Budapest belvárosában, a Parlamenttől induló Nádor utcában áll egy stílusokon átívelő, ötemeletes épület. Utcafrontján vegyesbolt, utazási iroda és egy thai masszázs szalon van, és a ház látszatra nem sokban tér el a belvárosi épületektől. A viseltes bejárat környékén elhelyezett cégtáblák ugyanakkor jelzik, hogy a ház sajátos szerepet töltött be a kortárs magyar kultúrában: az elmúlt években ide összpontosult az előadó-művészetre költött állami támogatások számottevő része.
A cégtáblák alapján kamarazenekarok, táncegyüttesek és kulturális egyesületek székhelye működik a ház negyedik emeletén*A cégtáblák részben eltűntek első, szeptemberi látogatásunk óta.. Bár nem ide van bejegyezve, számos ponton kötődik a Nádor utcai művészeti szervezetekhez a Magyar Virtuózok Kamarazenekar is, amely az előző cikkünk alapján évente egymilliárd forintos profitot termelt az azóta visszaélésekre hivatkozva megszüntetett állami támogatási rendszernek, a kultúr-taónak köszönhetően.
A Magyar Virtuózok Kamarazenekarhoz kísértetiesen hasonló utat jártak be a Nádor utcai épületbe bejegyzett szervezetek. Pár év alatt sokszorosára nőtt az árbevételük, esetenként több százmillió forintos vagy akár milliárdos állami támogatáshoz jutottak, majd a tao-rendszer felszámolása után összeomlottak. A fellépések után járó támogatások jogosságát érintett művészek is kétségbe vonják. Többen közülük csak az ügyben nyomozó NAV-tól vagy céges beszámolókból értesültek társulatuk állítólagos előadásairól.
A Nádor utcai irodába bejegyzett kulturális szervezetek számos ponton kötődnek az ország egyik leggazdagabb emberéhez, Rahimkulov Ruszlanhoz. A kevésbé ismert milliárdos volt ugyanis az egyik tulajdonosa a Nádor utcai ingatlannak, és két érintett előadó-művészeti vállalkozásnak is. A hozzá köthető társulatok számos esetben a Rahimkulov tulajdonába tartozó helyszíneken léptek fel, és a finanszírozásukban is szerepet vállaltak a milliárdos cégei, amelyek a tao-rendszer adta lehetőséget kihasználva az államkassza helyett nekik utalták át a profitjuk után fizetendő adót.
Az egymáshoz kapcsolódó nyolc előadó-művészeti szervezet összesen több mint 11,5 milliárd forint állami támogatáshoz jutott, amellyel a tao-rendszer legnagyobb kedvezményezettjei közé tartoztak. A kultúr-tao utolsó évében a legtöbb és a negyedik legtöbb támogatásban részesülő szervezet is közülük került ki. A Pest Megyei Kormányhivataltól kapott adatok szerint az első a Magyar Virtuózok Művészeti Nonprofit Kft., a negyedik pedig a Variations Nonprofit Kft. volt.
Az érintett előadó-művészeti szervezetek felfutása jellemzően ugyanazt a mintát követte. Ahogy a Magyar Virtuózok példája is mutatta, egy létező, több esetben szakmailag megbecsült, de gazdaságilag jelentéktelen zenekar vagy táncegyüttes a tao-rendszer 2009-es bevezetése után átalakult vagy tulajdonost cserélt, és kimagasló mértékben kezdte el növelni a bevételét és a nyereségét.
Az egyik kamarazenekart működtető alapítványnak, a Capella dell’ Academiának például éveken át semmilyen árbevétele nem volt, pár millió forintos támogatásokból tartotta fenn magát. 2016-ban viszont átalakult az alapítvány, a székhelye átkerült a Nádor utcai épületbe, az árbevétele pedig a semmiből 500 millió forintra ugrott. Ez több mint kétszerese volt a Nemzeti vagy az Örkény Színház akkori árbevételének. Két év alatt közel egymilliárd forint közpénzt kapott, majd a tao megszüntetése után összeomlott.
