Hírlevél feliratkozás
Avatar
2019. szeptember 15. 17:08 Tech

Retró elektromos autókkal száguldhatunk a jövőbe

Lassan minden magára valamit is adó autógyártó megjelent már egy rendes elektromos autóval. Ha mással nem, akkor legalább egy olyan koncepcióval, amit ki lehet állítani a Frankfurti Autószalonon vagy körbe lehet zavarni a Nürnburgringen. A Porsche a Taycannal mutatta meg, hogy akkor is tud gyors autót gyártani, ha nem használhat benzinmotort. A Tesla egy héttel a Porsche bemutatója után jelentette be, hogy új, fürgébb és gyorsabb hajtásláncot tervezett az autói alá.

La Jamais Contente, azaz a sohasem elégedett. 1899-ben ez a kocsi tartotta a sebességrekordot. Természetesen elektromos (Fotó: Wikimedia Commons)

Mindkét cégnél érdekesebb azonban a Hyundai, ami retró izomautóra hajazó tervvel mutatkozott be. Az egyszerűen csak 45 néven emlegetett ezüst testű, pimaszul pislogó LED-világítású kocsi legjobban a márka egyik első autójára (Pony Coupe) emlékeztet. Van benne még tán egy kicsi a Vissza a jövőbe filmekből ismert DeLoreanből, és ha nagyon bele akarjuk látni, akkor a nyolcvanas évek sci-fije is visszaköszön Mad Max-estül.

Porsche Taycan a gazdag gyorshajtóknak (Fotó: Porsche)

A Hyundai 45 amellett, hogy megdobogtatja az ember szívét, egy dolog miatt fontos. Szégyenérzet nélkül retró. Nem úgy utal egy múltbéli formatervre, mint a VW Beetle vagy az új Minik tették, hanem – jobb kifejezés híján – fullba nyomja. A Pony Coupét egyébként valójában az Italdesign tervezte meg a legelső Hyundait felhasználva. De a gyárnak annyira megtetszett, hogy az 1974-es Torinói Autóshow-n bemutatott koncepcióra ráíratta a nevét.

VW: Sehr geehrte Damen und Herren, régen mi cukik voltunk

A Volkswagen már korábban rájött arra, hogy a retródivatot valamilyen módon meg kellene lovagolni. A kétségtelenül kult státuszú Transporternek elkészítették az elektromos verzióját. De a mai Transporterről az embereknek nem a hippik jutnak eszükbe, még csak nem is a #vanlife hashtaget használó, T3-as furgonokban élő nomád influencerek. Koncepcióautóként megszületett az ID. Buzz nevű járgány, ami a hippibusz forma jegyeiből idéz meg annyit egy modern formatervben, hogy mindenki összekapcsolja a legendás autót napjaink Volkswagenjével. Az ID plaform azóta tovább fejlődött, 2020-ra várható az ID.3 nevű, durván Golf méretű, ám annál futurisztikusabb külsejű autó szériagyártása.

Olcsó tömegautónak szánják az ID.3-at, de még el kell terjednie (Fotó: Volkswagen)

Emellett azonban egy kevesebbeket megmozgató, ám érdekes bejelentést is tett a cég. A Volkswagen partnerségre lépett a német eClassics céggel, hogy villanyosra konvertálják a klasszikus Bogarakat és Transportereket. A motort, akkumulátort, hajtásláncot a Volkswagen biztosítja az operációhoz, a szerelést, vágást, hegesztést az eClassics műhelyében végzik. És hogy az érdeklődés a tetőfokára hágjon, azt is kilátásba helyezték, hogy hasonló gyári konverziós kiteket készítenek a Porsche 365-ösökhöz is.

Nem ez az a Bogár, amiből először készül elektromos verzió (Fotó: Ron Kroetz CC-BY)

Könyvet töltene meg, hogy hány különböző Bogár tuning irányzat van az egyszerű gyári állapotra való visszaállítás és a szélsőségesen szuicid, négykerék-meghajtású kaliforniai Baja Bug vonulat között. A gyári átalakítás az előbbihez van közelebb: az E-Up! kisautóból származó hajtáslánc 200 kilométeres hatótávot és 80 lóerőt ígér. Nulláról nyolcvanra pedig nyolc másodperc alatt gyorsul. Magyarul nem fogja letépni a sofőr fejét a gyorsulás, de új életre kap a Bogara. Ha pedig a Transportereket is vállalni fogja a cég, akkor a #vanlife is kaphat egy zöldebb – és kevésbé szervizigényes – árnyalatot.

