Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. június 20. 13:23 Közélet

Kártérítés jár a Mol-nak, ha nem lép életbe a 35 éves hulladékmonopóliuma

Ha július 1-én valamiért nem lépne hatályba a törvényi úton a következő 35 évre biztosított Mol-monopólium a hulladékgazdálkos területén, kártérítés jár a cégnek – mondja ki egy friss rendelettervezet. 

Mi történik? A kormány pár tolvonással megszűntette a versenyt a vállalati hulladékelszállítás és -gazdálkodás területén, és 35 évre odaadta a feladatot egy koncesszió formájában a Mol Nyrt. által alapított MOHU Mol Zrt.-nek. A MOHU-nak július 1-én kell elfoglalnia pozícióját, akkor lép hatályba a fenti törvény. A mostani, “társadalmi egyeztetésre” bocsátott rendelettervezet lényegében büntetést helyez kilátásba azon partnerek felé, amelyek nem érvényesítik a MOHU-koncessziót. A kártalanítást a Mol kérheti 2025 végéig.

  • A rendelettervezetben nem szerepel, miért hiúsulhatna meg a július 1-i start. Ugyanakkor árulkodó, hogy június elején a vállalatok még nem tudták, milyen feltételek mellett szállítják majd el tőlük a hulladékot, és az eddigi átvételi árakhoz képest milyen feltételekkel számolhatnak, – illetve hogy hajlandó lesz-e Mol fizetni a piacon értékes nyersanyagnak számító papírért, fémért vagy más hulladékért.
  • (FRISSÍTÉS: Korábban a Szabad Európára hivatkozva azt írtuk hogy a Budapesti Közművek még nem szerződött le a Mollal. Később azonban a társaság azt közölte a G7-tel, hogy a BKM már leszerződött a Mol-lal,  két szerződés, “valamint a meglévő jogszabályokra támaszkodó egyéb jogviszonyok biztosítják azt, hogy Budapesten a hulladék elszállítás és kezelés az eddig megszokott módon zavartalanul folytatódik 2023. július 1-je után is.”)

Miért fontos ez? A hazai lakossági és vállatai hulladékgaldálkodást feje tetejére állító lépéssel, vagyis a hulladékkoncesszióval sok ezer milliárdos bevételheuz jut a legnagyobb magyar cég egy monoplizált piacon: a gyártóknak, forgalmazóknak pedig nincsen választási lehetőségük, csak a MOHU viheti el a hulladékukat, holott eddig mintegy háromezer hulladékhasznosítással foglalkozó cég lényegében a szabad piac elvei szerint tettek ajánlatokat a cégeknek a hulladék elszállítására és az újrahasznosításra. Erre a feladatra nem jelentkezett más, csak a Mol.

  • A most megszüntetett versenynek volt a következménye az is, hogy az EU-átlag felett volt Magyarországon a hulladék-újrahasznosítási ráta. 
  • A 24.hu cikke után törvénybe iktatták még azt is, hogy a Mol-nak nem kell engedély a hulladékbizniszhez, elég, ha az alvállalkozók rendelkeznek vele. 
  • A teljes folyamatot a Szabad Európa követte közelről.

Az árat mi fizetjük meg, ugyanis az árbevételt tekintve az ország legnagyobb vállalatának számító Mol az eddigi információk alapján nem igazán ad hozzá a hulladékgazdálkodás hatékonyságához. A 35 évre alig 185 milliárd forintos beruházási kötelezettséget vállalt – ez évente alig több 5 milliárd forintnál. A MOHU nem épített ki saját kapacitásokat, az eddig is működő vállalkozásokat használja alvállalkozóként, tehát ugyanazok fogják a hulladék begyűjtését és újrahasznosítását intézni, mint eddig is, csak mindezért az eddigi termékdíjhoz képest háromszor többet kell fizetni a vállalkozóknak és végső soron a fogyasztóknak.

  • Az új szabályozásban a MOHU-hoz folyik be az úgynevezett kiterjesztett gyártói felelősségből származó díj befizetéséből bevétel, ami várhatóan éves szinten 240 milliárd forint lehet majd. Ezzel a díjjal a gyártó a termékéből keletkező hulladék ártalmatlanítását fizeti meg. 

Tágabb kontextus: A hulladékkezelés a harmadik olyan terület, amit a Fidesz koncesszió keretében ad oda baráti vállalkozásoknak. Az első a szerencsejáték volt, ezt követte a Szíjj Lászlónak és Mészáros Lőrincnek várhatóan 13 ezer milliárd forint bevételt hozó autópálya-koncesszió. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSok ezer milliárdos bevételhez jut a legnagyobb magyar cég a monopolizált hulladékpiaconA koncessziós eljárás lezárása után módosított szabályokkal az addig veszteségesnek látszó üzletet valószínűleg aranybányává tette a kormány a Molnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet hulladék Mol mol hulladék Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2025. január 24. 11:03 Adat, Közélet

Már az elején elvéthetjük az egymilliós átlagbérhez vezető utat

Önmagában nem néz ki rosszul a bérdinamika, de a lassuló trend alapján nagyon meglepő lenne, ha időre elérnénk a kormányzati ígéret kiindulópontját.

Torontáli Zoltán
2025. január 24. 06:09 Közélet, Vállalat

Kezd látszani, hogy milyen cégeket támogat majd a kormány repülőrajtos programja

Nem a nagyobb segítségre szorulók felhozása, sokkal inkább az lehet a most indult Demján Sándor 1+1 alprogram célja, hogy a jók még jobbak legyenek.

Jandó Zoltán
2025. január 23. 11:23 Adat, Közélet

Egyre gyakoribbak az iskolákat célzó tömeges bombafenyegetések Közép-Európában

Több tucat magyarországi iskola kapott fenyegető üzenetet csütörtök reggel. Bulgáriában tegnap történt hasonló, Szlovákiában legutóbb tavaly ősszel.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. január 24. 13:34 Világ

Újra sorban állás jöhet a német határokon

Egy hónap múlva kiderül, ki vezeti a következő négy évben a német kormányt. A legesélyesebb jelölt, Friedrich Merz visszaállítaná a határellenőrzést.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 16:45 Pénz

Jól hangzik a 8 százalékos banki kamat, de az adó elviszi több mint a negyedét

Elsőre jól hangzanak a banki betétakciók, de 28 százalék az adóteher, és ha befektetési jegyet is kell venni, akkor általában a kockázat is magasabb.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 13:43 Pénz, Világ

Jól fizet az orosz biznisz, csak lehet, hogy elveszik a profitot

A Raiffeisen kétmilliárd eurós büntetése jól mutatja, hogy milyen könnyen semmivé válhat az Oroszországban maradt nyugati cégek által megtermelt nyereség.