Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 21. 13:37 Világ

Megszenvedik Trump kereskedelmi harcát a német autógyártók, amit a kecskeméti Mercedes is megérezhet

A német autóipari óriás, a Mercedest gyártó Daimler is vesztesévé válhat az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi harcoknak. A vállalat bizonyos modelljeit ugyanis Alabamában szerelik össze, értékesítésüket pedig megnehezítik az új kínai importvámok, amelyeket Trump védővámjainak megtorlásaként vezetett be az óriási piacot jelentő ázsiai ország. A Daimler arra számít, hogy a Mercedes-Benz idei nyeresége el fog maradni a tavalyi eredménytől.

Ebben persze nem csak a kínai vámszabályok változása játszik szerepet. Az amerikai autógyártás költségeit várhatóan Trump acélipari vámjai jelentősen meg fogják növelni, és az Egyesült Államok elnöke néhány hete kilátásba helyezte az autóimport alapos megvámolását is. Mindeközben Európában egymást érik a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos botrányok és a környezetvédelmi normákat érintő szigorítások, ami a néhány éve még nagy népszerűségnek örvendő dízelmotorok hirtelen piacvesztéséhez vezettek.

A Daimler az elsők között jelezte, hogy rontani fogják a pénzügyi eredményeit Trump védővámjai és az azokat megtorló hasonló lépések, de ezzel biztosan nem lesz egyedül. A német autógyártók (a BMW, a Daimler és a Volkswagen) négy üzemet működtetnek az Egyesült Államok területén, munkát adva közvetlenül 36,5 ezer, a beszállítókon keresztül pedig további 80 ezer amerikainak.

Tavaly ezekben a gyárakban összesen 804 ezer járművet gyártottak le, azonban ennek csak kevesebb, mint a felét adták el az USA-n belül. A maradék, közel félmillió autót exportálták, többek között épp azokba az országokba – Kanadába, Mexikóba, Kínába és az EU tagállamaiba –, amelyeket Trump vámintézkedései egyre inkább arra késztetnek, hogy korlátozzák az amerikai áruk behozatalát.

Összesen tehát 116 500 munkahelyet érinthet az Egyesült Államokban, ha a német autógyárakat szorult helyzetbe hozó kereskedelmi harcok nem csillapodnak.

Mercedeseket számos országban gyártanak, így a Daimler amerikai nehézségeinek világszerte lehetnek következményei. A vámok miatt a globális gyártás átszervezésére kényszerülhetnek, ami akár a termelés növelését is okozhatja bizonyos országokban. A Daimler Magyarországon is fontos foglalkoztató, a kecskeméti üzem jelenleg 4223 alkalmazottnak ad munkát, de két év múlva egy új gyáregység megnyitásának köszönhetően további 2500 munkahellyel fog bővülni a vállalat. Az azonban kérdéses, hogy az itthoni gyár profitál-e vagy veszít a piaci körülmények változásán.

A német autógyárak abban bízhatnak, hogy az USA németországi nagykövete, a Trumppal közeli kapcsolatban álló Richard Grenell azért lobbizik, hogy teljesen elvessék a  járműimportot érintő EU-s és amerikai vámokat. Az elképzelést a német kormány is támogatja, bár ez nem sokat számít, mert a döntés Európai Bizottság jogkörébe tartozik. Tehát további tagállamokat is az ügy mellé kellene állítani, amiben viszont nem mindannyian érdekeltek, főleg, mióta a Trump által bevezetett acélipari védővámok az Európából importált termékeket is sújtják.

Világ autóipar Daimler Donald Trump külkereskedelem védővám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 16. 12:06 Világ

Az erdőtüzek felgyorsíthatják a klímaváltozást, miközben a klímaváltozás miatt több az erdőtűz

Kutatók aggódnak, hogy az erdőtüzekből származó szén-dioxid kibocsátás nem várt mértékben tovább gyorsíthatja a globális felmelegedést.

Rigó Anita
2018. november 15. 11:05 Világ

100 százalékban megújuló energiára váltana 2050-ig Spanyolország

Már ha a törékeny hatalmú kormány el tudja fogadtatni a törvényjavaslatot.

Fontos

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.

Jandó Zoltán
2018. november 17. 07:22 Pénz, Piac

Háromszáz milliárdnyi Mészáros-vagyon vált láthatóvá

Hiába estek a Mészáros-részvények, a felcsúti milliárdos nem lett szegényebb. Közel 120 milliárd forintra értékelték az állami megrendelésekkel kipárnázott építőipari cégeit, a Mészáros és Mészáros Kft-t és az R-Kordot.

Wiedemann Tamás
2018. november 16. 17:50 Állam, Piac

A gazdálkodók két százaléka használja a magyar termőföldek kétharmadát

Az Orbán-kormány sem csökkentette érdemben a nagybirtokok arányát. Közben két évtized alatt egymillió ember felhagyott a földműveléssel.