Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 21. 13:37 Világ

Megszenvedik Trump kereskedelmi harcát a német autógyártók, amit a kecskeméti Mercedes is megérezhet

A német autóipari óriás, a Mercedest gyártó Daimler is vesztesévé válhat az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi harcoknak. A vállalat bizonyos modelljeit ugyanis Alabamában szerelik össze, értékesítésüket pedig megnehezítik az új kínai importvámok, amelyeket Trump védővámjainak megtorlásaként vezetett be az óriási piacot jelentő ázsiai ország. A Daimler arra számít, hogy a Mercedes-Benz idei nyeresége el fog maradni a tavalyi eredménytől.

Ebben persze nem csak a kínai vámszabályok változása játszik szerepet. Az amerikai autógyártás költségeit várhatóan Trump acélipari vámjai jelentősen meg fogják növelni, és az Egyesült Államok elnöke néhány hete kilátásba helyezte az autóimport alapos megvámolását is. Mindeközben Európában egymást érik a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos botrányok és a környezetvédelmi normákat érintő szigorítások, ami a néhány éve még nagy népszerűségnek örvendő dízelmotorok hirtelen piacvesztéséhez vezettek.

A Daimler az elsők között jelezte, hogy rontani fogják a pénzügyi eredményeit Trump védővámjai és az azokat megtorló hasonló lépések, de ezzel biztosan nem lesz egyedül. A német autógyártók (a BMW, a Daimler és a Volkswagen) négy üzemet működtetnek az Egyesült Államok területén, munkát adva közvetlenül 36,5 ezer, a beszállítókon keresztül pedig további 80 ezer amerikainak.

Tavaly ezekben a gyárakban összesen 804 ezer járművet gyártottak le, azonban ennek csak kevesebb, mint a felét adták el az USA-n belül. A maradék, közel félmillió autót exportálták, többek között épp azokba az országokba – Kanadába, Mexikóba, Kínába és az EU tagállamaiba –, amelyeket Trump vámintézkedései egyre inkább arra késztetnek, hogy korlátozzák az amerikai áruk behozatalát.

Összesen tehát 116 500 munkahelyet érinthet az Egyesült Államokban, ha a német autógyárakat szorult helyzetbe hozó kereskedelmi harcok nem csillapodnak.

Mercedeseket számos országban gyártanak, így a Daimler amerikai nehézségeinek világszerte lehetnek következményei. A vámok miatt a globális gyártás átszervezésére kényszerülhetnek, ami akár a termelés növelését is okozhatja bizonyos országokban. A Daimler Magyarországon is fontos foglalkoztató, a kecskeméti üzem jelenleg 4223 alkalmazottnak ad munkát, de két év múlva egy új gyáregység megnyitásának köszönhetően további 2500 munkahellyel fog bővülni a vállalat. Az azonban kérdéses, hogy az itthoni gyár profitál-e vagy veszít a piaci körülmények változásán.

A német autógyárak abban bízhatnak, hogy az USA németországi nagykövete, a Trumppal közeli kapcsolatban álló Richard Grenell azért lobbizik, hogy teljesen elvessék a  járműimportot érintő EU-s és amerikai vámokat. Az elképzelést a német kormány is támogatja, bár ez nem sokat számít, mert a döntés Európai Bizottság jogkörébe tartozik. Tehát további tagállamokat is az ügy mellé kellene állítani, amiben viszont nem mindannyian érdekeltek, főleg, mióta a Trump által bevezetett acélipari védővámok az Európából importált termékeket is sújtják.

Világ autóipar Daimler Donald Trump külkereskedelem védővám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2020. január 27. 14:57 Vállalat, Világ

A felmelegedésre fogad, földet vett az egyik legnagyobb spanyol borászat a most még hűvős Patagóniában

Becslések szerint 50 év alatt 1,6 fokkal nő majd Dél-Chilében az átlaghőmérséklet, ami ideális állapotokat jelent majd szőlőtermesztéshez.

Váczi István
2020. január 27. 12:33 Világ

Hihetetlen kupleráj az amerikai hadsereg könyvelése

Az amerikai vitán felül a világ jelenleg legerősebb hadserege jelenleg, de jó esély van arra is, hogy pénzügyi téren a legkaotikusabb.

Torontáli Zoltán
2020. január 26. 12:16 Világ

Csak tíz százalékkal drágább az a busz, amely menet közben tisztítja maga körül a levegőt

Az angliai Southamptonban bejött a kísérlet a levegőt szűrő busszal, ezért hat régióra kiterjesztik.

Fontos

Fabók Bálint
2020. január 25. 07:29 Élet, Világ

Európát ellepték a hulladékhegyek, miután már nem tolhat át minden ganét Kínába

Kína megelégelte, hogy a nyugat évtizedeken át hulladéklerakóként használta. Világszintű válságban van az újrahasznosítás, Magyarország is érintett.

Avatar
2020. január 24. 16:21 Élet

Megőrülsz a Facebooktól? A viselkedési gazdaságtan segíthet

Csökkenteni lehet a közösségi média káros hatásain, ha bevetjük a viselkedési gazdaságtan trükkjeit.

Jandó Zoltán
2020. január 24. 10:03 Közélet

Már modellezik a felcsúti kisvasút meghosszabbítását Bicskéig, csak éppen nem kisvasút lesz

A felcsúti stadiontól nem a kisvasút menne tovább Bicske irányába, helyette egy villamosított, normál nyomtávú pályát építenének ki.