A táncegyüttest működtető Variations Nonprofit Kft.-t szintén 2016-ban jegyezték be a Nádor utcai épületbe, miután új tulajdonoshoz került. Az addig nem előadó-művészettel foglalkozó, 2015-ben még veszteséges vállalkozás két év múlva már egymilliárd forintos nyereséget könyvelt el, és ahogy írtuk, a tao-rendszer utolsó évében a negyedik legmagasabb támogatást kapta, 1,1 milliárd forintot.
Ez több mint kétszer annyi, mint amennyit a világ tíz legjobb zenekara közé sorolt Budapesti Fesztiválzenekar kapott. A legismertebb színházak közé tartozó Centrál, Katona, Nemzeti, Radnóti és Örkény összesen nem jutott ekkora támogatáshoz*2018-ban a Centrál 468 millió forintot kapott, a Katona 275-öt, a Nemzeti 51-et, a Radnóti 80-at, az Örkény pedig 160-at.. A Variations árbevétele aztán két év alatt 1,4 milliárd forintról 98 százalékkal, 30 millióra zuhant.
Az előző cikkben bemutatott, 2009-ben megalapított Magyar Virtuózoknak már 2014-ben több mint egymilliárd forintos árbevétele volt, a többi szervezetnek azonban jellemzően csak később, 2016 környékén lőtt ki a forgalma. A csúcsév 2017-ben volt, ekkor az érintett nyolc szervezet összesen 5,6 milliárd forintos árbevételt hozott össze. Az összesített profitráta nehezen értelmezhető piaci keretek között: nagyjából az árbevétel 50-60 százalékából nyereség lett, és 2018-ban a hárommilliárd forintot is meghaladta.
A nyolc szervezet 2018-ig összesen 11,5 milliárd forint közpénzhez jutott a tao-támogatásokon keresztül, és 11,3 milliárd forint nyereséget termelt. Ahogy a fenti ábrán is látszik, a tao-rendszer 2018-as megszüntetése óta azonban bezuhantak a bevételek. Már a kivezetés évében is harmadára csökkent a csoport összesített árbevétele, a következő évben pedig még szemléletesebbé vált, hogy mekkora szerepe volt a taónak a modellben. Két cég le sem adta az év végi beszámolóját*A Spirit Dance Company Nonprofit Kft. és Failoni Kamarazenekar Nonprofit Kft., a többi hat szervezet*Magyar Virtuózok Művészeti Nonprofit Kft., Variations Nonprofit Kft., Magyar Virtuózok Tehetséggondozó Egyesület, Almássy Kulturális Egyesület, Capella dell Academia Alapítvány, Viva la Voce Kamara és Énekegyüttes Közhasznú Egyesület. összesített árbevétele pedig 97 százalékkal zuhant be a 2017-es csúcsévhez képest.
Az érintett nyolc előadó-művészeti szervezet közül hatnak a Nádor utcai épület negyedik emeletére van bejegyezve a székhelye. Az emeletet elfoglaló iroda a közelmúltig a már említett Rahimkulov Ruszlan és cégtársa, Zentai Péter tulajdonában állt. Rahimkulov Ruszlan a korábban Magyarországon élő orosz milliárdos, Megdet Rahimkulov fia.
Az apa egykor az OTP és a Mol legnagyobb részvényesei közé tartozott, és a magyarországi gazdaglistákon is szerepelt. Az itteni érdekeltségeit részben átvevő, magyar állampolgársággal is rendelkező Rahimkulov Ruszlan viszont hatalmas vagyona ellenére korábban alig szerepelt a médiában, bár a közelmúltban több hír is megjelent hotelpiaci terjeszkedéséről. Ezekben az írásokban rendre szerepelt Zentai Péter neve is, aki számos ingatlan- és építőipari vállalatban Rahimkulov tulajdonostársa.
Megkeresésünkre Zentai Péter válaszolt, aki szerint Rahimkulov Ruszlannal egy 2011-es vitorlázáson ismerkedtek össze, ezt követően kezdtek el közösen vállalkozni. 2014-ben kezdtek el előadó-művészeti szervezetek támogatásával foglalkozni, segítségükkel indult el abban az évben a Virtuózok című komolyzenei tehetségkutató műsor a köztévén.
