Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 22. 15:39 Piac, Világ

Magyarországot is lehúzhatja a nehéz helyzetbe kerülő német feldolgozóipar

A német feldolgozóipar üzleti hangulatát követő beszerzési menedzserindex másfél éves mélypontra süllyedt júniusban, derül ki az IHS Markit jelentéséből. Ez a mutató olyan, mint egy közvélemény-kutatás vállalatvezetőkkel, akiket az értékesítésről, a foglalkoztatásról, a készletfelhalmozásról és az árakról is megkérdezik. Ezek alapján viszonylag pontosan előrejelezhető, hogy mekkora lesz a vállalatok GDP-termelése.

A legfrissebb adatok szerint a német feldolgozóipari termelés az eddigieknél lassabban fog növekedni.

 

 

Az index tavaly decemberben pedig még pozitív rekordot döntött, azonban az év eleje óta az ágazat exportpiacai drámaian leromlottak az amerikai és a kínai megrendelések visszaesése miatt. A feldolgozóipari cégek két éve nem tapasztaltak olyan kis mértékű gyarapodást a külpiaci rendelésállományukban, mint az elmúlt hónapban, és ez már a termelésükön is meglátszik. A változások hátterében a Trump által szított kereskedelmi viszályok állhatnak, amelyek például a német autóipart kifejezetten szorult és bizonytalan helyzetbe hozzák – a müncheni IFO gazdaságkutató intézet májusi felmérése szerint a pont a járműgyártók a legpesszimistábbak a külföldi értékesítéssel kapcsolatban.

(A mutató 50 fölött növekedést, az alatt pedig visszaesést jelez.)

A német feldolgozóipar kedvezőtlen kilátásai közvetve Magyarországot is nehéz helyzetbe hozhatják. Az exportorientált magyar gazdaság külpiaci forgalmának valamivel több, mint egynegyedét Németországgal bonyolítja, és épp az autóipar az az ágazat, ahol a beszállítók és német gyártók Magyarországon létesített összeszerelő üzemei miatt igazán élénk a két ország közötti gazdasági kapcsolat. 

 

 

Ráadásul a német autógyárak magyarországi leányvállalatai a legmeghatározóbb ipari termelők között vannak az országban. Érdemes felidézni, hogy két éve az Audi és az Opel üzemeinek ideiglenes leállása az országos ipari termelés jelentős visszaeséséhez vezetett. 2016 elején pedig részben azért tört meg a magyar GDP dinamikus növekedése, mert amíg a győri Audi átállt az A3-as modell új változatának gyártására, fel kellett függesztenie a termelést.

Piac Világ autóipar export külkereskedelem németország Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 12:12 Piac, Világ

Neked kényelmes, de a boltnak csak veszteséget okoz az élelmiszer-házhozszállítás

Nem megy a piac, még Németországban sem, mert az eddigi modellek túl nagy költséggel dolgoznak.

Wiedemann Tamás
2018. szeptember 17. 16:04 Pénz, Piac

Tízezer eurót ad kölcsön a bank, de legfeljebb 9958-at kell visszafizetned

Megőrültek a német bankok: kevesebbet kell visszafizetned, mint amennyi kölcsönt felvettél. Újabb szintet lépett a hitelezési láz.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 16. 16:10 Élet, Piac

Politikai támogatást kapott, hogy a kelet-európai halrúd és chips legyen olyan, mint a nyugati

Őrületesen egyet tudnak érteni az európai parlamenti képviselők egy populista kérdésben.

Fontos

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.

Bucsky Péter
2018. szeptember 13. 07:21 Állam, Pénz

23-szor keres többet a Magyar Posta vezére, mint egy átlagos postás

Az állami vállalatok közül a Magyar Postánál a legnagyobb a különbség az átlagdolgozók és a vezető fizetése között. Itt 23-szoros az eltérés, míg az átlag 12.