Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2025. január 29. 13:04 Közélet

Nem biztos, hogy jó ötlet levetett svájci vonatokat rálőcsölni a MÁV-ra

Első ránézésre Lázár Jánosnak sikerülhet megoldania a magyar vasút évtizedes problémáját, a nagy számú elaggott jármű cseréjét. A Borsod Online-nak árulta el az építési és közlekedési miniszter, hogy svájci motorvonatok beszerzésében gondolkodnak. A részletek alapján azonban kétséges az üzlet racionalitása és megvalósíthatósága.

Miért fontos ez? A MÁV flottájára elaggott: a járművek átlagéletkora 45 év, ezzel még a román és bolgár vasutaknál is rosszabbul áll. A modern motorvonatok csak a negyedét teszik ki a személyszállító járműveknek az ülőhely-kapacitás alapján, szinte az összes többi szerelvényt azonnal selejtezni lehetne.

  • A legrosszabb állapotban az Intercity flotta van, napi körülbelül száz ilyen szerelvény közlekedik. A 40 évnél is idősebb, főként V43-as mozdonyok cseréjét 20 év körüli, Nyugat-Európában selejtezett mozdonyok bérlésével oldják meg, az új beszerzésnél sok millárd forinttal drágábban.
  • Az Intercity személykocsik cseréjére a Hernádi Zsolthoz és a Molhoz köthető Magyar Vagon csoportot szemelték ki, egy 285 vagon legyártására vonatkozó kiírással. Iparági vélemények szerint kicsi az esélye, hogy ezek időben és megfelelő minőségben elkészüljenek.
  • A leginkább égető problémák helyett a regionális és elővárosi forgalomban használt, nagyságrendileg száz villamos vonatot válthatják le a használt svájci motorvonatok.

Előzmények: a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB), a Turbo és a RegionAlps svájci vasúttársaságok 329 darab Flirt Evo motorvonat beszerzésére írtak alá szerződést. A vonatokat 2030-ig szállítja le a szintén svájci Stadler. A vasúttársaságoknál így felszabadulnak a régebbi szerelvények.

Számokban: ugyan Lázár János tízévesen lecserélt svájci vonatokról beszélt, de ez nem fedi a valóságot. A cserélni kívánt szerelvények között:

  • Első körben az 1984 és 1996 között gyártott, Domino (RBDe 4/4) motorvonatokat cserélhetik, ezekre jó eséllyel nem lenne igény itthon sem. Csupán hat darab olyan van, amely a hazai áramhálózati feszültség mellett is működőképes.
  • Második körben a hazai Flirtökre hasonlító GTW motorvonatok jöhetnek, ezek 2002 óta vannak gyártásban, inkább húsz, mint tízévesek. Sok olyan elővárosi kivitelű, amin nincsen illemhely, és a selejtezés oka vázprobléma is lehet. Ezek nem mindegyike képes 160 kilométer/órás sebességre, egy részük csak 115-re, ami kevés lehet még a hazai fővonalakon is*A tervek szerint a már most is ilyen Tata-Hegyeshalom szakasz mellett rövid időn belül 160 kilométer/óra lesz a pályasebesség a Kelenföld-Székesfehérvár, a Kelenföld-Pusztaszabolcs, a Szolnok-Debrecen és a Szolnok-Lőkösháza (román határ) szakaszon. Szeged és Cegléd között is tervezik ezt, továbbá a Budapest-Kelebia (szerb határ) vasútvonal is végig 160 km/h-s lesz. Ezeken túl a hazai fővonalakon alapvetően – ha nincs éppen pályahiba – 120 km/h lenne a sebesség..
  • A Flirt első generációinak svájci cseréje 2030 körül várható, ekkor szabadulnak fel olyan, a magyar vasúti feszültséget is használni képes, Franciaországba átjáró vonatok, amelyek beszerzése leginkább reális lehetne. Ezek a vonatok sem tízévesek alapvetően, 2004-től kezdődően álltak forgalomba.

Igen, de: nagyon költséges műszaki átalakításokkal lehet csak svájci vonatokat Magyarországon használni. A német nyelvű országokban a vasúti villamosítás 15 kilovolt feszültségű, 16,7 Hertz váltóárammal, míg nálunk 25 kV a feszültség és 50 Hz a frekvencia. Heves vita övezte a szakportálokon is, hogy ez mennyibe kerülne.

