Felébredt szendergéséből a Volkswagen, és ezt a győri Audi is megérzi
A győri Audit is elérte a Volkswagen válsága, pedig a cég mindig nyereséges volt az előző öt évben. Miközben az anyacég nehezen alkalmazkodik az olyan új kihívásokhoz, mint a kínai villanyautós cégek megerősödése vagy az új modellek komolyabb szoftverigénye, a céget érintő kihívások a foglalkoztatásra is kihathatnak.
Mi történt? Hétfőn az Audi Hungária Zrt.-nél „bizalmi értekezleten” arról tájékoztatta a cégvezetés a szakszervezetet, hogy az anyacéget érintő gazdasági problémák miatt költségcsökkentésre és hatékonyságnövelésre van szükség a német cég magyarországi leányvállalatánál.
A vállalatot érő kihívások hatnak a foglalkoztatásra is, ezért a cégvezetés „kiemelt célja új megbízások elnyerése vagy akár új üzleti területek kialakítása is” – derül ki az Audi Hungária Független Szakszervezet tájékoztatójából, amelyről a Portfolio.hu számolt be.
Tágabb kontextus: az elmúlt öt évben az Audi Hungária nyereséges volt. Tavaly a cég 3484 milliárd forintos árbevétel mellett 136 milliárd forintnyi nyereséget termelt. Az alkalmazottak létszáma 2019 közepe óta több mint 14 ezerről 12300-ra csökkent 2024 júliusára a cégadatok szerint.
Győrben elektromos és hagyományos motorokat, illetve autókat is gyárt az Audi Hungaria. Itt készülnek például az Audi Q3 és Q3 Sportback modellek, de az üzemben van fejlesztési tevékenység is.
Előzmények: a Volkswagen cégvezetése szeptember elején jelentette be, hogy története során először két németországi üzemének bezárását fontolgatja. A cég részvényei a 2021. nyári csúcshoz képest értékük csaknem kétharmadát vesztették el, amellyel a Volkswagen a leggyengébb eredményt érte el az európai járműgyártók között.
A cégvezetés szerint a nehéz gazdasági helyzet, a versenytársak erősödése és a német gazdaság versenyképességének csökkenése miatt lehet szükség a lépésre.
A cég döntéseire hagyományosan nagy befolyással rendelkező szakszervezet szerint a cégvezetés hibái vezettek a problémákhoz, például hogy nem invesztált hibrid modellekbe és nem sikerült elég gyorsan megfizethető elektromos modelleket fejleszteni.
Hat németországi üzemében mondta fel kedden a Volkswagen a munkahelybiztonsági programját, amely keretében garantálta, hogy 2029-ig nem bocsát el alkalmazottakat. A Reuters arról ír, hogy ezzel 2025 júliusától kezdve leépítéseknek ágyaznak meg. A szakszervezet részéről a sztrájk és a négynapos munkahét bevezetése is felmerült, de kemény tárgyalásokra lehet számítani a cégvezetés és a szakszervezet között.
Alulnézet: az Economist elemzése alapján a költségek lefaragásán túl a fordulathoz arra is szükség van, hogy megálljon a Volkswagen eladásainak csökkenése és hogy a cég autói felvegyék a versenyt az olcsó kínai villanyautókkal.
Az elektromos modelljei és a szoftverei fejlesztésére ugyan sokat költött a cég, de különösen az utóbbi szinte teljes kudarc volt, és a belsős megoldás elengedésével júniusban a cég ezért ruházott be az amerikai Rivian nevű startupba, amely erős szoftverfejlesztésben. Egyes elemzők szerint ez maximum sebtapasz a probléma nagyságához képest.
A legnagyobb piacán, Kínában szenved a cég. A BYD nagyon megerősödött, a VW piaci részesedése pedig tavalyra öt százalékponttal 14,5 százalékra csökkent. Idén ezért egy kínai villanyautós startupba, az Xpengbe fektetett a cég, a házon belüli megoldások helyett tehát felvásárlásokkal pótolná a hiányosságokat.
Felülnézet: az öt legnagyobb európai autógyártó – a BMW, a Mercedes-Benz, a Stellantis, a Renault és a VW – gyárainak közel egyharmada a potenciális kapacitása alatt termelt tavaly. A Bloomberg News Just Auto elemzése alapján kevesebb mint fele annyi járművet gyártottak, mint amennyit a kapacitásuk lehetővé tett volna.
Az európai járműipar évekig figyelmen kívül hagyta, hogy csökken a versenyképessége, de a Volkswagen lépései arra utalnak, hogy most szembenéz azzal, hogy többre van szükség ahhoz, hogy versenyképes legyen az elektromos autók piacán a kínai gyártók és a Teslával szemben – írja a Bloomberg.
Miért fontos ez? A német járműipar szenvedését a magyar gazdaság is megérzi, Varga Mihály pénzügyminiszter az idei Közgazdász vándorgyűlésen a Telex cikke szerint arról beszélt, hogy a német gazdasági modell válságban van, ezért el kell gondolkodnunk, hogy a németek kiváltására milyen lehetőségeink vannak (arról nem beszélt, hogy milyenek lehetnek).
Szerbia felől folyamatosan ömlik Magyarországra az – esetenként átcímkézett - orosz gáz, amin tízmilliárdokat lehet keresni. Az egyik nagy nyertes az állami MVM lehet.
Kiegészítő adót kell fizetnie azoknak a cégeknek, amelyek terhelése 15 százalék alatti a globális minimadó szabályai szerint. Az egyik érintett az Audi lehet.
Románia a lista másik vége felé is képviselteti magát, ami az ország fejlődésének belső egyenlőtlenségeit mutatja. A magyar régiók közül több is egész jól áll.
Nagy Józsefnek ítélte a G7 jelenlegi és volt újságíróiból álló zsűri az idén megalapított Szentkirályi Balázs-díjat. A 24.hu újságírója az elismerést a vérplazmabiznisz hátterét feldolgozó riportjáért kapta.