Zentai ekkortól kezdve tanácsadóként dolgozott a Magyar Virtuózok Kamarazenekarnál, amelybe egy idő után tulajdonosként is beszállt. Később pedig Rahimkulovval közösen lettek tulajdonosok egy szuperprodukciókra szakosodott cégben, a Tulipántündér Produkciós Kft.-ben, amelynek Álomutazó című musicaljét már a 2017-es bemutatás évében több mint 50 ezren látták.
A két vállalkozó közvetlenül is megjelenik olyan előadó-művészeti cégekben, amelyek a Nádor utcai irodába vannak bejegyezve. Zentai a Magyar Virtuózokba 2018-ban szállt be, és jelenleg ugyanúgy 38,5 százalékos üzletrésze van a cégben, mint Rahimkulov másik állandó üzlettársának*Gaál Tibornak. A harmadik tulajdonos pedig a zenekart vezető Szenthelyi Miklós.
Egy másik kamarazenekar teljes egészében Rahimkulov és Zentai tulajdonában áll, míg egy táncegyüttes 80 százalékban az övék*Előbbi a Failoni Kamarazenekar, amelyet az RRZP Invest Kft.-n és a Spicarts Produkciós Kft.-n keresztül tulajdonolnak. Utóbbi a Spirit Dance, amelyet az RRZP Invest Kft.-n keresztül..
Zentai azzal magyarázta a közvetlenül tulajdonában lévő cégek látványos növekedését, hogy
2010-től gazdasági fellendülés volt Magyarországon, és 2014-től érezhetően többet költöttek kultúrára is a családok.
Emellett szerinte „erősen dinamizálta a minőségi kultúra iránt fogékony közönséget” a korábban háttérbe szorult komolyzenei produkciók újszerű megközelítése, gyakran nemzetközi sztárok bevonásával.
Ahogy előző cikkünkben írtuk, a Magyar Virtuózok valóban lépett fel olyan nemzetközi sztárokkal, mint Ennio Morricone vagy Anastacia. Ez a magyarázat mégis visszás, mivel a kamarazenekarnak abban az évben is ugyanakkora volt a bevétele, amikor nem léptek fel ilyen kaliberű zenészek. Erre az ellentmondásra nem kaptunk magyarázatot. A Rahimkulov és Zentai tulajdonában lévő másik két társulatnál sem találtuk nyomát a nemzetközi sztárok bevonásával előadott produkcióknak, sem az éves beszámolókban, sem internetes keresésekben.
A hirtelen visszaesést pedig a tao-rendszer megszüntetésével magyarázta Zentai.
A tao elmaradása miatt a nagyszabású produkciók (koprodukciók) jelentősen csökkentek, elmaradtak, ezért lett az évad tervezhetetlen. Erős piacági bizonytalanság, emiatt pedig visszaesés jellemezte a szervezőket és a szervezeteket egyaránt
– mondta nekünk.
A Nádor utcai épületben működő többi előadó-művészeti szervezet üzleti mutatóit Zentai nem kívánta kommentálni arra hivatkozva, hogy nincs bennük érdekeltsége.
A gyors felemelkedés, majd hirtelen bezuhanás és az irodaház mellett azonban számos további ponton kötődik egymáshoz a nyolc szervezet. Jellemzően ugyanaz a könyvelőcég készítette a beszámolóikat, és több esetben ugyanaz az ügyvédi iroda dolgozott nekik. Annak a két szervezetnek, amely a nyolc közül nem a Nádor utcába van bejegyezve, éppen ebben az ügyvédi irodában van a székhelye. A szervezeteket ezen kívül jellemzően ugyanaz a koncertszervező segítette, amely szintén a Nádor utcai épületben működött*Több szervezetnek is ehhez a Concert Budapest nevű entitáshoz volt bekötve az emailes elérhetősége (Magyar Virtuózok, Spirit Dance, Failoni). A nyilvánosan (a Concert Budapest honlapján vagy a Facebook oldalán) feltüntetett három munkatársnak több pozíciója is volt az érintett szervezetek tagjainál.. Előfordult, hogy ez az ügynökség a Facebook oldalán promotálta Rahimkulov és Zentai közös építőipari cégét.
