Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. augusztus 28. 15:04 Tech

Utakba építve szabadulhatunk meg a műanyag szemét egy részétől

Közhelyszámba megy, hogy mennyire nem tud mit kezdeni az emberiség a műanyag hulladékkal. Tudósok becslése szerint már a 10 milliárd tonnát közelíti a valaha előállított mennyiség, és ennek több mint háromnegyede szemétlerakóban vagy az óceánokban végezte, hihetetlen pusztítást okozva az élővilágban. Nem csak a műanyag darabkák miatt megfulladó, éhen haló állatokról van szó, friss kutatási eredmények szerint a kioldódó kémiai anyagok azokat a baktériumokat is pusztítják, amelyek a világ oxigénjének tizedét állítják elő.

Mivel egyelőre nem sok esély van a műanyagtermelés visszafogására, muszáj kitalálni valamit a jelenleg nem újrahasznosítható fajták felhasználásra is. (Meg persze jó lenne a már most is újrahasznosíthatóakat tényleg begyűjteni és feldolgozni.) Az egyik lehetőség az útépítés, hiszen az annak során felhasznált bitumen – amelynek feladata összetartani az olyan alkotóelemeket, mint a homok, a kő és a kavics – éppúgy kőolajszármazék, mint a műanyagok.

Persze ahhoz hosszú kutatás-fejlesztés során elért eredmények kellenek, hogy a kémiai összetétel hasonlóságát tényleg ki tudják használni. A skót MacRebur nevű vállalat például kidolgozott egy eljárást, amellyel a háztartási vagy ipari műanyag hulladékból olyan könnyen kezelhető pelletet állítanak elő, amelyet aztán az útépítéseknél tudnak felhasználni – írja a JSTOR Daily.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA műanyag szemét beteríti Európát, és ezen a szelektív gyűjtés szinte semmit nem segítÜveg, alumínium vagy PET palack? Megnéztük, mit mond a tudomány, és elborzadtunk a műanyagszennyezés hatásaitól.

A vállalat neve a magyar olvasóknak is ismerős lehet, két éve és tavaly is jelentek meg cikkek a cég módszeréről. Közben annyival jutottak előre, hogy már nemcsak odahaza dolgoznak, hanem idén nyáron a svájci Zermattban is megépítettek egy útszakaszt a technológiájukkal. A híradás szerint ugyan az út anyagának csak 0,3 százalékát teszi ki az újrafeldolgozott műanyag, de ha széles körben alkalmaznák az eljárást, akkor Svájc évente 16 ezer tonna műanyagtól szabadulna meg ezen a módon. Ráadásul az így megépített utak rugalmasabbak és tartósabbak, amire szükség is van a -20 és +30 Celsius-fok között váltakozó zermatti időjárás mellett (az útfelszín ráadásul ennél sokkal forróbbra is felmelegedhet).

A mennyiségeket már csak azért is jó lenne növelni, mert évente az emberiség körülbelül 400 millió tonna műanyagot állít elő. Ausztráliában egyelőre egy 26 kilométeres útszakaszt építettek meg – Melbourne-től északra – olyan anyagból, amelyhez egyebek mellett 200 ezer műanyag zacskó, 63 ezer üveg és 4500 nyomtatópatron szolgáltatta a hozzávalókat. India Tamil Nadu államában előrébb tartanak, ott közel 16 ezer kilométer utat fedtek már le műanyagot tartalmazó útépítő anyaggal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAmíg agyon van csomagolva minden, aligha szabadulunk a műanyagoktólHiába terjed a fejlett világban a csomagolást mellőző környezettudatos szemlélet, a műanyagoktól mégsem fogunk megszabadulni egyhamar. Túl nagy üzlet van benne ahhoz, hogy csak úgy eltűnjön.

Tech hulladék műanyag szemét útépítés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Fabók Bálint
2020. október 20. 10:21 Tech

A napenergia a valaha volt legolcsóbb energiaforrás lett

Jóval nagyobb mértékben fog terjedni a napenergia az IEA szerint, mint azt két évvel ezelőtt becsülték.

Bucsky Péter
2020. október 12. 14:58 Támogatói tartalom, Tech

Az e-sportra érdemes fogadni

A koronavírus-járvány egyik legnagyobb nyerte az e-sport lett, de így sem futott fel az összes videojáték-fejlesztő forgalma.

Stubnya Bence
2020. október 11. 15:18 Közélet, Tech

„Régi vágású felfogást tükröz, amit Orbán az európai innovációról írt”

Nem az a lényeg, hogy katonai alapokra épül-e a k+f, a tehetséges magyar kutatók megtartásához pedig világos célokra van szükség - mondta a G7-nek adott interjúban Mariana Mazzucato olasz-amerikai közgazdász.

Fontos

Bucsky Péter
2020. október 28. 06:45 Adat

Az autózás lett a koronavírus nyertese Magyarországon

Míg a közösségi közlekedésben az utasok harmada eltűnt, a közúti járműforgalom már a járvány előtti szinten van - sose közlekedtünk még olyan szennyezően, mint most.

Jandó Zoltán
2020. október 27. 12:11 Adat

Olyan megyékben terjed leggyorsabban a járvány, ahol tavasszal fertőzöttet sem láttak

Úgy tűnik, hogy jelenleg Nógrád és Vas megyékben a legrosszabb a helyzet, de biztosak nem lehetünk benne, mert továbbra is sok adatot visszatartanak.

Avatar
2020. október 27. 06:52 Világ

Befolyás, megtévesztés, trollok: az amerikai elnökválasztás sötét oldala

A választásokba való beavatkozás régi játék a nagyhatalmak közt, de a közösségi média és a lassan felgyűlő társadalmi elégedetlenség új lehetőségeket kínál.