Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. január 30. 18:42 Pénz

Idén újra nőhet a buszvezetők és mozdonyvezetők reálbére

Idén újra nőhet a közlekedésben dolgozók reálbére a MÁV, HÉV és Volánbusz dolgozóinak bérét érintő keddi bértárgyalás fejleményei alapján, de pár szakszervezet kivárása miatt még nincs végleges megegyezés.

Mi történt? Kilencből hét közlekedési szakszervezet elfogadta Lázár János építési és közlekedési miniszter a keddi bértárgyaláson. Lázár Facebook-posztja szerint a MÁV és HÉV dolgozóinak képviseletei aláírták a megállapodást, a Volánbusz-szakszervezetek viszont egyelőre időt kértek.

  • Az ajánlat alapján idén 17 százalékkal, de minimum 70 ezer forinttal emelkednének az alapbérek, 2025-ben és 2026-ban pedig garantálnák a reálbérnövekedést.
  • A Volánbusz-szakszervezeteknek Lázár azt üzente, ha január 31-e éjfélig csatlakoznak a megállapodáshoz, már januárra az emelt bért kapják a “volánbuszos kollégák”, de “aki lemarad, kimarad”.

Előzmények: a Volánbusz dolgozói vasárnapra és hétfőre kétnapos sztrájkot hirdettek, amelyben a Volánbusz szerint a buszvezetők 56, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) szerint 74 százaléka vett részt, írta a Telex.

  • 20 százalék és 90 ezer forint alatti emelést nem tartana elfogadhatónak a Dobi István, a SZAKSZ elnöke. A szakszervezet emellett csak 2024-re vonatkozó megegyezést írna alá.
  • A SZAKSZ decemberben már megszervezett egy kétnapos sztrájkot a tárgyalások elakadása miatt, akkor még 25 százalékos emelést követeltek.
  • A szakszervezetek nem egységesek: a szintén volános buszvezetőket képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) szerint a munkavállalók a sztrájk veszteseivé válhatnak.
  • Lázár a Facebookon megosztott videójában külön kitért rá, hogy szerinte a 70 ezres emelés már 20 százalékkal magasabb fizetést jelentene a buszvezetőknek.

Felülnézet: a reálbérek – MNB előzetes becslése alapján – 1,2-1,3 százalékos 2023-as csökkenése után 2024-ben újra reálbérnövekedés jöhet az előrejelzések szerint. Az inflációra vonatkozó előrejelzések 4-6 százalék között, a nominális bruttó bérek emelkedésére vonatkozóak pedig 10-12 százalék között szóródnak.

  • A MÁV-Volán csoport a 2023-as évre szóló bérmegállapodása szerint 5 százalékkal, de legalább 53 ezer forinttal emelték a béreket, ami azt jelenti, hogy a csaknem 18 százalékos infláció mellett sok dolgozónak csökkenhetett a reáljövedelme.

Mi várható? A Randstad HR trends 2024 kutatásában megkérdezett vállalatok 78 százaléka szerint 2024-ben kihívást jelent majd a magas infláció miatt megnövekedett bérköltségek kezelése, miközben egy éve még csak a cégek 71 százaléka látta ezt kihívásnak.

  • A cégek 56 százaléka átlagosan 5-10 százalék között, 30 százalékuk 11-15 százalék között tervez bért emelni 2024-ben. 16 és 20 százalék között a cégek 4, 1 és 5 százalék között a 7 százalékuk tervez emelni.
  • A munkavállalók a felmérés szerint lényegesen nagyobb emelésekre számítanak: csak a munkavállalók 8 százaléka számít  5-10 százalék közti emelésre, és sokkal többen számítanak 10 és 20 százalék közti emelésekre (66 százalék).

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz bérek béremelés fizetés infláció Volánbusz Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Török Zoltán
2024. február 23. 04:34 Pénz

Érdemes lenne egy adóreformmal korrigálni a jelenlegi rendszert

Az adórendszerünk 10-15 éve bevezetett átalakításainak olyan következményei vannak, amelyeket érdemes egy újabb adóreformmal korrigálni.  

Gergely Péter
2024. február 19. 16:39 Pénz

Itt tart most a kamatrali az állampapírok és a bankbetétek között

Megnéztük, vajon vesztésre állnak-e még a bankbetétek az állampapírokkal szemben.

Torontáli Zoltán
2024. február 16. 09:22 Élet, Pénz

Közösen léphetnek fel a napelemesek, akik nem akarják majdnem ingyen átadni a termelt áramot

Energiaközösséget indított a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség elsősorban azokat célozva, akik az új, bruttó elszámolásba tartoznak, és így 5 forintért kell átadniuk a felesleges áramot, miközben 36-70 forintért veszik a többletigényüket.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. február 25. 15:58 Közélet

A bevándorlás már a 2000-es években is terítéken volt a magyar politikában

A kétezres években is jellemző volt a munkaerőhiány a magyar gazdaságban, a mostanihoz hasonló reakciókat kiváltva az akkori Orbán-kormányból.

Debreczeni Anna
2024. február 25. 04:34 Vállalat

Hogyan lehet egy ruhamárkának 8000 új terméke naponta?

A kínai Shein a világ egyik legnagyobb fast fashion ruhamárkája, amit annak köszönhet, hogy olcsó és nem akar kreatív lenni.

Nagy Zsolt
2024. február 24. 16:19 Világ

Erősíteni kellene Európát katonailag, de ez nem olyan egyszerű

Európának szembe kell néznie azzal a lehetőséggel, hogy legnagyobb katonai szövetségese, az Egyesült Államok nem lesz mindig a segítségére.