A nyolc szervezet között számos személyi átfedés van. Több érintettnek négy-öt szervezetben is van pozíciója. Az egyik ilyen egyén például egy személyben volt ügyvezetője egy táncegyüttesnek, felügyelőbizottsági tagja egy kamarazenekarnak, kuratóriumi tagja egy másiknak, elnöke egy kulturális egyesületnek és titkára egy másiknak. A közelmúltig Zentai unokatestvére volt a tulajdonosa az egyik érintett cégnek, egy alapítványnál pedig ő volt az alapítói jogok gyakorlója*A cég a Variations Nonprofit Kft. volt, az unokatestvér által vezetett alapítvány pedig a Capella Dell’ Academia. A nyolc közül a maradék három szervezet egyesületként működik..
Zentai azt mondta, nem volt „érdemi” ráhatásuk arra az öt szervezetre, amelyekben egyikük sem jelenik meg tulajdonosként. Elmondása szerint a Nádor utcai irodában mintegy ötven bérlőjük volt, és ugyan kölcsönösen segítették egymást az érintett előadó-művészeti szervezetek, de jogilag függetlenül működtek.
Szerinte ennek nem mond ellent az sem, hogy a Rahimkulovval közös építőipari cégük bármelyik alkalmazottja pozíciót töltött be ezeknél a kulturális szervezeteknél.
Nincs ráhatásom arra, hogy ki milyen munkát vállal el. Ha egy éven keresztül minden délben együtt ebédelnek az irodaházban, és kiderül valakiről, hogy zenéhez értő ember, akkor nem tilthatom meg neki, hogy feladatokat, munkákat vállaljon másodállásban
– mondta Zentai.
Több mint fél tucat olyan emberrel beszéltünk, akik vezetőként vagy művészként dolgoztak a Rahimkulov és Zentai köré szerveződő előadó-művészeti társulatoknál. Bár több különböző társulatnál dolgoztak, tapasztalataik kísérteties hasonlóságokat mutattak.
A beszámolóik alapján az egyre sikeresebbé váló, feltörekvő, de nem professzionális alapokon működő kulturális szervezetüket azzal keresték meg Zentaiék, hogy szívesen beszállnának a társulat menedzselésébe.
Azt mondták, hogy lehetőséget látnak bennünk, szívesen átvennék a pénzügyi háttér előteremtését tőlünk, hogy nekünk csak a szakmai résszel kelljen foglalkozunk
– mondta egy táncegyüttes akkori vezetője.
Amikor elkezdtünk felfutni, úgy gondoltuk, jó lenne a biztos háttér. Terhes lett a sok könyvelés, adminisztráció, és nagy megkönnyebbülés volt, hogy találtunk valakit, aki lefedi ezt a szakterületet, a szakmai részt pedig ránk bízta
– mondta egy másik szervezet tagja a Zentaiékkal való együttműködésről.
A közhasznú státusszal rendelkező szervezetek különösen értékesek voltak számukra, ugyanis ez feltétele volt a kultúr-tao igénylésének. Ehhez egy önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés is elég volt.
Ha bármilyen önkormányzattal megállapodást kötsz, és évi kétszer fellépsz a falunapon, az már elég a taóhoz
– mondta egy megkérdezett.
Ezzel együtt tulajdonosváltások után is kötöttek ilyen szerződéseket. A 700 lakosú Nagybörzsöny község például az érintett szervezetek közül hárommal, a Magyar Virtuózokkal, a Variations-szel és a Failoni Kamarazenekarral is szerződött*A Magyar Virtuózoknak a szerződés alapján két év alatt kétszer kell fellépnie a településen, további vállalása, hogy “aktívan részt vesz a város művészet-oktatási lehetőségeiben” és a “városi rendezvényekhez rövid, kihelyezhető műsorral hozzájárul” (az nem derül ki, hogy miért jellemzik városként a falut).. Mind a három szerződést ugyanaznap kötötték meg, és szinte szó szerint megegyeznek egymással*A szerződések alapján két év alatt kétszer kell fellépniük a településen, ezek a további vállalások szintén mindhármuknál szerepelnek: “aktívan részt vesz a város művészet-oktatási lehetőségeiben” és a “városi rendezvényekhez rövid, kihelyezhető műsorral hozzájárul” (az nem derül ki, hogy miért jellemzik városként a falut)..
