Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. december 6. 19:14 Élet, Vállalat

Miért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?

Frissítés: a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely a sebtében összehívott, kedd este fél 11-kor kezdődő kormányinfón bejelentette, hogy a kormány a „Mol javaslatára” az üzemanyagárstop megszüntetéséről döntött. Ez 23 órakor már hatályossá is vált.

Cikkünk korábbi tartalma:

A lényeg most: az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon. Kormányzati szereplők is elismerték a kialakult benzinellátási problémákat.

Mi vezetett ide? Tavaly novemberben rögzítette literenként 480 forinton a kormány a 95-ös benzin és gázolaj árát, majd tavasszal a nagykereskedelmi árát is.

A nagykereskedők erre válaszként jóformán felhagyták az importtal, de a Mol átvette a konkurensek pozícióit, piaci részesedése a becslések szerint 90 százalékra nőtt. A Mol viszont nem tudta hosszú távon tartani a lépést az élénk kereslettel, bár teljes fordulatszámon pörgette finomítóit.

  • Egészen addig, amíg a százhalombattai finomítót részben le kellett állítani felújítás, illetve műszaki hiba miatt.
  • Nem segített a helyzeten sokat a stratégiai tartalékok megnyitása és az import felpörgetését célzó részleges hatóságiár-kivezetés sem.
  • Az egész régióban dízelellátási gondok alakultak ki a magyar helyzettől függetlenül. 
  • Már nyár végén bezárt a magyar benzinkutak harmada-negyede. A még nyitva lévő kis kutak közül soknak a Mol hetek óta nem szállít üzemanyagot.
  • A hatósági ár megszüntetéséről elterjedt álhírek miatt sokan készleteket felhalmoztak fel. 

Mire számíthatunk a következő hetekben? Nehéz megmondani, de a Mol szerint a százhalombattai finomítóban nőhet a kitermelő kapacitás a következő napokban, bár azt az értesülést nem erősítették meg, hogy pár napon belül 100 százalékra állhatnak vissza.

A feszültséget ez enyhítheti, de a több tényezőre visszavezethető ellátási problémákat önmagában nem oldja meg.

  • Az árstop jelenleg december 31-ig érvényes – nemrég már a Miniszterelnökség is azt nyilatkozta, hogy a hosszabbítás csak bizonyos feltételek teljesülése esetén képzelhető el: a finomítói kapacitás növelése mellett ilyen a korábban ukrajnai háborús károk miatt leállt Barátság kőolajvezeték zavartalan működése.
  • Érvénybe lépett a G7 és az EU által megszavazott ársapka az orosz olajra, ami alól viszont a magyar vezetékes import kivétel. Az ársapkára válaszul Moszkva leállíthatja az azt megszavazó országokba a szállítást – ez érintene minket is. Ami viszont azért lenne ambivalens, mert pont Magyarország (valamint Csehország és Szlovákia) ársapka feletti áron is veheti az orosz olajat.
  • A benzinkutak további mennyiségi korlátozásokat is bevezethetnek.

Az biztos, hogy a jelenleg ismert feltételek mellett a Mol egyre kevésbé képes kiszolgálni az igényeket, amelyek az év végi időszakban egyébként is nagyobbak a szokásosnál. Ugyanakkor a Mol igyekezett megnyugtatni a kedélyeket: a tartálykocsik közlekednek, a benzinkutak nyitva vannak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk5 hónap alatt 42 milliárdot bukott az állam azon, hogy hatósági árassá tette az üzemanyagotA korábban Európában relatív drágának számító magyar üzemanyagárak harmadával maradnak el az uniós átlagtól, ezzel ösztönözve a többletfogyasztást és így az áfabevételeket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár megy a trükközés a magyar benzinkutakon, túl csábító a hatalmas árkülönbségNem sikerült felpörgetni az üzemanyagimportot az ársapka részleges megszüntetésével. Az ágazati szereplők szerint a keresletet kellene csökkenteni, de ehelyett a csalás válhat üzletszerűvé.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéha nem jön az olaj, megint látszik a Barátság vezeték kockázataMinden érintettnek az az érdeke, hogy az orosz olaj eljusson Kelet-Európába, de a háború olyan szakaszba lépett, amikor ez már egyáltalán nem garantálható.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat benzinárstop Mol üzemanyag üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.