Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 1. 15:02 Vállalat, Világ

Ilyen egy BMW-gyár belülről

Nem sokkal azelőtt, hogy a BMW bejelentette, egymilliárd eurós beruházással Debrecen mellett építi fel az új gyárát, az amerikai SlashGear riportere a német cég egyik hazai üzemében térképezhette fel, hogyan készül az autógyártó az elektromos mobilitás korszakára.

A Dingolfingenben lévő gyárat az elmúlt pár évben bővítették, 100 millió eurós beruházással alakították ki azt az új egységet, amely az elektromos hajtásra, illetve az akkumulátorfejlesztésre koncentrál.

A tudósítás azt emeli ki, hogy a BMW a hibrid és az elektromos autók gyártásának folyamatát egybeépítette a hagyományos modellekével. Ennek az elképzelésnek a lényege, hogy a gyártósoron a készülő autó egyetlen állomáson sem áll 60 másodpercnél többet, és ez még attól is független, hogy éppen milyen modell készül. (A cikkünkben látható fotók mind Dingolfingenben készültek, de még nem az új üzemegységben.)

Hátsó felfüggesztési rendszerek gyártása Dingolfingenben. Fotó: AFP/Europress

Dingolfingenben így naponta 1600 BMW gördül le a szalagról, amint azonban az elmúlt időszakban a német sajtó többször is megírta, a cégnek olyan nagy megrendelésállománya van, hogy az összes gyára a teljesítőképessége határán mozog. Ez váltotta ki egyébként a debreceni beruházást is.

Hajtóműgyártás Dingolfingenben. Fotó: AFP/Europress

A 60 másodperces, modelltől független gyártáshoz úgy kell kiképezni az embereket, és úgy kell ellátni őket felszerelésekkel, hogy akkor is el tudják végezni az adott munkafolyamatot, ha egy tisztán elektromos verzió jön a soron, majd rögtön utána egy teljesen más hibrid, utána pedig egy hagyományos meghajtású. A debreceni beruházás bejelentésekor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is megemlítette, hogy az új üzemben egy gyártósoron állítják majd elő az elektromos és hagyományos meghajtású autókat.

Egy BMW alkalmazott nyújtógyakorlatokat végez fizioterápiás asszisztens segítségével. Fotó: AFP/Europress

Ez ugyan bonyolultabbá teszi a munkaszervezést annál, mintha egy soron mindig csak egy modellt gyártanának, a BMW szerint azonban nagy rugalmasságra van szükség, mert senki sem tudja, milyen gyorsan fognak elterjedni a hibrid és az elektromos autók.

Fotó: AFP/Europress

Egy új üzem felépítése három-négy évbe telik, írja az amerikai lap, ezért ha a hagyományos felfogást követnék, és csak egy bizonyos technológiára szerveznének egy új gyáregységet, akkor nagyon pontosan meg kellene becsülniük, hogy pár év múlva hány elektromos BMW-t fognak rendelni a vásárlók. Ám ezt nem tudják. Úgy gondolják, hogy 2025-re az úton lévő autók 25 százaléka elektromos vagy hibrid lesz, de azt senki sem tudja, ezen belül hogyan alakulnak az arányok.

Fotó: AFP/Europress

A másik alapelv, amit a BMW követ, a zárt, egységes tervezés és felépítés. Bár a németek elgondolkodtak azon, hogy az akkumulátorok fejlesztését és gyártását kiszervezzék, azaz készen vegyék egy erre szakosodott cégtől, az ötletet nagyon hamar elvetették. Egyrészt nem találtak olyan partnert, amely a megfelelő minőségben és rugalmasságban tudott volna szállítani, másrészt házon belül akarták tartani ezt a területet, mint majdnem minden mást. Ez ugyan költségesebb, de technológiai szempontból nagy stabilitást ad, és a BMW-nél ennek az előnyeire akarnak építeni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

Vállalat Világ BMW Dingolfingen elektromos autó gyár üzem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2020. február 19. 10:40 Vállalat, Világ

Teljesen bizonytalan lett az egyik legjobb német cég jövője

A Varta az elmúlt 12 hónapban először mennybe ment, aztán kiderült, hogy könnyen a pokolra is juthat a kínai konkurencia miatt.

Stubnya Bence
2020. február 19. 06:49 Vállalat

A világ minden pontján van gyára egy magyar cégnek, ami a hóvihar miatt majdnem létre sem jött

Indonézia után többek között Brazíliában, Indiában és Kínában is nyitott üzemet a Diagon, ami mára az ötödik legnagyobb cég a világpiacon véralvadásdiagnosztikában.

Torontáli Zoltán
2020. február 18. 12:40 Vállalat, Világ

Ausztriában elkezdik visszaváltható üvegben árulni a tejet, a magyar Spar is vizsgálja a lehetőségét

A Rewe és a Spar is bevezeti a tejesüveget márciustól, 75 forintnak megfelelő üvegdíjjal.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. február 20. 14:05 Közélet

Egy Puskás stadionnyi pénzt költhet propagandára az állam

Bár a kommunikáción korábban sem spórolt a kormányzat, most az eddigiekhez képest is egészen elképesztő összegben kötött szerződést a Nemzeti Kommunikációs Hivatal.

Torontáli Zoltán
2020. február 20. 07:01 Adat, Világ

Megdöbbensz, ha megnézed, ki mennyit nyer az uniós költségvetésen

Fejenként évi félmillió forint lehet a magyar állampolgárokra jutó előny a következő hét évben. De mennyit nyernek a csehek és a szlovákok, esetleg az írek vagy a görögök? Sok ez vagy kevés?

Hajdu Miklós
2020. február 19. 15:25 Közélet

Hiába szorult vissza a hétköznapi korrupció, mégsem lett tisztességesebb az ország

Magyarországon ma már nem a feketemunka, a számla nélküli vásárlások vagy a forgalmiba dugott ötezresek miatt tartják nagy problémának a korrupciót, hanem azért, mert maga az állam van nyakig benne a csalásokban.