A társulatok menedzselésének átadása több esetben sem hozta meg a remélt eredményt a megszólaló művészek szerint. Számos társulati tag is azt állította, hogy Zentaiék nem tartották be teljesen az ígéreteiket.
Elenyésző számú fellépést szervezetek nekünk ahhoz képest, amiről megállapodtunk
– mondta egy együttes vezetője.
Ahogy teltek-múltak a hetek, egyre világosabbá vált, hogy nem fogják beváltani az ígéretüket, alig néhány fellépést szerveztek nekünk
– visszhangozta egy másik szervezet képviselője.
Többen is beszéltek arról, hogy egyre mélyebb konfliktus alakult ki a művészek és a menedzsment között. Nemcsak azért, mert a beígért fellépések nem valósultak meg, hanem a kommunikáció sem működött, rendszeresen nem válaszoltak e-mailekre, telefonokra. Az új felállásból fakadóan több szervezet szakmai vezetője úgy érezte, hogy elvesztette a kontrollt a pénzügyek felett, amelyekbe „semmilyen szinten nem voltak beavatva”. Sokáig nem is értették, hogy Zentaiék miért akarták megszerezni a kulturális szervezetek irányítását, ha ennyire nem szerveznek nekik fellépéseket.
Ennek a lehetséges oka akkor vált világossá számukra, amikor átnézték a társulatok pénzügyi beszámolóit.
Amikor belenéztem az éves beszámolókba, akkor derült ki, hogy papíron rengeteg koncertünk volt. Megdöbbentett, mert az együttes vezetőjeként én biztos nem voltam ott ezeken
– mondta egy megkérdezett.
Egy másik szervezet több tagja szintén hasonlóan csodálkozott rá a társulat állítólagos fellépéseire.
Rettenetes volt, amikor megláttuk
– mondta egyikük. A társulat tagjai szerint a szervezet bevételének nagyjából tíz százaléka felelt volna meg azoknak az előadásoknak, amelyeken ők is részt vettek.
Zentai Péter teljes mértékben visszautasítja ezeket az állításokat.
Néhány ember nem jó szájízzel ment el, miután megszűntek különböző együttműködések. Elképzelhetőnek tartom, hogy a hátam mögött valótlan dolgokat állítanak, rosszindulatú pletykákat terjesztenek
– mondta.
Szerinte sok tévhit él a köztudatban arról, hogy a tao-rendszerben mit lehetett elszámolni egy adott külföldi fellépő vagy koprodukciós partner esetén.
[Ilyenkor] elegendő volt szervezeti partner, partner művészek részvétele a rendezvényen, magyarul nem minden rendezvényen volt szükséges az adott szervezet saját művészeinek részvétele
– mondta.
A megkérdőjelezett fellépésekkel kapcsolatban ugyanakkor a NAV is nyomoz, ezt mintegy fél tucat ember is megerősítette nekünk. Több művész is többórás kihallgatásokról számolt be, amelyeken főleg a papírokon feltüntetett fellépésekről kérdezték őket. Az általunk elért művészeknek fogalma sem volt számos állítólagos előadásról, ahogy arról sem, hogy a valóságban százmilliós összegek mozogtak a fejük felett.
A cégbíróságon megtalálható dokumentumok alapján a NAV a nyolc szervezet közül hat*Spirit Dance, Variations, Failoni Kamarazenekar, Almássy Kulturális Egyesület, Capella dell Academia, Viva la Voce Kamara és Énekegyüttes. „vonatkozásában” nyomoz*Vagy legalábbis nyomozott a Cégbíróságon talált, 2020. februári keltezésű dokumentumok alapján. költségvetési csalás és más bűntettek gyanúja miatt. Több, az üggyel kapcsolatban kihallgatott ember is azt mondta, hogy nagyjából két éve folyik a vizsgálat.
A NAV a megkeresésünkre annyit írt, hogy folyamatban lévő ügyről nem tudnak tájékoztatást adni. Zentai pedig azt mondta a vizsgálattal kapcsolatban, hogy az elmúlt évek mindegyikében vizsgálták az összes cégüket, de eddig mindig mindent rendben találtak, és ez szerinte most is így lesz.
