Nagyobb kihívásnak látják a bérigények kielégítését a magyar cégek, mint tavaly
Számos vállalatnál megkezdődtek az év eleji bértárgyalások. A munkáltatók idén nagyobb kihívásnak látják az infláció miatt megnövekedett bérigényeket, a munkavállalók a tavalyi reálbércsökkenés után idén azt szeretnék, ha nőne a bérük vásárlóereje.
Miért fontos ez? Az inflációra vonatkozó előrejelzések 4-6 százalék között, a nominális bruttó bérek emelkedésére vonatkozóak pedig 10-12 százalék között szóródnak.
A vállalatok 78 százaléka szerint 2024-ben kihívást jelent majd a magas infláció miatt megnövekedett bérköltségek kezelése, miközben egy éve még csak a cégek 71 százaléka látta ezt kihívásnak – derült ki a Randstad HR trends 2024 kutatásából.
Annak ellenére látják kihívásnak a bérigények növekedését a munkavállalók, hogy a Hays Hungary felmérése szerint a válaszadók közel negyede szerint több álláskereső van most a piacon, mint a korábbi években.
Alulnézet: a győri Audinál az Audi-szakszervezet és a munkáltató ajánlatai egyelőre eléggé távol állnak egymástól – derül ki a Telex cikkéből.
A munkáltató kétéves bérmegállapodást javasol, 2024-re vonatkozóan 5,3 százalékos béremeléssel, 550 ezer forintos cafeteriával és 350 ezer forintos egyszeri kifizetéssel.
A szakszervezet egyéves megállapodást szeretne 12 százalékos emeléssel, 500 ezer forintos cafeteriával és 350 ezer forintos egyszeri kifizetéssel.
Felülnézet: a Hays Hungary felmérése szerint a vállalatok 40 százaléka 5 és 10 százalék közötti, 30 százalékuk 10-15 százalékos közti emelést tervez 2024-ben. 15 százalék feletti emeléssel csak a cégek hat százaléka számol.
A cégek 56 százaléka 5-10 százalék között, 30 százalékuk 11-15 százalék között tervez bért emelni 2024-ben. 16 és 20 százalék között a cégek 4 százaléka tervez emelni a Randstad kutatása alapján.
Mi várható? Az MNB előzetes becslése alapján a reálbérek 1,2-1,3 százalékos 2023-as csökkenése után 2024-ben 2,8-3,7 százalékos növekedés jöhet.
Számos magyar vállalkozó akarja csökkenteni adóterhét Dubajon keresztül, ám az ezt szolgáló megoldások sokkal kockázatosabbak, mint azt a legtöbben hiszik.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.