Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2021. november 10. 12:02 Világ

A német gazdaság most nem tolja, hanem visszahúzza Európa szekerét

„Rövidesen Németország lehet Európa beteg embere” – így összegezte a német gazdaság kilátásait egy autóalkatrész-gyártó cég vezetője a napokban a világ egyik vezető gazdasági lapjában. Az exportra épülő német gazdaságot ugyanis különösen érzékenyen érinti, hogy a posztpandémiás globális gazdaságban a vártnál lassabban állnak fel újra a szétszakadt ellátási láncok, egyes vélemények szerint a járvány utáni új környezetben teljesen újra kell tervezni a magyar gazdaság első számú partnerének számító Németország gazdaságának szerkezetét. 

A visszaesés látványos.

A német gazdaság már nem tolja, hanem visszahúzza Európa szekerét.

Míg az eurozónában idén augusztusban az ipari termelés 2 százalékkal maradt el a 2015-ös adatokhoz képest, a német ipar 9 százalékkal esett vissza – miközben például Olaszország 5 százalékos növekedést tudhat magáénak. 

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) nemrég csökkentette is a német gazdasági növekedésre vonatkozó 2021-es becslését 3,6 százalékról 3,1 százalékra. Az előrejelzés szerint a belassult német gazdaságénál 2023 elejére már gyorsabban fog nőni a brit és a francia gazdasági termelés is.  

Mindezek miatt a koalíciós tárgyalásokat folytató német pártok történelmi gazdaság újraindító csomagról egyeztetnek.

A német gazdaság problémái a pandémia előttre nyúlnak vissza, az ipari gyártás és export már 2017-ben stagnált, de a teljes német gazdaság még akkor is 2,2 százalékos bővülést mutatott. Ez ugyanakkor 2018-ra 1,5 százalékra mérséklődött: az exportorientált német gazdaság ekkoriban együtt lassult be a kínaival – kevesebb német autót tudtak eladni a kínai piacon, amiben persze az elektromos autók iránti keresletnövekedés is közrejátszik. 2019-ben olyan rosszul nézett ki a német gazdaság, mint az euróválság idején. 

A Wall Street Journal friss cikke további adatokat sorol erről a lassulásról: az ország gazdasági gyártókapacitásainak 5 százalékát kitevő, 800 ezer munkahelyet adó német autóipar termelése 2017 és 2020 között a felére zuhant, a német autóipar részesedése a globális gépjárműgyártásból 2015 és 2020 között 7 százalékról 5 százalékra esett vissza. 

A gyengülő német ipari termelés a pandémia okozta bezuhanás után nem tudott visszamászni a válság előtti szintre, ehelyett alacsonyabb szintről folytatódott a csökkenő tendencia.

A cikk szerint a német ipari cégek alkatrész- és munkaerőhiánnyal küzdenek, idén rekordmagas összeget fognak kifizetni az energiáért, ráadásul hatalmas beruházásokat kell végigvinniük a következő években, hogy megfeleljenek az új, zöldebb energiafelhasználási szabványoknak.

Mindezek tetejébe Kína előszeretettel vásárol Németország versenytársaitól, de a Tesla óriási, 12 ezer mnkahelyet teremtő német gyárának megnyitását is elhalasztották, mert nem kapta még meg a szükséges engedélyeket. 

A lapnak több autóalkatrész-gyártó cég képviselője beszélt arról, hogy gyártóhelyeik bezárását tervezik. Ez persze az elektromos autókra való átállás következménye is: ha Európa tartja a szénkibocsátás mérsékléséről szóló céljait, 2030-ra az összes regisztrált autó 30-50 százalékának elektromosnak kellene lennie. Ez pedig az alkatrészek gyártását és szállítását is átalakítja, ugyanis az elektromos autókhoz kevesebb alkatrész kell.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autó elektromos autó gazdaság német gazdaság németország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.