Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. augusztus 28. 10:25 Élet

Van, ahol már múzeumba küldték a benzint és a gázolajat

A világ valószínűleg első olyan múzeuma nyílt meg múlt héten Stockholmban, amely a fosszilis energiahordozók közlekedésben betöltött szerepét mutatja be. Nemcsak ehhez kapcsolódó tárgyi emlékek láthatók a 19. századtól kezdve, hanem például szagolni is lehet különböző üzemanyagokat.

A dolog elsőre meglehetősen furcsának tűnhet, hiszen a kőolajszármazékok jelenleg is uralják a közlekedést. A repülésben, a hajózásban és a közúti fuvarozásban egyelőre szinte észrevehetetlenül kicsi az alternatívák szerepe, és a személyautózásban is csak az utóbbi pár évben kezdett elterjedni az elektromos meghajtás. A Bloomberg előrejelzése szerint ugyanakkor 2040-ben már 57 százalékos lesz a technológia részesedése az újautó-eladásokban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA villanyautók piaca őrült gyorsan növekszik, de a leginkább azért, mert még mindig kevés van belőleAz eladási adatok szerint még nagyon messzinek tűnik az elektromos autók igazi térhódítása. Magyarországon nagyon megy a piac, de még mindig nem érte el a 2008-as szintet.

Mivel a klímavédelmi célok eléréséhez erre is szükség van, a hajók, teherautók és buszok esetében is sokan dolgoznak az alternatív meghajtások fejlesztésén. Ha a párizsi klímaegyezményben foglaltak teljesülnek, az olaj iránti kereslet a következő évtized közepén eléri csúcsát, attól kezdve fokozatosan csökken majd.

„A fosszilis üzemanyagok múzeumában mindenki megtapasztalhatja azokat a hangokat, szagokat, kulturális jelenségeket, amelyek el fognak tűnni”

– fogalmazott Susanna Hurtig, a múzeum ötletével előálló Vattenfall svéd energetikai vállalat észak-európai e-mobilitási vezetője. A cég szerint a kőolajszármazékok egyetlen generáció alatt kiveszhetnek a mindennapi közlekedésből.

Mivel benzint vagy gázolajat már nem fogunk tankolni a Vattenfall szerint, berendeztek egy benzinkút-másolatot is az ingyenesen látogatható múzeumban. A látogatók hallhatják is a belső égésű motorok – ma még persze nagyon is ismerős – hangját, és az autózás popkulturális vonatkozásaiban is elmerülhetnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az elektromos autóktól kell félniük az olajtermelőknekHáromszor annyi olaj felhasználását teszik feleslegessé a világban az elektromos buszok, mint az ugyanilyen meghajtású személyautók.

Élet benzin gázolaj múzeum stockholm Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2020. április 6. 10:15 Élet

Az új világban a szabadságot jelentheti, ha valaki felgyógyult a koronavírusból

A gazdasága újraindítását tervező Olaszországban a tervek szerint azok mehetnek először munkába, és egyáltalán a szabadba, akik immunisak lehetnek a betegségre.

Avatar
2020. április 5. 17:04 Élet

Lehet, hogy nem is árt annyira az egészségnek a gazdasági válság, legalábbis nem mindenkinek

A kutatások eredményei nem egyértelműek a válság hatásáról, de abban egyetértenek, hogy az alacsony jövedelmű háztartásoknak mindenképp segíteni kell.

Fabók Bálint
2020. április 5. 06:47 Élet

“Tízezer forintom maradt” – munkájukat elvesztők a kétségbeejtő helyzetükről

Gyári munkát kereső szakács, talajt vesztő egykori hajléktalan vagy egyszerre munkanélkülivé váló pár. Milyen sorsok vannak az állásukat vesztő tízezrek között?

Fontos

Stubnya Bence
2020. április 6. 16:06 Vállalat

Nem ritka a futárnak felcsapó menedzser a túlélésért küzdő vendéglátóiparban

Drasztikus megszorításokra kényszerülnek az éttermek, az egész iparág szenved. Napok alatt kellett újratervezni a gyakran évek óta bejáratott rutint.

Jandó Zoltán
2020. április 6. 06:31 Vállalat

Kormányközeli cégek lehetnek a nyertesei a koronavírust követő felvásárlásoknak

Konszolidációs hullámot indíthat el a mostani válság, ezen pedig azok nyerhetnek, akiknek van pénzük. Minél később jön az állami mentőcsomag, annál kiszolgáltatottabbak a cégek.

Bucsky Péter
2020. április 4. 11:51 Adat

Minden hetedik, eddig 13 ezer Ausztriában élő és dolgozó magyar lett munkanélküli

Sokkal inkább rúgtak ki külföldieket, mint hazaiakat az osztrák munkaadók.