Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 1. 15:02 Vállalat, Világ

Ilyen egy BMW-gyár belülről

Nem sokkal azelőtt, hogy a BMW bejelentette, egymilliárd eurós beruházással Debrecen mellett építi fel az új gyárát, az amerikai SlashGear riportere a német cég egyik hazai üzemében térképezhette fel, hogyan készül az autógyártó az elektromos mobilitás korszakára.

A Dingolfingenben lévő gyárat az elmúlt pár évben bővítették, 100 millió eurós beruházással alakították ki azt az új egységet, amely az elektromos hajtásra, illetve az akkumulátorfejlesztésre koncentrál.

A tudósítás azt emeli ki, hogy a BMW a hibrid és az elektromos autók gyártásának folyamatát egybeépítette a hagyományos modellekével. Ennek az elképzelésnek a lényege, hogy a gyártósoron a készülő autó egyetlen állomáson sem áll 60 másodpercnél többet, és ez még attól is független, hogy éppen milyen modell készül. (A cikkünkben látható fotók mind Dingolfingenben készültek, de még nem az új üzemegységben.)

Hátsó felfüggesztési rendszerek gyártása Dingolfingenben. Fotó: AFP/Europress

Dingolfingenben így naponta 1600 BMW gördül le a szalagról, amint azonban az elmúlt időszakban a német sajtó többször is megírta, a cégnek olyan nagy megrendelésállománya van, hogy az összes gyára a teljesítőképessége határán mozog. Ez váltotta ki egyébként a debreceni beruházást is.

Hajtóműgyártás Dingolfingenben. Fotó: AFP/Europress

A 60 másodperces, modelltől független gyártáshoz úgy kell kiképezni az embereket, és úgy kell ellátni őket felszerelésekkel, hogy akkor is el tudják végezni az adott munkafolyamatot, ha egy tisztán elektromos verzió jön a soron, majd rögtön utána egy teljesen más hibrid, utána pedig egy hagyományos meghajtású. A debreceni beruházás bejelentésekor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is megemlítette, hogy az új üzemben egy gyártósoron állítják majd elő az elektromos és hagyományos meghajtású autókat.

Egy BMW alkalmazott nyújtógyakorlatokat végez fizioterápiás asszisztens segítségével. Fotó: AFP/Europress

Ez ugyan bonyolultabbá teszi a munkaszervezést annál, mintha egy soron mindig csak egy modellt gyártanának, a BMW szerint azonban nagy rugalmasságra van szükség, mert senki sem tudja, milyen gyorsan fognak elterjedni a hibrid és az elektromos autók.

Fotó: AFP/Europress

Egy új üzem felépítése három-négy évbe telik, írja az amerikai lap, ezért ha a hagyományos felfogást követnék, és csak egy bizonyos technológiára szerveznének egy új gyáregységet, akkor nagyon pontosan meg kellene becsülniük, hogy pár év múlva hány elektromos BMW-t fognak rendelni a vásárlók. Ám ezt nem tudják. Úgy gondolják, hogy 2025-re az úton lévő autók 25 százaléka elektromos vagy hibrid lesz, de azt senki sem tudja, ezen belül hogyan alakulnak az arányok.

Fotó: AFP/Europress

A másik alapelv, amit a BMW követ, a zárt, egységes tervezés és felépítés. Bár a németek elgondolkodtak azon, hogy az akkumulátorok fejlesztését és gyártását kiszervezzék, azaz készen vegyék egy erre szakosodott cégtől, az ötletet nagyon hamar elvetették. Egyrészt nem találtak olyan partnert, amely a megfelelő minőségben és rugalmasságban tudott volna szállítani, másrészt házon belül akarták tartani ezt a területet, mint majdnem minden mást. Ez ugyan költségesebb, de technológiai szempontból nagy stabilitást ad, és a BMW-nél ennek az előnyeire akarnak építeni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ BMW Dingolfingen elektromos autó gyár üzem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 7. 14:03 Tech, Vállalat

Elmegy a piac a magyar e-kereskedők mellett

Vége annak az egyszerű korszaknak, amikor a Kínából nagyban megvett árut kettes szorzóval itthon simán el lehet adni.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 05:32 Pénz, Vállalat

Nem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgás

Mert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 7. 11:08 Adat, Közélet

Magyar egészségügy 2024: inkasszó, eszközhiány, 100 milliárdos adósság

A magyar tulajdonban lévő egészségügyi beszállító cégek lehetnek a kórházi adósságállomány folyamatos növekedésének vesztesei. Több vállalat is elhagyhatja a piacot.

Stubnya Bence
2024. május 7. 05:38 Közélet, Világ

A románok fogyasztanak, a magyarok beruháznak, de ki lesz ettől gazdagabb hosszú távon?

Románia fogyasztásorientált gazdasági stratégiával hagyta le egy főre eső GDP-ben Magyarországot. A magyar gazdaságpolitika viszont még inkább a beruházásokra fókuszálna.

Torontáli Zoltán
2024. május 5. 05:32 Élet, Világ

Már egészen messziről is átjárnak a magyarok Szlovákiába élelmiszerért

Tényleg megéri 80-100 kilométerről rendszeresen kijárni cigiért, sörért, sajtért és sok minden másért? Egyre többen gondolják úgy, hogy igen.