Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2021. január 15. 16:32 Vállalat

Csak bolyonganak az emberek a plázákban, még karácsonykor is 50 százalékkal kellett akciózni a boltoknak

Több mint húsz éve adták át Magyarország egyik legnagyobb bevásárlóközpontját, a budapesti Westendet. Azóta működik benne egy kis ruhabolt, amely az áruház legtöbb üzletéhez hasonlóan rendkívüli időket él meg a koronavírus-járvány miatt.

Míg korábban a karácsonyi szezon rendszerint kimagasló forgalmat hozott, idén lényegében csak beszerzési áron tudták eladni a ruhákat.

Olyan még nem volt, hogy karácsonykor 50 százalékos akcióval kell árulni. Kínlódunk, de így még valahogy fenn tudunk maradni

– mondta az üzlet egyik munkatársa.

Az eladó szerint ugyanakkor a nagyobb ruhaboltok is hasonlóan küszködnek. Több nagyobb cipőbolt eladójával beszélt, náluk az “akciós áruknak is csak a felét kell kifizetni, csak úgy viszik el”. Főleg a kisebb alapterületű, jellemzően magyar kisvállalkozók által üzemeltetett boltok vannak kiszolgáltatva a lecsökkent keresletnek. Több ilyen üzlet be is zárt a bevásárlóközpontban, a Westend kérdésemre azt válaszolta, az üresedés 2020 végén 2 százalék körül alakult. 

A KSH adatai alapján a ősszel 1-2 százalékkal esett vissza a kiskereskedelmi fogyasztás volumene az előző évhez képest, ugyanakkor szektoronként jelentős eltérések vannak. Míg élelmiszerből 2-3 százalékkal többet vásároltunk mint 2019-ben (úgy, hogy a vendéglátóhelyek forgalma jelentősen csökkent), a bútorok/műszaki cikkek, a könyvek/papíráru vagy a ruhaboltok forgalma 20-30 százalékkal esett vissza.

Ennél az aránynál jellemzően nagyobb visszaesésről számolt be számos általam megkeresett, bevásárlóközpontban működő kereskedő. A cikk elején említett kis ruhabolt forgalma legalább 50 százalékkal csökkent az előző évhez képest.

Ennél is nagyobb mértékben szenvedte meg a járványt egy kisebb ruhaipari vállalkozás, amelynek két budapesti plázában volt boltja. Az egyiket kénytelenek voltak bezárni, a másiknak pedig ősszel 60-70 százalékkal bezuhant a forgalma az előző évhez képest. Ők azért vannak különösen nehéz helyzetben, mert főleg molett, középkorú nők tartoznak a vásárlóik közé, illetve felerészben esküvői, alkalmi ruhákat árulnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHarmadszor kerültek idén padlóra, most online karácsonyi bulikban bíznakA cégek egy része profilváltással alkalmazkodott a járványhoz a rendezvényszervezők piacán, de a legtöbben még így is csak a veszteség minimalizálására játszanak.

A visszaesést így fokozta, hogy a célközönség többnyire különösen veszélyeztetett a járvány szempontjából, rendezvények pedig nincsenek.

Az emberek amúgy sem járnak sehova, arra senki nem vesz új ruhát, hogy abban ücsörögjön otthon. Sajnos mélyrepülés van

– mondta a vállalkozás tulajdonosa.

Szerinte szembetűnő, hogy mennyire visszaesett a fogyasztás a bevásárlóközpontokban.

Nagyon sok a plázacica, azaz az unatkozó fiatal, vannak nagyon bátor “öreglányok” és sok bandázó diák. Sokkal több ember van a bevásárlóközpontban, mint aki ténylegesen vásárol

– mondta.

Erről a jelenségről több budapesti kereskedő is beszámolt.

A látogatottságban nincs akkora visszaesés, mint a forgalomban

– mondta egy ajándékbolt munkatársa, aki szerint náluk az üzlet forgalma 50 százalékkal lehet kevesebb.

Akik bejönnek a plázába, azok is csak nézelődnek

– erősített rá egy ruhabolti eladó.

Egy budapesti pláza bolttulajdonosa azt mondta, hogy a szomszédságukban működő hét üzletből három maradt nyitva, bár az egész plázát nézve korántsem ilyen lesújtó az arány. A nehézségeket az is mutatja, hogy jellemzően minden üzletben, akár több száz négyzetméteresekben is mindössze egy ember dolgozik.
Látom, ahogy hatalmas boltok bezárnak, amikor elmegy egy ember a mosdóba, régebben nem volt ilyen
– mondta.

