Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. december 6. 19:14 Élet, Vállalat

Miért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?

Frissítés: a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely a sebtében összehívott, kedd este fél 11-kor kezdődő kormányinfón bejelentette, hogy a kormány a „Mol javaslatára” az üzemanyagárstop megszüntetéséről döntött. Ez 23 órakor már hatályossá is vált.

Cikkünk korábbi tartalma:

A lényeg most: az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon. Kormányzati szereplők is elismerték a kialakult benzinellátási problémákat.

Mi vezetett ide? Tavaly novemberben rögzítette literenként 480 forinton a kormány a 95-ös benzin és gázolaj árát, majd tavasszal a nagykereskedelmi árát is.

A nagykereskedők erre válaszként jóformán felhagyták az importtal, de a Mol átvette a konkurensek pozícióit, piaci részesedése a becslések szerint 90 százalékra nőtt. A Mol viszont nem tudta hosszú távon tartani a lépést az élénk kereslettel, bár teljes fordulatszámon pörgette finomítóit.

  • Egészen addig, amíg a százhalombattai finomítót részben le kellett állítani felújítás, illetve műszaki hiba miatt.
  • Nem segített a helyzeten sokat a stratégiai tartalékok megnyitása és az import felpörgetését célzó részleges hatóságiár-kivezetés sem.
  • Az egész régióban dízelellátási gondok alakultak ki a magyar helyzettől függetlenül. 
  • Már nyár végén bezárt a magyar benzinkutak harmada-negyede. A még nyitva lévő kis kutak közül soknak a Mol hetek óta nem szállít üzemanyagot.
  • A hatósági ár megszüntetéséről elterjedt álhírek miatt sokan készleteket felhalmoztak fel. 

Mire számíthatunk a következő hetekben? Nehéz megmondani, de a Mol szerint a százhalombattai finomítóban nőhet a kitermelő kapacitás a következő napokban, bár azt az értesülést nem erősítették meg, hogy pár napon belül 100 százalékra állhatnak vissza.

A feszültséget ez enyhítheti, de a több tényezőre visszavezethető ellátási problémákat önmagában nem oldja meg.

  • Az árstop jelenleg december 31-ig érvényes – nemrég már a Miniszterelnökség is azt nyilatkozta, hogy a hosszabbítás csak bizonyos feltételek teljesülése esetén képzelhető el: a finomítói kapacitás növelése mellett ilyen a korábban ukrajnai háborús károk miatt leállt Barátság kőolajvezeték zavartalan működése.
  • Érvénybe lépett a G7 és az EU által megszavazott ársapka az orosz olajra, ami alól viszont a magyar vezetékes import kivétel. Az ársapkára válaszul Moszkva leállíthatja az azt megszavazó országokba a szállítást – ez érintene minket is. Ami viszont azért lenne ambivalens, mert pont Magyarország (valamint Csehország és Szlovákia) ársapka feletti áron is veheti az orosz olajat.
  • A benzinkutak további mennyiségi korlátozásokat is bevezethetnek.

Az biztos, hogy a jelenleg ismert feltételek mellett a Mol egyre kevésbé képes kiszolgálni az igényeket, amelyek az év végi időszakban egyébként is nagyobbak a szokásosnál. Ugyanakkor a Mol igyekezett megnyugtatni a kedélyeket: a tartálykocsik közlekednek, a benzinkutak nyitva vannak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk5 hónap alatt 42 milliárdot bukott az állam azon, hogy hatósági árassá tette az üzemanyagotA korábban Európában relatív drágának számító magyar üzemanyagárak harmadával maradnak el az uniós átlagtól, ezzel ösztönözve a többletfogyasztást és így az áfabevételeket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár megy a trükközés a magyar benzinkutakon, túl csábító a hatalmas árkülönbségNem sikerült felpörgetni az üzemanyagimportot az ársapka részleges megszüntetésével. Az ágazati szereplők szerint a keresletet kellene csökkenteni, de ehelyett a csalás válhat üzletszerűvé.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéha nem jön az olaj, megint látszik a Barátság vezeték kockázataMinden érintettnek az az érdeke, hogy az orosz olaj eljusson Kelet-Európába, de a háború olyan szakaszba lépett, amikor ez már egyáltalán nem garantálható.

Élet Vállalat benzinárstop Mol üzemanyag üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2023. január 25. 15:36 Élet, Világ

Ha továbbra is ekkora autókat veszünk, akkor szét kell bányászni a Földet, hogy elektromosak lehessenek

Közel lehetetlent vetnek fel környezettudósok egy új tanulmányban: mi lenne, ha kevesebbet autóznánk, kisebb kocsikkal?

Hajdu Miklós
2023. január 23. 12:38 Élet

Forrósodik a levegő a gáztűzhelyek körül, ez már a kormánypárti sajtónak is feladja a leckét

Bár nem foglalt állást a gázkészülékek tiltása mellett az amerikai kormány, már a magyar kormánypárti sajtó is a kérdést felkapva hergel a demokraták ellen, ráadásul Orbán Viktor kijelentésének ellentmondva.

Katona Hajnalka
2023. január 21. 18:32 Élet

Mitől függ, hogy melyik kutyafajta lesz népszerű?

Kilenc ország kutya-törzskönyveztetési adatait vizsgálták meg az elmúlt száz évből.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. január 26. 17:40 Közélet

Finomhangolja a kormány a napelemes tiltást, párhuzamosan működhet a két paksi erőmű

Elképzelhető, hogy újra épülhetnek szélerőművek is Magyarországon, legalábbis a kormány napirenden tartja a témát - rövid interjú Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárral.

Stubnya Bence
2023. január 26. 12:40 Világ

A hideg miatt hétfőn és kedden is rezsikedvezmény járt Angliában a csúcsidős áramspórolásért

Egy hidegbetörés miatt három szénerőművet is készenlétbe állítottak, de végül nem volt rájuk szükség. 3 millió fontot osztanak ki a spórolásért a résztvevőknek.

Váczi István
2023. január 26. 11:05 Támogatói tartalom, Vállalat

Vége a 30 békeévnek, alaposan átalakul a világkereskedelem

Az előttünk álló években lassabban nő majd a világgazdaságnál a nemzetközi kereskedelem, miközben jelentősen megváltoznak az áruforgalom uralkodó irányai – derül ki a Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég friss tanulmányából.