Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. augusztus 28. 10:25 Élet

Van, ahol már múzeumba küldték a benzint és a gázolajat

A világ valószínűleg első olyan múzeuma nyílt meg múlt héten Stockholmban, amely a fosszilis energiahordozók közlekedésben betöltött szerepét mutatja be. Nemcsak ehhez kapcsolódó tárgyi emlékek láthatók a 19. századtól kezdve, hanem például szagolni is lehet különböző üzemanyagokat.

A dolog elsőre meglehetősen furcsának tűnhet, hiszen a kőolajszármazékok jelenleg is uralják a közlekedést. A repülésben, a hajózásban és a közúti fuvarozásban egyelőre szinte észrevehetetlenül kicsi az alternatívák szerepe, és a személyautózásban is csak az utóbbi pár évben kezdett elterjedni az elektromos meghajtás. A Bloomberg előrejelzése szerint ugyanakkor 2040-ben már 57 százalékos lesz a technológia részesedése az újautó-eladásokban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA villanyautók piaca őrült gyorsan növekszik, de a leginkább azért, mert még mindig kevés van belőleAz eladási adatok szerint még nagyon messzinek tűnik az elektromos autók igazi térhódítása. Magyarországon nagyon megy a piac, de még mindig nem érte el a 2008-as szintet.

Mivel a klímavédelmi célok eléréséhez erre is szükség van, a hajók, teherautók és buszok esetében is sokan dolgoznak az alternatív meghajtások fejlesztésén. Ha a párizsi klímaegyezményben foglaltak teljesülnek, az olaj iránti kereslet a következő évtized közepén eléri csúcsát, attól kezdve fokozatosan csökken majd.

„A fosszilis üzemanyagok múzeumában mindenki megtapasztalhatja azokat a hangokat, szagokat, kulturális jelenségeket, amelyek el fognak tűnni”

– fogalmazott Susanna Hurtig, a múzeum ötletével előálló Vattenfall svéd energetikai vállalat észak-európai e-mobilitási vezetője. A cég szerint a kőolajszármazékok egyetlen generáció alatt kiveszhetnek a mindennapi közlekedésből.

Mivel benzint vagy gázolajat már nem fogunk tankolni a Vattenfall szerint, berendeztek egy benzinkút-másolatot is az ingyenesen látogatható múzeumban. A látogatók hallhatják is a belső égésű motorok – ma még persze nagyon is ismerős – hangját, és az autózás popkulturális vonatkozásaiban is elmerülhetnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az elektromos autóktól kell félniük az olajtermelőknekHáromszor annyi olaj felhasználását teszik feleslegessé a világban az elektromos buszok, mint az ugyanilyen meghajtású személyautók.

Élet benzin gázolaj múzeum stockholm Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Debreczeni Anna
2020. október 19. 12:14 Élet, Támogatói tartalom

Egy adatvizualizáció többet mond ezer szónál – a hálózattudomány közel áll a művészethez

Az információk 90 százalékát vizuálisan fogadjuk be, ezért a hálózatok működését is képekben megjelenítve lehet a legjobban megérteni. Ehhez vizuális szótárt kellett kidolgozni, a munka eredményei most láthatóak először.

Debreczeni Anna
2020. október 18. 07:43 Élet

Évi 50 millió forintból teremtenek nagyobb értéket a közmunkánál

A szociális mikrohitelezés és mentorálás az uborkatermesztéssel ért el eredményeket Északkelet-Magyarországon, de más életképes ötleteket is szeretnének támogatni.

Torontáli Zoltán
2020. október 17. 11:33 Élet

Gyorshajtásnál idegesítően pittyeg vagy elveszi a gázt minden új autó 2022-től

Az biztos, hogy az unióban 14 hónap múlva már csak olyan autót lehet eladni, amely technikailag megpróbálja meggátolni a gyorshajtást.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2020. október 20. 06:47 Vállalat, Világ

A tudomány szerint lehetetlen, az Alibaba alapítója mégis kilapítaná a világot

Jack Ma a világ egyik leggazdagabb üzletembere megtörné a multik uralmát a kkv-k kereskedelmének felfuttatásával, de forradalmának kifutása erősen kétséges.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.