Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. március 29. 10:19 Adat

Újabb győzelmet hozhat a Fidesznek, hogy egyre többen autóznak

Ez itt az Elmúlt 20 év, a G7 választások előtti tematikus sorozata, ahol egy-egy kiválasztott jelenség, ágazat 2002 utáni alakulását, sorsát mutatjuk be néhány mutatón, ábrán keresztül. A sorozatról itt lehet bővebben olvasni.

Az üzemanyagárak befagyasztása pontosan mutatja, hogy az autósok megnyerése politikai szempontból milyen lényeges, és ha ránézünk az autózással kapcsolatos statisztikákra, azt láthatjuk, hogy egyre csak fontosabb. A hazai személyautó-állomány az utóbbi 20 évben egyetlen periódusban, a 2008-as válságot követő három évben csökkent, 2011-et követően pedig újra évről évre nő.

A darabszámot tekintve tehát helyreállt a válság előtti tendencia, a gyarapodás összetételében viszont nem. A válság előtt az idehaza először forgalomba helyezett kocsik meghatározó része új gyártmány volt, és – sokkal alacsonyabb számok mellett – ez maradt a trend a válságperiódusban is. Utána viszont már a használtautó-import vitte a prímet, és bár 2019-2020-ban ismét kissé az újak vezettek, lényegében csak döntetlenhez közeli helyzet jött létre.

Ennek eredményeként míg a válság előtti években folyamatosan fiatalodott a hazai autópark, azóta egyre öregszik, és ez nem változott az adatokkal lefedett két utolsó évben sem. Így 2007-hez képest tavalyig közel 50 százalékkal öregebbé vált egy magyar átlagautó.

Ennek egyrészt a légszennyezettségen keresztül nem kívánatos egészségügyi következményei vannak, másrészt az egyre több autó egyre inkább nehezíti a közlekedést. Manapság már olyan vidéki városokban is megszokottak a dugók a csúcsidőszakban, ahol ezek korábban jóformán ismeretlenek voltak.

Ezzel együtt európai viszonylatban még mindig nincs sok kocsi Magyarországon. Lakosságarányosan az unión belül csak Lettországban és Romániában van kevesebb személyautó, mint hazánkban. Ami azt is jelenti, hogy lehet még a forgalmi helyzet sokkal rosszabb is, mint manapság. (Ha nem jelenne meg magától, Magyarországot az alábbi grafikon alsó fertályában kell keresni, közvetlenül az utolsó Törökország felett.)

Ez alapján nem meglepő, hogy az autózás aránya egyre nagyobb a közlekedési módokon belül. Ez egyébként a választások szempontjából is érdekes, ugyanis megfigyelhető egy érdekes tendencia: a rendszerváltás óta minden olyan évben elvesztette a választást a hatalmon lévő párt, amikor csökkent az autózás aránya a személyszállításon belül az előző évhez képest.

Ez persze lehet csak egy véletlen egybeesés, de egy magyarázat azért kínálja magát: az emelkedő életszínvonal – láthattuk az utóbbi években is – jellemzően az autózás előretörését hozza magával, csökken a közösségi közlekedés relatív szerepe. A javuló életszínvonal pedig mindig javítja az éppen kormányzó párt vagy koalíció hatalmon maradási esélyeit.

A dolog természetéből fakadóan ez a mutató előrejelzésre persze nem alkalmas, a koronavírus-járvány ráadásul alaposan átalakította a mobilitási szokásokat. Az autóállomány gyarapodását látva mindenesetre nem lenne meglepő, ha a tendencia 2019-et követően is folytatódna, de a választási eredményt sokkal előbb fogjuk látni, mint ennek az alakulását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA közlekedés finanszírozása a feje tetejére állt, újragondolhatjuk a városi terek használatátAutózni, vonatozni és villamosozni is másképp fogunk a koronavírus-járvány után, a messzebbről ingázók miatt egyre jobban szétterülnek az agglomerációk. A G7 podcast e heti vendége Hörcher Dániel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNövekedtek a magyar bérek az elmúlt húsz évben, de nem átütő mértékbenNőttek ugyan a bérek itthon, de a jövedelmek növekedése sem régiós, sem európai összehasonlításban nem volt kiemelkedő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ígért egymillió új munkahely nincs meg, mégis kiemelkedő a magyar munkaerőpiaci adatok javulásaNagyjából 600 ezer piaci munkahely jött létre a 2010-es években, de a munkaerőpiaci adatokban így is a régió élmezőnyébe került Magyarország.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat 2022-es választások autóeladások autózás közlekedés személyautó Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Török Zoltán
2024. május 25. 05:07 Adat

Nagyot ugrott a pannon puma, de mire mentünk vele?

A régión belül különösen Magyarország és Szlovákia vált külföldi multik alacsony hozzáadott értékű termelőegységeinek lerakatává az uniós tagság 20 éve alatt.

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.

Hajdu Miklós
2024. május 23. 10:43 Közélet, Vállalat

Sokmilliárdos pénzhegyen ülő állami cég került Lázár János alapítványának tulajdonába

Évről évre több milliárd forintos nyereséget ér el az a vállalat, amit most adott át ingyen az állam a Lázár János által kezelt alapítványnak.