Hírlevél feliratkozás
Az Eagle S tankerhajó, amely érintett lehetett a Finn-öböl alatt fekvő vezetékek rongálásában. Forrás: AFP / Europress
Vámosi Ágoston
2025. január 28. 10:55 Világ

Megy ez, ha akarják, már nem függenek az orosz áramtól a balti országok

Lekapcsolódik az orosz áramhálózatról Litvánia, Lettország és Észtország február 8-án. Ezt követően rövid időn belül hozzákapcsolódnak a lengyel és ezen keresztül a közép-európai hálózathoz. Emellett Finnországgal és Svédországgal is tudnak elektromos energiával kereskedni tenger alatti vezetékeken keresztül.

  • A balti országokat még akkor sem fenyegeti áramszünet, ha Oroszország esetleg megtámadja ezeket a vezetékeket, felkészültek egy hasonló forgatókönyvre – mondta Jako Kilter, a Tallinni Műszaki Egyetem kutatója az Err hírportálnak.

Miért fontos ez? A korábban a Szovjetunióba tartozó balti országoknak minimum annyira körülményes volt leválni az orosz energiaforrásról, mint Magyarország esetében lenne. Míg azonban az előbbieknél ez prioritás, a magyar kormány hallani sem akar az orosz energiabeszerzés feladásáról.

  • Időnként hivatkozik ezzel kapcsolatban fizikai-technológiai akadályokra is, más nyilatkozatokból azonban egyértelmű, hogy hosszabb távon is számol a kormány az orosz gázzal, kőolajjal és uránnal.
  • Az uniós irányvonal a teljes leválás az orosz energiahordozókról, igaz, ennek nincs kőbe vésett dátuma (a legtöbbször 2027 hangzik el), és cseppfolyósított földgázt jelenleg is nagy mennyiségben vásárol Oroszországtól több nyugat-európai ország.

Alulnézet: az orosz kőolaj lassan utolsó EU-n belüli vásárlója, a Mol-csoport is széttartóan kommunikál. Egyrészt azt mondják, hogy folyamatban van magyar és szlovák finomítóik átalakítása, hogy fokozatosan egyre több nem orosz eredetű kőolajat tudjanak feldolgozni, ám ezek a beruházások idő- és tőkeigényesek.

  • Máskor viszont arról beszélnek, hogy sokéves távlatban sincs megbízható alternatívája az orosz olajnak Magyarország és Szlovákia számára.

Tágabb kontextus: a vezetékes orosz olajimportra korábban átmeneti felmentést kapott országok körül Német- és Lengyelország már nem vásárol orosz kőolajat, és idén várhatóan a cseh import is leáll.

  • Az Európai Bizottság korábban azt javasolta a magyar és a szlovák kormánynak, hogy Horvátországon keresztül szerezzék be a nyersolajat orosz források helyett. Ezt a magyar kormány túl költségesnek ítélte meg, illetve Szijjártó Péter azt mondta, Horvátország nem megbízható ország a magyar energiaellátás szempontjából.
  • Időnként a tranzitdíj mértékéről és az Adria kapacitásáról is vitáznak a felek, de az utóbbi – jelenleg sem vészes – szűk kapacitása pár hónapon belül megszüntethető lenne.

Számokban: az orosz földgáz szállítása ugyan január 1-jétől leállt Ukrajnán át, a Török Áramlat vezetéken keresztül továbbra is a Gazprom az ország legfontosabb gázforrása. A magyar kormány 2021-ben kötött 15 évre szóló szerződést a Gazprommal évi 4,5 milliárd köbméter földgáz vásárlására, amit tavaly Szijjártó Péter tovább bővített.

  • Az MVM egy belsős forrása a Balkan Insightnak arról beszélt, hogy az orosz gázbeszerzéssel az energiacég 500-600 millió eurót keres.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHáborús nyerészkedés: valakik nagyon sok pénzt keresnek az orosz gázzal MagyarországonSzerbia felől folyamatosan ömlik Magyarországra az – esetenként átcímkézett - orosz gáz, amin tízmilliárdokat lehet keresni. Az egyik nagy nyertes az állami MVM lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉvtizedes gázálmot valósít meg Magyarország a háborúnak köszönhetőenA háború miatt olcsó orosz gázra építve Magyarország egyre inkább elkezdte átvenni Ausztria régiós elosztóközpont-szerepét az elmúlt hónapokban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk700 milliárd oka van annak, hogy a kormány és a Mol ragaszkodik az orosz olajhozLassan a Mol-csoport által kiszolgált Magyarország és Szlovákia lesz az orosz olaj utolsó uniós vásárlója, és ez hatalmas hasznot hajt nekik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért van egyáltalán Lukoil-ügy, és ki lesz a haszonélvezője?Magyarország orosz energiafüggősége már nem létezik, amit látunk, az a kormány politikai figyelemelterelő művelete - írja szakértő szerzőnk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLétezik-e még Magyarország orosz energiafüggősége?Széles körben elterjedt vélekedés, hogy Magyarország ki van szolgáltatva az orosz kőolaj- és földgázszállításoknak, ez azonban ma már nem így van.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ áramellátás balti országok energia energiafüggőség Észtország gazprom Lettország Litvánia LNG Lukoil Mol Oroszország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2025. január 29. 15:01 Élet, Világ

A Lidlt is célkeresztbe veszik az árakkal elégedetlen horvát fogyasztók, újra bojkott jöhet

Magyarországon kilenc év alatt megduplázódtak az élelmiszerárak, Horvátországban a fele ekkora drágulást is nehezen viselik a fogyasztók.

Vámosi Ágoston
2025. január 29. 10:39 Világ

Válságtanácskozást tartanak a kongói villámháború miatt

Miközben az ország keleti részén elfoglaltak egy tartományi központot a lázadók, a fővárosban nagykövetségeket gyújtottak fel a harcok miatt tüntetők.

Mészáros R. Tamás
2025. január 29. 04:34 Világ

Egyre jobban értjük, hogy miért születik ilyen kevés gyerek, de az utóbbi pár év így is talány

Ott maradhat viszonylag stabil a termékenység a fejlett világban, ahol a társadalmi értékrend alkalmazkodik a megváltozott gazdasági realitásokhoz.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. január 30. 12:55 Adat

A várt növekedés nyolcada jött össze tavaly, idén már kisebb a mellélövés veszélye

Sok körben kellett visszavenni a kormányzati optimizmusból, de legalább kijött a recesszióból a gazdaság a tavalyi 0,5-0,6 százalékos növekedéssel.

Torontáli Zoltán
2025. január 29. 17:02 Vállalat

Most már tényleg beindul az automata boltok terjedése

Elindul a Coop, az Auchan, a Coca-Cola, de további nagyobb piaci szereplőknél is csőben van a technológia alkalmazása.

Bucsky Péter
2025. január 29. 13:04 Közélet

Nem biztos, hogy jó ötlet levetett svájci vonatokat rálőcsölni a MÁV-ra

Annyiba kerülhet a használt járművek honosítása, mint a vételára, és nem is motorvonatokra lenne leginkább szüksége az állami vasúttársaságnak.