Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. május 9. 10:06 Adat

Uniós élmezőnyben van az összes magyar régió az autók számának növekedése alapján

A legszegényebb magyar régiókban nőtt az elmúlt időszakban a legnagyobbat az ezer főre eső személyautók száma 2022 és 2016 között az európai unió statisztikai hivatalának friss adatai szerint.

Mi történt? Megjelentek az Eurostat friss adatai arról, hogy az egyes uniós régiókban átlagosan hány autójuk van az embereknek. Uniós szinten átlagosan 560 autó jut ezer lakosra 2022-ben.

  • Habár a magyar régiók közül egyik sem éri el ezt a szintet, számításaink szerint viszont az összes magyar régió szerepel a 25 legnagyobb növekedést felmutató uniós régió között.*2016 és 2022 között 183 régiót összehasonlítva, mivel 57, főként portugál, lengyel, német és francia régió esetében az egyik évre vonatkozóan nincs adat.

Számokban: 2022-ben a legtöbb autót népességarányosan a Nyugat-Dunántúlon használták (469/ezer fő), ezután következett ezer főre jutó autók száma szerint Pest megye (465). A legkevesebb autó ezer főre Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon jutott (378 és 382).

Alulnézet: viszont a legnagyobb növekedést is ezekben a régiókban mérték 2016-hoz képest – ami a legkorábbi év, amikor minden magyar régióra van adat -, és ez uniós szinten is kiemelkedőnek számított.

 
  • Csak román régiókban volt ebben az időszakban nagyobb a növekedés a magyar régiókban mértnél, ezek között arányaiban a legkisebb Budapesten és Pest megyében volt az autók számának bővülése.

Tágabb kontextus: az általunk vizsgált 183 régióból 20 olyan volt, ahol csökkent az autók száma. Ezek között vannak régiók, ahol a csökkenést valószínűleg a rossz gazdasági helyzet okozhatja, például a listát vezető két bolgár régió esetében.

 
  • A nagyvárosi autózás visszaszorításának sikerességére (és/vagy az agglomerációja bővülésére) lehet viszont példa Bécs, Brüsszel és Stockholm is.

Igen, de: ahogy azt az Eurostat közleménye is megjegyzi, az autók száma leginkább a gazdasági körülményektől függ, de a statisztikát torzíthatja például, ha egy adott régióba a kedvező adózási feltételek miatt sok autót jegyeznek be. 

  • Az agglomerációs adatokat ez Magyarország esetében is befolyásolhatja, sok lízingcég van ugyanis ilyen településekre bejegyezve itthon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb győzelmet hozhat a Fidesznek, hogy egyre többen autóznakA rendszerváltás óta minden olyan évben elvesztette a választást a hatalmon lévő párt, amikor csökkent az autózás aránya a személyszállításon belül.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autó EU régió személyautó Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2024. július 18. 14:13 Adat

Pörgetjük a légkondikat, azok pedig rekordokat döntve zabálják az áramot

Kedden 144,5 gigawattóra áramot használtunk, aminél nyáron csak egyszer, 2021 júniusában mértek magasabb fogyasztást. Akkor is hőhullám volt.

Jandó Zoltán
2024. július 17. 05:46 Adat

Sosem volt még ilyen durva hőhullám Magyarországon

Volt már az előzőnél melegebb hét Magyarországon, de csak egyszer, 2007-ben, akkor pedig tíz nap után enyhült a kánikula. A mostani hőhullám hosszúsága és intenzítása is rekordot dönthet.

Torontáli Zoltán
2024. július 16. 12:47 Adat, Élet

Sokkal jobban drágulnak most az albérletek, mint az eladó lakások

Nagyon mennek fel az albérleti díjak, pedig még ki sem hirdették a felvételi ponthatárokat.

Fontos

Váczi István
2024. július 19. 14:47 Világ

Sokkal drágábban épülhet új atomerőmű Csehországban, mint Pakson

A dél-koreai KHNP építheti meg Csehország új atomerőművét a jelenleg is működő Dukovany atomerőmű telephelyén; 43 százalékkal lehet drágább, mint Paks 2.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.