Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. január 30. 18:42 Pénz

Idén újra nőhet a buszvezetők és mozdonyvezetők reálbére

Idén újra nőhet a közlekedésben dolgozók reálbére a MÁV, HÉV és Volánbusz dolgozóinak bérét érintő keddi bértárgyalás fejleményei alapján, de pár szakszervezet kivárása miatt még nincs végleges megegyezés.

Mi történt? Kilencből hét közlekedési szakszervezet elfogadta Lázár János építési és közlekedési miniszter a keddi bértárgyaláson. Lázár Facebook-posztja szerint a MÁV és HÉV dolgozóinak képviseletei aláírták a megállapodást, a Volánbusz-szakszervezetek viszont egyelőre időt kértek.

  • Az ajánlat alapján idén 17 százalékkal, de minimum 70 ezer forinttal emelkednének az alapbérek, 2025-ben és 2026-ban pedig garantálnák a reálbérnövekedést.
  • A Volánbusz-szakszervezeteknek Lázár azt üzente, ha január 31-e éjfélig csatlakoznak a megállapodáshoz, már januárra az emelt bért kapják a “volánbuszos kollégák”, de “aki lemarad, kimarad”.

Előzmények: a Volánbusz dolgozói vasárnapra és hétfőre kétnapos sztrájkot hirdettek, amelyben a Volánbusz szerint a buszvezetők 56, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) szerint 74 százaléka vett részt, írta a Telex.

  • 20 százalék és 90 ezer forint alatti emelést nem tartana elfogadhatónak a Dobi István, a SZAKSZ elnöke. A szakszervezet emellett csak 2024-re vonatkozó megegyezést írna alá.
  • A SZAKSZ decemberben már megszervezett egy kétnapos sztrájkot a tárgyalások elakadása miatt, akkor még 25 százalékos emelést követeltek.
  • A szakszervezetek nem egységesek: a szintén volános buszvezetőket képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) szerint a munkavállalók a sztrájk veszteseivé válhatnak.
  • Lázár a Facebookon megosztott videójában külön kitért rá, hogy szerinte a 70 ezres emelés már 20 százalékkal magasabb fizetést jelentene a buszvezetőknek.

Felülnézet: a reálbérek – MNB előzetes becslése alapján – 1,2-1,3 százalékos 2023-as csökkenése után 2024-ben újra reálbérnövekedés jöhet az előrejelzések szerint. Az inflációra vonatkozó előrejelzések 4-6 százalék között, a nominális bruttó bérek emelkedésére vonatkozóak pedig 10-12 százalék között szóródnak.

  • A MÁV-Volán csoport a 2023-as évre szóló bérmegállapodása szerint 5 százalékkal, de legalább 53 ezer forinttal emelték a béreket, ami azt jelenti, hogy a csaknem 18 százalékos infláció mellett sok dolgozónak csökkenhetett a reáljövedelme.

Mi várható? A Randstad HR trends 2024 kutatásában megkérdezett vállalatok 78 százaléka szerint 2024-ben kihívást jelent majd a magas infláció miatt megnövekedett bérköltségek kezelése, miközben egy éve még csak a cégek 71 százaléka látta ezt kihívásnak.

  • A cégek 56 százaléka átlagosan 5-10 százalék között, 30 százalékuk 11-15 százalék között tervez bért emelni 2024-ben. 16 és 20 százalék között a cégek 4, 1 és 5 százalék között a 7 százalékuk tervez emelni.
  • A munkavállalók a felmérés szerint lényegesen nagyobb emelésekre számítanak: csak a munkavállalók 8 százaléka számít  5-10 százalék közti emelésre, és sokkal többen számítanak 10 és 20 százalék közti emelésekre (66 százalék).

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz bérek béremelés fizetés infláció Volánbusz Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.