízel globális piaca jóval kisebb, mint a nyersolajé, ráadásul jó ideje nagyon szűkös a kínálata, és ahogy Pletser Tamás, az Erste Csoport elemzője nemrég fogalmazott, a hiány miatt globálisan is alig látszik más forrás, mint Oroszország. Mivel korábban a gázolaj 10 százaléka Európában is orosz importból jött, az erről való leállás óriási keresletet generál a más forrású dízel iránt.

Világi Oszkár, a Slovnaft vezérigazgatója a Paraméter című lapnak ma azt mondta, ők az Adriáról (vagyis Magyarországon, a Molon keresztül) próbálnak nem orosz olajat beszerezni, és azt feldolgozni, de ez eleve sokkal költségesebb, a horvát tranzitot biztosító cég pedig az európai átlaghoz képest hétszeres díjat kér. Ezért ő nagyon magas dízelárat és átmeneti hiányokat vár.

Mi következik? Amennyiben nem sikerül jó ütemben és megfelelő mennyiségben pótolni a kieső importot, a helyzet hasonló lehet, mint az ársapkás benzinnel. Lényeges különbség azonban, hogy a gázolaj legnagyobb vásárlói a fuvarozócégek, és ha ők nem jutnak elég üzemanyaghoz, akkor annak a kereskedelem egészére súlyos hatása lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem azért nincs benzin a kutakon, mert nálunk nőtt volna legjobban a fogyasztásFelrobbant árszintek ide vagy oda, nem hazánk az egyetlen uniós ország, amely több benzint és gázolajat fogyaszt, mint az energiaválság előtt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?Az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a gáznál a legfájdalmasabb a szakítás OroszországgalVéget ér a szabad energiakereskedelem korszaka, de az Oroszországgal való szakítást nehezíti, hogy akad a földgáznál nehezebben beszerezhető energiahordozó is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat dízel gázolaj import Mol szankció Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.