Éves jelentéseik alapján az érintett szervezeteknek akár százas nagyságrendben voltak előadásaik, számos alkalommal közülük többen is közösen léptek fel, ugyanakkor a fellépéseik jelentős része viszonylag kevés helyszínre koncentrálódott. A szervezetek beszámolóiban ismétlődően feltűnik fellépőhelyként a Városligetnél fekvő Versailles Terem, a terézvárosi Fáklya Klub vagy az óbudai Symbol nevű szórakozóhely. A Variations 2017-es beszámolójában például kizárólag a Versailles-t, a Fáklyát és a Symbolt nevezte meg fellépési helyszínként.
A beszámolói alapján szintén rendszeresen lépett fel ezeken a helyszíneken a Viva la Voce Kamara és Énekegyüttes, amely az egyik legrejtélyesebb szereplő*Az együttesnek először 2012-ben volt érdemi bevétele, 80 millió forint. 2016-ban és 2017-ben az árbevétele az 500 millió forintot is meghaladta, tavaly viszont nekik is teljesen bezuhant a forgalmuk. 2017-ben magasabb volt az árbevétele, mint a Katona vagy az Örkény Színháznak.. Az elmúlt években összesen egymilliárd forint állami támogatást kapott úgy, hogy még honlapja és Facebook oldala sincs, és az interneten szinte semmit sem lehet találni róla. Egyik forrásunk és egy korábbi beszámoló alapján az együttes tagjai a Magyar Virtuózok Kamarazenekar zenészei közül kerültek ki. Mindenesetre a csúcsbevételt hozó 2017-es évről szóló beszámolóban a négy állandó fellépőhelyük között ők is megnevezték a Versailles Termet, a Fáklyát és a Symbolt is.
A három rendezvényhelyszín mindegyike kötődik Zentaiékhoz. A Versailles-t időközben átnevezték Virtuózok Hangversenyteremre és a Magyar Virtuózok bérelte éveken át*Zentai szerint a Magyar Virtuózok teljesen felújította a termet és a magyar komolyzenei társadalom rendelkezésére bocsátotta.. A Fáklya Klub és a Symbol pedig Rahimkulov és Zentai tulajdonában van.
Zentai azt mondta erről, hogy a Fáklya és a Symbol a tulajdonszerzésük előtt is különböző koncertek és egyéb rendezvények helyszíne volt, és ők csak folytatták az épületek eredeti hasznosítási funkcióját.
Amellett, hogy az érintett társulatok többsége Rahimkulov és Zentai irodájába volt bejegyezve, és a saját tulajdonú rendezvényhelyszíneken léptek fel, a finanszírozásukban is megjelentek Rahimkulov cégei. A tao-rendszernek ugyanis az a lényege, hogy az előadó-művészeti szervezetek éves jegybevételük 80 százalékáig pénzt gyűjthettek a nyereséges cégektől.
Ahogy korábban bemutattuk, a támogatási-rendszer indulásával komoly verseny kezdődött a cégek társasági adójáért. Mivel a színházi vezetőknek korábban jellemzően nem volt kapcsolata a céges világgal, hatalmas előnyt jelentettek a személyes kapcsolatok, és feltűntek ügynökök is a színházak és a cégek összekötésének ígéretével.
Ráadásul a versenyhelyzetet a cégek tao-jáért nemcsak az újonnan megjelenő előadó-művészeti szervezetek növelték, hanem az is, hogy 2011-től a sportklubok is igényelhetnek tao-támogatást. Az érintett szervezetek azonban gyors felfutásuk ellenére jól érvényesültek.
Ebben számottevő szerepe volt Rahimkulov Ruszlan cégeinek. A nyolc érintett szervezet közül hét beszámolóiban szerepelnek Rahimkulov érdekeltségei mint a tao-támogatások finanszírozói. Tehát az üzletember tulajdonába tartozó egyes cégek – leginkább az OTP egyik legnagyobb részvényese, a testvérével közösen tulajdonolt Kafijat – rendszeresen a Rahimkulov irodájába bejelentett vagy hozzá más pontokon köthető előadó-művészeti szervezeteknek utalták át társasági adójuk egy részét.