Villany James Bond

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem a Volkswagen az első, amely gyári konverziót kínál régebbi kocsijaihoz. Az Aston Martin jó egy évvel megelőzte őket, de a cég ajánlatában annyi kivétel van, hogy már csak ezért is érdemes beszélni róla. Kezdésként, kizárólag a DB6 Volante II típusra vonatkozik a program. Ez a James Bond-féle szürke DB5 utódjának egy eleve limitált kiadása. Összesen 140 darab Volante készült, Mk2-es verzióból pedig összesen 38 darab létezik. Manapság egy szépen felújított példányért egymillió fontot (372 millió forintot) is elkérnek, ami mellett már igazán fel se tűnik a konverzió 200 ezer fontos ára.

Ez csak a sima Volante, nem a ritkábbik Mk2-es (Fotó: Spanish Cochces CC-BY)

A 74 millió forintos átalakítást az Aston Martin veterán autókkal foglalkozó műhelyében végzik. Az autó veterán státusza nem sérül, igény esetén még vissza is lehet alakítani benzinessé a gépet.

Hasonló csomagot állított össze a Jaguar is, ami a minden idők egyik legszebb autójának kikiáltott E-Type villanyosítására dolgozott ki gyári megoldást. A visszaalakíthatóság ebben az esetben is garantált. Ami azzal is jár, hogy az elektromos motor teljesítményét korlátozzák, nehogy kárt tegyen a hatvanas évekből származó fékrendszerben és alvázban. Erőtlennek még így sem lehet mondani a villanyos veteránokat, a Jaguárban közel 300 lóerő van, az Aston Martin is hasonló teljesítményt céloz.

Egy roncs Tesla, egy álom és az úr kegyelme

A gyári átalakítási lehetőségek előtt voltak már kisebb, manufaktúra jellegű cégek, amelyek vállaltak konverziókat. Ezek vagy kereskedelmi forrásból beszerezhető alkatrészekből összerakott saját fejlesztésű, vagy pedig széttört Teslákból kibányászott hajtásláncokat használnak fel. Ezekről a kezdeményezésekről korábban már írtunk is.

A Tesla-barkácsolás amúgy is népszerű az interneten. A Rich Rebuilds Youtube-csatorna gazdája, Rich Benoit már több vízkáros, megtört, így-úgy tönkretett kocsit hozott vissza az életbe. Emellett épített hotrodot, mutatott be az ötvenes évekből a 2010-es évekbe feltuningolt klasszikus kocsit, és fel is gyújtott pár működőképesnek tűnő, de végzetes hibát rejtő alkatrészt.

A gyári tuning megjelenése a teljesen barkács és a drága kézműves megoldások között azért üdvözlendő, mert újabb tulajdonosokat nyerhet meg az elektromos autózásnak, bár igaz, hogy nem ez a legnépesebb csoport. A jól szituált gyorshajtó családapák, a minél zöldebb megoldásokat kereső jómódú emberek számára már van elektromos autó. Versenygépből még válogatni is lehet, sőt a városi szaladgálásra tervezett kisautók kategóriájában is több pályázó van.

Ha megjelennek az elektromos tuningos Porschék, nem lesz megállás (Fotó: Jason Goulding CC-BY)

Ahhoz viszont idő kell, hogy a mindenes igásló kategória – szóval a melós Astra – is létrejöjjön. A hagyománytisztelő elektromos autó kategóriával ugyanakkor legalább az autórajongást sikerül átmenteni az új korszakba. Mert amellett, hogy egy kocsi elvisz A-ból B-be, ideális esetben mozgó szobor is. Ha a szoborságot el tudjuk választani a benzines hajtástól, könnyebbé válik az átmenet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, ahol már múzeumba küldték a benzint és a gázolajatA világ valószínűleg első olyan múzeuma nyílt meg múlt héten Stockholmban, amely a fosszilis energiahordozók közlekedésben betöltött szerepét mutatja be.

Tech aston martin elektromos autó frankfurti autószalon Hyundai jaguar veterán autó Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2019. december 11. 12:29 Tech

A tulaj által is szervizelhető, fair trade telefont dob piacra a Vodafone Nyugat-Európában

A Fairphone civil szervezetként a háborút fenntartó fémek bányászata ellen harcolt, de a sikertelenség miatt gyártásba kezdett. Eddig nem voltak túl sikeresek, de a Vodafone kampányától az eladásaik duplázódását várják.

Avatar
2019. december 8. 16:33 Tech

Tele a Hold a szétdobált cuccainkkal

Nemcsak a sikertelen expedíciók roncsai tarkítják az égitest felszínét, hanem egyebek mellett családi fotó, szobor, golfkészlet, kartámaszok és öt tükör is.

Debreczeni Anna
2019. december 5. 16:01 Tech

Már világosan látszik, kik lesznek a jövő jogászai

Kicsit késve, de megérkezett a digitalizáció a jogi szolgáltatásokhoz is.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. december 9. 16:32 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, mennyire értékeli a piac a NER-cégeket

Sokkal több pénzt toltak volna a befektetők a piaci vállalatokba, mint a NER-cégeibe az MNB kötvényprogramjában.

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.