Szintén jelentősen visszaesett a forgalma a Mayo Chixnek, amelynek egy saját üzemeltetésű boltja van a Westendben, emellett Magyarországon több tucatnyi márkaboltot üzemeltetnek a kereskedőik. Szentpétery István tulajdonos-ügyvezető azt mondta, a karácsonyi szezonban 50 százalékkal volt kisebb a bevételük az előző évhez képest, és szerinte ez általános lehet a hasonló üzleteknél.

Teljesen egyértelmű, hogy az emberek úgy gondolják, baj van, és ilyenkor nem ruhára fognak költeni

– mondta.

Szerinte a webshopos eladásaik valamennyire kompenzálták a bevételeiket, de a céget ez nem fogja eltartani. Míg tavasszal számos kiskereskedő arra panaszkodott, hogy a bevásárlóközpontok nem engednek a bérleti díjakból, Szentpétery szerint most “pozitív irányban van változás”. Azt mondta, velük még soha nem volt ilyen rugalmas a Westend, 20 százalékos bérleti díj csökkentésbe mentek bele. Olyan plázáról is hallottam ugyanakkor, amely egyáltalán nem csökkentett bérleti díjat.

A Westend a bérleti díjakról azt írta, hogy személyesen egyeztetnek a bérlőikkel a leghatékonyabb megoldások kidolgozására. Állításuk szerint számos módon igyekeznek rajtuk segíteni, például a díjfizetés átütemezésével. Mint írták, bérletidíj-kedvezményt csak legvégső esetben adnak azoknak, akiknek működését a vírus elleni védekezéssel kapcsolatos kormányzati rendelkezések lényegében ellehetetlenítették”, mint például a mozi.

Karácsonyi díszítés és kivilágítás a Westend bejárata előtt, 2020 novemberében. Fotó: Róka László/MTVA

A nyolc üzlettel rendelkező, főleg szabadidős ruházattal foglalkozó Mountexnek hullámzó éve volt. A hagyományos ruhaboltoknál kevésbé esett vissza a forgalmuk, náluk nagyjából 10-15 százalékos csökkenés volt. Több hullámvölgy után éppen az őszi lezárások hatására ugrott meg a forgalom.

Mivel az emberek mást nem nagyon csinálhattak, elindultak a természetbe. Az ismertebb, kocsival elérhető túrahelyek tele vannak

– mondta Pokrovenszki Péter, a Mountex kereskedelmi vezetője, aki szerint nyáron és télen is többen mentek ki a természetbe. 

Náluk a drágább termékek kifejezetten jól fogytak, a webshopos eladások pedig drasztikusan megnőttek.

Aki tavasszal vásárolt a webshopban, az nagyjából ott is maradt

– mondta Pokrovenszki. A webshopban mostanra nagyobb forgalmat generálnak, mint a legerősebb üzletükben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJóval többet költünk élelmiszerre, mint amennyivel többet vásárolunk belőleNagyon stabil különbség látszik a vásárolt élelmiszerek mennyiségi növekedése és a többletköltések között.

A játékok és könyvek piacán árnyaltabb a helyzet az általam elért szereplők szerint. A magyar könyvpiacot 40-45 százalékos részesedéssel uraló Libri-Bookline Zrt. vezérigazgatója, Kovács Péter azt közölte, hogy a tavalyi év egésze és azon belül a karácsonyi szezon forgalma is hasonlóan alakult, mint 2019-ben.

A Libri számára előnyt jelenthetett, hogy Kovács egyik korábbi nyilatkozata alapján a Libri és a Bookline honlapja a „két messze legismertebb” online könyves webshop. A járványt megelőzően a cég forgalmának egyharmada származott az online eladásokból, ez Kovács szerint mostanra másfél-kétszeresére nőtt.

A könyvpiac másik jelentős szereplője, a Líra Csoport pedig azt írta kérdésemre, hogy a bolti forgalom évközben és karácsonykor is visszaesett, de a mértékét nem árulták el. A Líránál is nőtt az online könyvrendelés, de szerintük “ez még mindig csak a vásárlók bizonyos rétegeit mozgatja meg”.

A Librihez hasonlóan saját szegmensében piacvezető Regio Játék megkeresésemre azt írta, hogy sikerült tartaniuk tavaly a 2019-es 14 milliárd forintos bevételt, amelyet nagy sikerként élnek meg a járványban. Egy bevásárlóközpontban működő kisebb játéklánc munkatársa pedig azt mondta, náluk jelentős, 30-35 százalékos volt a visszaesés a karácsonyi szezonban az előző évhez képest.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat játékpiac kiskereskedelem könyvpiac pláza ruhaipar Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.