Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. december 6. 19:14 Élet, Vállalat

Miért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?

Frissítés: a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely a sebtében összehívott, kedd este fél 11-kor kezdődő kormányinfón bejelentette, hogy a kormány a „Mol javaslatára” az üzemanyagárstop megszüntetéséről döntött. Ez 23 órakor már hatályossá is vált.

Cikkünk korábbi tartalma:

A lényeg most: az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon. Kormányzati szereplők is elismerték a kialakult benzinellátási problémákat.

Mi vezetett ide? Tavaly novemberben rögzítette literenként 480 forinton a kormány a 95-ös benzin és gázolaj árát, majd tavasszal a nagykereskedelmi árát is.

A nagykereskedők erre válaszként jóformán felhagyták az importtal, de a Mol átvette a konkurensek pozícióit, piaci részesedése a becslések szerint 90 százalékra nőtt. A Mol viszont nem tudta hosszú távon tartani a lépést az élénk kereslettel, bár teljes fordulatszámon pörgette finomítóit.

  • Egészen addig, amíg a százhalombattai finomítót részben le kellett állítani felújítás, illetve műszaki hiba miatt.
  • Nem segített a helyzeten sokat a stratégiai tartalékok megnyitása és az import felpörgetését célzó részleges hatóságiár-kivezetés sem.
  • Az egész régióban dízelellátási gondok alakultak ki a magyar helyzettől függetlenül. 
  • Már nyár végén bezárt a magyar benzinkutak harmada-negyede. A még nyitva lévő kis kutak közül soknak a Mol hetek óta nem szállít üzemanyagot.
  • A hatósági ár megszüntetéséről elterjedt álhírek miatt sokan készleteket felhalmoztak fel. 

Mire számíthatunk a következő hetekben? Nehéz megmondani, de a Mol szerint a százhalombattai finomítóban nőhet a kitermelő kapacitás a következő napokban, bár azt az értesülést nem erősítették meg, hogy pár napon belül 100 százalékra állhatnak vissza.

A feszültséget ez enyhítheti, de a több tényezőre visszavezethető ellátási problémákat önmagában nem oldja meg.

  • Az árstop jelenleg december 31-ig érvényes – nemrég már a Miniszterelnökség is azt nyilatkozta, hogy a hosszabbítás csak bizonyos feltételek teljesülése esetén képzelhető el: a finomítói kapacitás növelése mellett ilyen a korábban ukrajnai háborús károk miatt leállt Barátság kőolajvezeték zavartalan működése.
  • Érvénybe lépett a G7 és az EU által megszavazott ársapka az orosz olajra, ami alól viszont a magyar vezetékes import kivétel. Az ársapkára válaszul Moszkva leállíthatja az azt megszavazó országokba a szállítást – ez érintene minket is. Ami viszont azért lenne ambivalens, mert pont Magyarország (valamint Csehország és Szlovákia) ársapka feletti áron is veheti az orosz olajat.
  • A benzinkutak további mennyiségi korlátozásokat is bevezethetnek.

Az biztos, hogy a jelenleg ismert feltételek mellett a Mol egyre kevésbé képes kiszolgálni az igényeket, amelyek az év végi időszakban egyébként is nagyobbak a szokásosnál. Ugyanakkor a Mol igyekezett megnyugtatni a kedélyeket: a tartálykocsik közlekednek, a benzinkutak nyitva vannak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk5 hónap alatt 42 milliárdot bukott az állam azon, hogy hatósági árassá tette az üzemanyagotA korábban Európában relatív drágának számító magyar üzemanyagárak harmadával maradnak el az uniós átlagtól, ezzel ösztönözve a többletfogyasztást és így az áfabevételeket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár megy a trükközés a magyar benzinkutakon, túl csábító a hatalmas árkülönbségNem sikerült felpörgetni az üzemanyagimportot az ársapka részleges megszüntetésével. Az ágazati szereplők szerint a keresletet kellene csökkenteni, de ehelyett a csalás válhat üzletszerűvé.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéha nem jön az olaj, megint látszik a Barátság vezeték kockázataMinden érintettnek az az érdeke, hogy az orosz olaj eljusson Kelet-Európába, de a háború olyan szakaszba lépett, amikor ez már egyáltalán nem garantálható.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat benzinárstop Mol üzemanyag üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 16:34 Élet, Világ

Nem sietik el a boltokban használt vékony műanyag zacskók betiltását

Az Európai Unió tesz egy nagy lépést a műanyag hulladék csökkentése érdekében, de nagyon lassan és sok szempontból kritizált módon.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.

Hajdu Miklós
2024. május 23. 10:43 Közélet, Vállalat

Sokmilliárdos pénzhegyen ülő állami cég került Lázár János alapítványának tulajdonába

Évről évre több milliárd forintos nyereséget ér el az a vállalat, amit most adott át ingyen az állam a Lázár János által kezelt alapítványnak.