Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. május 9. 10:06 Adat

Uniós élmezőnyben van az összes magyar régió az autók számának növekedése alapján

A legszegényebb magyar régiókban nőtt az elmúlt időszakban a legnagyobbat az ezer főre eső személyautók száma 2022 és 2016 között az európai unió statisztikai hivatalának friss adatai szerint.

Mi történt? Megjelentek az Eurostat friss adatai arról, hogy az egyes uniós régiókban átlagosan hány autójuk van az embereknek. Uniós szinten átlagosan 560 autó jut ezer lakosra 2022-ben.

  • Habár a magyar régiók közül egyik sem éri el ezt a szintet, számításaink szerint viszont az összes magyar régió szerepel a 25 legnagyobb növekedést felmutató uniós régió között.*2016 és 2022 között 183 régiót összehasonlítva, mivel 57, főként portugál, lengyel, német és francia régió esetében az egyik évre vonatkozóan nincs adat.

Számokban: 2022-ben a legtöbb autót népességarányosan a Nyugat-Dunántúlon használták (469/ezer fő), ezután következett ezer főre jutó autók száma szerint Pest megye (465). A legkevesebb autó ezer főre Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon jutott (378 és 382).

Alulnézet: viszont a legnagyobb növekedést is ezekben a régiókban mérték 2016-hoz képest – ami a legkorábbi év, amikor minden magyar régióra van adat -, és ez uniós szinten is kiemelkedőnek számított.

 
  • Csak román régiókban volt ebben az időszakban nagyobb a növekedés a magyar régiókban mértnél, ezek között arányaiban a legkisebb Budapesten és Pest megyében volt az autók számának bővülése.

Tágabb kontextus: az általunk vizsgált 183 régióból 20 olyan volt, ahol csökkent az autók száma. Ezek között vannak régiók, ahol a csökkenést valószínűleg a rossz gazdasági helyzet okozhatja, például a listát vezető két bolgár régió esetében.

 
  • A nagyvárosi autózás visszaszorításának sikerességére (és/vagy az agglomerációja bővülésére) lehet viszont példa Bécs, Brüsszel és Stockholm is.

Igen, de: ahogy azt az Eurostat közleménye is megjegyzi, az autók száma leginkább a gazdasági körülményektől függ, de a statisztikát torzíthatja például, ha egy adott régióba a kedvező adózási feltételek miatt sok autót jegyeznek be. 

  • Az agglomerációs adatokat ez Magyarország esetében is befolyásolhatja, sok lízingcég van ugyanis ilyen településekre bejegyezve itthon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb győzelmet hozhat a Fidesznek, hogy egyre többen autóznakA rendszerváltás óta minden olyan évben elvesztette a választást a hatalmon lévő párt, amikor csökkent az autózás aránya a személyszállításon belül.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autó EU régió személyautó Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2025. február 12. 14:58 Adat, Vállalat

A magyar munkahelyeket is elérte a német autóipar válsága

A ZF Hungária egri üzeméből 110 embert küldenek el. Ez az első nagyobb hazai leépítés, amit egyértelműen a német autóipar válsága okozott.

Torontáli Zoltán
2025. február 12. 13:04 Adat

Távolodnak a magyar régiók az uniós átlagtól, csak Budapest tört előre

Budapest mellett a Debrecen központú észak-alföldi régió kerülte el a recessziót tavalyelőtt, de uniós szinten csak a főváros fejlettsége nőtt.

Vámosi Ágoston
2025. február 11. 14:47 Adat

Újra lejjebb vehetik a hőmérsékletet a cégeknél az egyre drágább gáz miatt

A tél leghidegebb napjai előtt kétéves csúcsot döntött a gáz ára az irányadó holland tőzsdén, ami már a céges döntéseket is befolyásolhatja.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. február 12. 17:25 Világ

Visszaesett az orosz olajkitermelés, de a hazai autósoknak most nem kell aggódniuk

A forint erősödésének köszönhetően most belefér némi olajdrágulás anélkül, hogy itthon többe kerülne a benzin vagy a gázolaj.

Vámosi Ágoston
2025. február 12. 11:12 Világ

Magyarországon farmereket és motorokat drágíthat Trump vámháborúja

Az uniós vezetők ma tárgyalnak az amerikai acél- és alumíniumipari vámok elleni válaszlépésekről, és kéznél vannak korábban felfüggesztett vámok.

Bucsky Péter
2025. február 12. 06:06 Közélet

Nem veszít semmit a kormány a mini Dubaj elengedésével, a NER annál többet

A gazdaságot a választásokig úgysem pörgette volna fel a projekt, a költséges közlekedési fejlesztésekkel pedig aligha fog most már sietni a kormány.