Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 21. 13:37 Világ

Megszenvedik Trump kereskedelmi harcát a német autógyártók, amit a kecskeméti Mercedes is megérezhet

A német autóipari óriás, a Mercedest gyártó Daimler is vesztesévé válhat az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi harcoknak. A vállalat bizonyos modelljeit ugyanis Alabamában szerelik össze, értékesítésüket pedig megnehezítik az új kínai importvámok, amelyeket Trump védővámjainak megtorlásaként vezetett be az óriási piacot jelentő ázsiai ország. A Daimler arra számít, hogy a Mercedes-Benz idei nyeresége el fog maradni a tavalyi eredménytől.

Ebben persze nem csak a kínai vámszabályok változása játszik szerepet. Az amerikai autógyártás költségeit várhatóan Trump acélipari vámjai jelentősen meg fogják növelni, és az Egyesült Államok elnöke néhány hete kilátásba helyezte az autóimport alapos megvámolását is. Mindeközben Európában egymást érik a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos botrányok és a környezetvédelmi normákat érintő szigorítások, ami a néhány éve még nagy népszerűségnek örvendő dízelmotorok hirtelen piacvesztéséhez vezettek.

A Daimler az elsők között jelezte, hogy rontani fogják a pénzügyi eredményeit Trump védővámjai és az azokat megtorló hasonló lépések, de ezzel biztosan nem lesz egyedül. A német autógyártók (a BMW, a Daimler és a Volkswagen) négy üzemet működtetnek az Egyesült Államok területén, munkát adva közvetlenül 36,5 ezer, a beszállítókon keresztül pedig további 80 ezer amerikainak.

Tavaly ezekben a gyárakban összesen 804 ezer járművet gyártottak le, azonban ennek csak kevesebb, mint a felét adták el az USA-n belül. A maradék, közel félmillió autót exportálták, többek között épp azokba az országokba – Kanadába, Mexikóba, Kínába és az EU tagállamaiba –, amelyeket Trump vámintézkedései egyre inkább arra késztetnek, hogy korlátozzák az amerikai áruk behozatalát.

Összesen tehát 116 500 munkahelyet érinthet az Egyesült Államokban, ha a német autógyárakat szorult helyzetbe hozó kereskedelmi harcok nem csillapodnak.

Mercedeseket számos országban gyártanak, így a Daimler amerikai nehézségeinek világszerte lehetnek következményei. A vámok miatt a globális gyártás átszervezésére kényszerülhetnek, ami akár a termelés növelését is okozhatja bizonyos országokban. A Daimler Magyarországon is fontos foglalkoztató, a kecskeméti üzem jelenleg 4223 alkalmazottnak ad munkát, de két év múlva egy új gyáregység megnyitásának köszönhetően további 2500 munkahellyel fog bővülni a vállalat. Az azonban kérdéses, hogy az itthoni gyár profitál-e vagy veszít a piaci körülmények változásán.

A német autógyárak abban bízhatnak, hogy az USA németországi nagykövete, a Trumppal közeli kapcsolatban álló Richard Grenell azért lobbizik, hogy teljesen elvessék a  járműimportot érintő EU-s és amerikai vámokat. Az elképzelést a német kormány is támogatja, bár ez nem sokat számít, mert a döntés Európai Bizottság jogkörébe tartozik. Tehát további tagállamokat is az ügy mellé kellene állítani, amiben viszont nem mindannyian érdekeltek, főleg, mióta a Trump által bevezetett acélipari védővámok az Európából importált termékeket is sújtják.

Világ autóipar Daimler Donald Trump külkereskedelem védővám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2019. május 20. 17:52 Világ

Bőrükön érzik a klímaváltozást, de a jólét fontosabb

A forró nyaraktól szenvedő Ausztráliában a baloldal az éghajlatváltozás megfékezését ígérte, a jobboldal a szénbányászatot preferálta. Mégis az utóbbi nyert.

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.

Torontáli Zoltán
2019. május 17. 14:38 Vállalat, Világ

Az online ruhaboltoknak elegük van abból, hogy kölcsönzőként használják őket

Olyan méreteket ölt a ruhavisszaküldés az online üzletekben, hogy a kereskedők elkezdték feketelistázni a renitens vásárlóikat.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.