Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. augusztus 16. 15:54 Közélet, Vállalat

Tesla roncsok és klasszikus Ferrari-k házasításából épül fel egy új iparág

Minden összetört Tesla ajándék egy kialakulófélben lévő iparág szereplőinek – ezzel a felütéssel kezdődik a BBC cikke, ami az összetört vagy más okból bontásra ítélt elektromos autók alkatrészeit igazán különleges módon hasznosító cégekre hívja fel a figyelmet. Egyre több vállalkozás foglalkozik ugyanis a modern elektromos hajtásláncok klasszikus, esetleg már old-timer autókba történő beépítésével.

A cégek többnyire a következő receptet követik: a változtatás előtt álló autó eredeti belső égésű motorját és tankját eltávolítják, majd előbbi helyére egy hajdanán volt villanyautó elektromotorját, az utóbbi helyére pedig az akkucsomagját szerelik be. Az eljárás során a igyekeznek a lehető legkevesebb változtatást véghezvinni, és rendszerint úgy oldják meg a szerelést, hogy könnyen visszaállítható legyen az eredeti állapot. Éppen ezért nem ritka, hogy a villanymotort a benzin- vagy dízelmotorhoz tartozó váltóhoz kapcsolják hozzá, miközben az elektromos meghajtáshoz nem lenne szükség erre az alkatrészre sem.

Az egyik, BMW-k, Ferrari-k és Porsche-k átépítésével foglalkozó wales-i vállalkozás vezetője, Richard Morgan elmondta BBC-nek, hogy bár a cége vállalja, hogy megőrzi az átépített kocsik eredeti alkatrészeit, még egyik ügyfele sem jelezte, hogy igényt tartana erre az elmúlt néhány évben. Igaz, a megrendelőit valószínűleg ugyanaz a megfontolás mozgatja, mint Morgant magát a cég alapításakor: az autó adottságainak megfelelő maximális gyorsulást kihozni lehető legegyszerűbb és -olcsóbb technikával. Ehhez pedig kiváló megoldásokat adnak a viszonylag kicsi és kevés alkatrészből álló bontott elektromotorok és akkucsomagok.

Egy másik hasonló, San Diego-i vállalkozás alapítója, Michael Bream hozzátette, hogy egyre terjed a környezettudatosság, ami a kultikus régi autók megítélésének nem tesz túl jót. Bream szerint az átépítéssel megőrizhető az old-timerek népszerűsége, miközben szerinte is sokkal szórakoztatóbbá lehet tenni a használatukat, ami pedig végső soron még többek számára teheti vonzóbbá a veteránautózást. Ráadásul a beszerelés után már könnyen fenntartható technikával és az old-timerek értéknövekedésével számolva kifizetődőbb is lehet egy régi autó használata, mint egy új jármű vásárlása, ami már a szalon elhagyása után is csak a töredékét éri az eredeti vételárának.

Egyelőre még inkább csak egy költséges hóbortnak tűnik az elektromosított veteránozás, átszámítva akár 7-8 millió forintba is belekerülhet az átalakítás. Ez az összeg azonban várhatóan csökkenni fog, mert egyre több tapasztalattal folyamatosan rutinszerűbbé válik a munka, és az elektromos autók térnyerésével a bontott alkatrészekből is egyre több állhat majd rendelkezésre. Egyes cégek pedig már azzal kísérleteznek, hogy miképp lehet használt elektronikai berendezések – például laptopok – akkumulátorait újrahasznosítva létrehozni olyan akkucsomagokat, amelyek elégséges hatótávot biztosítanak a nem mindennapi használatú veteránautók mozgatásához.

Persze rengetegen kritizálják azzal az átalakítást végző cégeket, hogy a munkájukkal elveszik az autók varázsát. A régi nagy benzinmotorok hangja és járása sokak számára örömforrást jelent, azonban a másik oldalról nézve egyre kevesebb városban látják szívesen az ilyen gépkocsikat, és a sok évtizedes technika javítása, karbantartása is növekvő költségekkel jár. Az átépítők pedig, ahogy már fentebb is kiderült, rendszerint nagy hangsúlyt fektetnek az eredeti állapot visszaállíthatóságára, így a történeti hűség sem vész el teljesen.

Közélet Vállalat autó elektromos autó veterán autó Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2019. december 5. 06:48 Közélet

Méretes aknát hagynak Orbánék a következő kormányra a sporttámogatásban

Számításaink szerint 80-100 milliárd forintnyi olyan tao-támogatás lehet, amit már kifizettek, de amiért még nem vettek igénybe adókedvezményt a támogató cégek.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2019. december 4. 06:57 Közélet

A közvagyonért felelős minisztert nem zavarja, hogy az államot milliárdokkal károsító cégháló működött a lakásában

Bártfai-Mager Andreának nincs tudomása arról, hogy a körözött Balogh Sándornak cégei lettek volna bejegyezve a lakására, pedig erről több cikk is megjelent.

Tóth István János
2019. december 3. 16:13 Közélet

Miért vonzódnak a luxushoz a haveri rendszer vállalkozói?

A kedvezményezettek fogyasztási és megtakarítási döntései mutatják, hogy mennyire gondolják tartósnak azt a rendszert, amelyben a járadékra szert tesznek.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. december 9. 16:32 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, mennyire értékeli a piac a NER-cégeket

Sokkal több pénzt toltak volna a befektetők a piaci vállalatokba, mint a NER-cégeibe az MNB kötvényprogramjában.

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.