  • A Stadler Flirtökre pontos és aktuális költségeket találtunk: 580 millió forintba kerül egyetlen használt vonat átépítése a 25 kV feszültségű rendszerre. A csehországi Leo Express vasútvállalat 2024 augusztusában szerződött le öt motorvonat átépítésére 181,4 millió cseh korona értekben, amit uniós támogatásból tudtak megvalósítani.
  • A honosítás is költséges: a vonatokat nemcsak át kellene festeni, hanem be is kell jegyeztetni a közlekedési hatóságnál, ami vasúti járműveknél bonyolult és drága folyamat. És még az sem biztos, hogy ezek a járművek teljesen megfelelnek az aktuális uniós előírásoknak.
  • Több száz millió forintos költsége lehet járművenként a biztosítóberendezés cseréjének, a svájci helyett a magyar EVM berendezést kell felhelyezni.

Felülnézet: ezek jelentős jelentős összegek a vonatok értékhez mérten, a tíz-húszéves szerelvények piaci ára egy-kétmilliárd forint között lehet, állapottól függően. Ezzel alaposan csökken az árelőny az új beszerzéshez képest.

  • A GYSEV 5,8 milliárd forintos darabáron rendelt a Stadlertől Intercity kivitelű Flirt szerelvényeket. A holland vasút rövidebb és helyi kivitelű vonatokat 3,2 milliárd forintos darabáron vásárolt.
  • Lázár János svájci beszerzési ötlete szembe megy az állami vasúttársaság eddigi stratégiájával is. A MÁV-nak van már 95 darab új motorvonat beszerzésére előzetes piaci konzultációs eljárása. A használt beszerzés ezeket a vonatokat válthatna ki, mindkettőre biztosan nincsen szükség.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár nem is cél, hogy európai színvonalat érjen el a magyar vasútA következő tíz évben nem tervez érdemi minőségfejlesztést a kormány a vasúton, csak a legkirívóbb problémák egy részének kezelésére lesz pénz.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA MÁV óriás megrendelése tarthatja életben a nyugaton felsült NER-es gyártótMegmentheti a széteséstől a MÁV intercity flottáját a Magyar Vagonra szabott kiírás, de ezzel korszerűtlen megoldást betonozhatnak be több évtizedre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFogadkozik a kormány, akár a 80-as évekbeli MÁV-színvonalat is elérhetjükA krónikus alulfinanszírozás után előrelépésnek számítana az évtizedekkel ezelőtti pályaállapotok helyreállítása és használt járművek vásárlása is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsak látszólag kockáztat sokat Lázár János a késő vonatok jegyár-visszafizetésévelA késések döntően 5-15 perc közé esnek, és mivel kevés a jegybevétel, nem fáj nagyon a kiesés. A több applikációs vásárlás pedig még jól is jön.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet használt beszerzés Lázár János MÁV motorvonat vasút vasúti kocsi vasúti közlekedés vasúti személyszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Vámosi Ágoston
2025. április 27. 06:06 Közélet

Csak árrésstoppos csirkeszárnyra futja, kiterjedhet a szerdai sztrájk a közszférában

Az önkormányzati köztisztviselők után kormányablakban dolgozók is sztrájkolhatnak, és máshol is ingerültek az alacsony fizetések miatt.

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 17:05 Közélet, Világ

Uniós forrásokat bukhat Magyarország az arcfelismerő rendszer miatt

Ha sikerül a kormánynak kiépíteni olyan rendszert, amely megfelel az uniós AI-szabályozásnak, akkor is sértheti az Alapjogi Chartát.

Torontáli Zoltán
2025. április 25. 06:07 Közélet, Vállalat

Kevesebb pénzt adna a kormány a Demján Sándor Program nyertes cégeinek

Az 1+1-nevű részt az utolsó pillanatban 1,25+0,75-re módosíthatják, így a nyertes pályázóknak nem adnának annyi támogatást, amennyit ígértek.

Fontos

Bucsky Péter
2025. április 26. 06:06 Podcast

Kimarad a nagy európai hadiipari fejlesztésekből Magyarország, és ennek jó oka van

Európában rég nem látott hadiipari fejlesztések zajlanak, de Magyarországon nincsenek olyan cégek, amelyek ebből igazán profitálni tudnának.

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 15:24 Világ

A magyar kormány kivár, a lengyelek tovább fegyverkeznek az uniós pénzügyi engedéllyel

Már eddig is ők költötték a legtöbbet a hadseregre a NATO-tagállamok közül gazdaságarányosan, de ezt kevésnek látják az orosz fenyegetés árnyékában.

Elek Péter
2025. április 25. 13:12 Világ

Lehet logika Trump viselkedésében, de megéri?

Meglepő, túlzott és közgazdaságilag nehezen indokolható az elnök vámpolitikája, de az legalább már látszik, hogy a célkeresztben elsősorban Kína van.