Hogy pontosan mennyi pénzről van szó, azt nem lehet tudni, mivel a beszámolóban rendszerint az utaló cég neve szerepel, az összeg nem. Mindössze egy dokumentumban találtunk konkrét összeget megadva: az Almássy Kulturális Egyesület 2017-ben a tao-bevételeinek kétharmadát, vagyis a 95 millió forintból 65 milliót Rahimkulov egyik érdekeltségétől kapta. Az akkoriban családilag tulajdonolt MGTR-Investments beszámolóiból pedig az derül ki, hogy 2017-ben 335 millió forintot adtak előadó-művészeti szervezeteknek a társasági adójukból, míg egy évvel később 442 milliót.
Hiába azonban a korábbi hatalmas bevétel és profit, ahogy írtuk, a tao-rendszer 2018-as megszüntetése után mind a nyolc érintett szervezet összeomlott. A cégek többségénél azóta más jelentős változások is történtek. A 2018-ban még a negyedik legtöbb tao-támogatást kapó Variationst egy szerbiai lakcímű személy vette át Zentai unokatestvérétől idén nyáron, majd másfél hónap múlva végrehajtást indított ellene a NAV. A Zentai és Rahimkulov Ruszlan tulajdonában lévő két cég, a 2018-ban még százmilliós nyereséget termelő Spirit Dance és Failoni ellen pedig júniusban indítottak végelszámolást.
Zentai szerint azért döntöttek a társaságok megszüntetése mellett, mert a tao-rendszer kimúlásával az „előadó-művészeti szervezetek helyzete egyre kiszámíthatatlanabbá vált”, amin a koronavírus-járvány tovább rontott. A két cégben Rahimkulov és Zentai továbbra is tulajdonosok, végelszámolónak pedig egy kárpátaljai születésű személyt jelöltek ki.
Róla Zentai annyit mondott, hogy „ajánlást követően, szakmai szempontok alapján választották ki”, és szerinte egy pozíció betöltésekor a születési helye alapján senkit sem lehet diszkriminálni. A végelszámolóról egy 2017-es cikket találtunk a médiában, amely Magyarország legnagyobb adótartozóiról szólt. A cikk szerint az érintett egy olyan cégnek volt a tulajdonosa, amely 777 millió forintos adótartozást halmozott fel. A százmilliós nagyságrendű adótartozást pedig később sem sikerült rendezni*A társaság a NAV akkori közlése szerint még 2019. március 31-én is szerepelt a 100 millió forintot meghaladó adótartozással rendelkező vállalatok listáján, 11 nappal később pedig törölték a cégjegyzékből, miután felszámolással megszűnt..
A cégek mellett a civil szervezetként működő társaságok is látszólag felhagytak a tevékenységükkel. Az Almássy Produkció Facebook oldala korábban hetente frissült, tavaly szeptember óta azonban nem jelent meg új poszt, a honlapján sem utal semmi a működésére. A Capella Dell’ Academia által működtetett kamarazenekar korábban szintén hetente jelentkezett a Facebookon, de 2019 márciusa óta nem posztol. Az érintett szervezetek fellépéseit jellemzően szervező ügynökség sem mutat már életjeleket, a Facebookon tavaly decemberi az utolsó bejegyzése.
Valamennyi szervezetet igyekeztünk elérni, de Zentain – és az előző cikkben bemutatott Magyar Virtuózok vezetőjén, Szenthelyi Miklóson kívül – egyikük sem reagált. A tao-rendszert felügyelő Emberi Erőforrások Minisztériumát is megkérdeztük, hogy tudnak-e a NAV-nyomozásról, korábban észleltek-e az érintett szervezeteknél bármi problémát, de nem válaszoltak.
Az sem derült ki, mi lett vagy lesz azzal az óriási, 2018-ban közel 14 milliárd forintra rúgó vagyonnal, amit a tao-rendszernek köszönhetően halmozott fel a nyolc szervezet. Zentai a tulajdonába tartozó cégekkel kapcsolatban annyit mondott, hogy mindegyik szervezet a törvény szerint fog eljárni a vagyonelemeivel.
Közélet
Fontos