Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A jövő évi költségvetést 3,4 százalékos gazdasági növekedésre alapozza a kormány, ami jóval nagyobb, mint az utóbbi hetekben megjelent előrejelzések átlaga. Az optimizmus egyik oka a jövőre termőre forduló nagyberuházások várt hatása.

  • Suppan Gergely makrogazdaságért felelős helyettes államtitkár egy egy hónapja megjelent interjúban egyenesen úgy fogalmazott, hogy jövőre akár a 6 százalékos növekedést is el lehet csípni, többek között a hamarosan lezáruló autó- és akkumulátoripari nagyberuházások révén létrejövő üzemek beinduló termelésének köszönhetően.
  • A 6 százalék fetisizálása onnan ered, hogy Orbán Viktor a 3 és 6 százalék közötti sáv megcélzásáról beszélt néhány héttel korábban. A kormányfő szerint jövőre már beléphet a magyar növekedési adat ebbe a tartományba, 2026-ban benne is tud maradni, és később a felső küszöbérték elérése lehet a cél, míg az uniós átlag 0 és 3 százalék között ragadhat.

Felülnézet: a nyilvánosan elérhető információk alapján úgy tűnik, mintha a kormány túl gyors felfutással számolna az interjúban megemlített gyáraknál.

  • A BMW minapi közleménye szerint csak a jövő év végén kezdi el a sorozatgyártást a debreceni üzemében.
  • A CATL esetében ennyire nem világos a menetrend, de 2025 közepére 1000 fővel, az év végére 2000 fővel tervez működni, majd a teljes, 2600 fős kapacitást 2026-ban érheti el.
  • A BYD jövőre még nem, csak 2026-ban kezdheti meg a gyártást Szegeden, még azelőtt, hogy az üzem építése teljesen befejeződne. A beruházás év eleji megkezdésekor három éven belüli időtávra tette a kínai autógyártó a termelés kezdetét.
  • A kecskeméti Mercedes-gyár megduplázhatja a kapacitását egy 2022-ben megkezdett beruházásával. Az ennek révén létrejövő egység az eredeti tervek szerint 2025-ben kezdené a működését, ám a nyáron az autóipar válsága miatt felmerült, hogy erre csak egy évvel később kerülne sor, és a kapacitásbővítés mértéke is kérdésessé vált.

Számokban: a CATL üzeme a nyitást követő évben a GDP 1-1,5 százalékát kitevő hozzáadott értéket mutathat ki a GKI tavalyi becslése szerint, a teljes kapacitással működő BMW-gyár pedig fél százalékpontot adhat hozzá a GDP-hez az MNB 2018-as számítása alapján. Nagy Márton idén tavasszal a GDP egy százalékpontos növekedését társította a debreceni gyárak átadásához.

  • Nem jeleskedtek a hozzáadott érték termelését tekintve a közelmúltban a Magyarországon működő járműipari cégek és az akkumulátorgyárak. Erre utal az is, hogy ha a kibocsátáshoz viszonyítjuk a bruttó hozzáadott értéket a vonatkozó ágazatokban, akkor viszonylag alacsony arányokat kapunk a feldolgozóipart és a teljes gazdaságot jellemző átlagokhoz képest.
  • Márpedig csak az itteni hozzáadott érték jelenik meg a magyar GDP-ben, az importált alkatrészeké például nem. Ha például egy gyár egy évben 1000 milliárd forintért értékesíti a termékeit, de ehhez 800 milliárd import társul, akkor csak 200 milliárddal gyarapítja a magyar GDP-t.*Valójában persze a vállalati hozzáadott érték számítása ennél összetettebb.

 

Tágabb kontextus: A kereslet erősödése is kell ahhoz, hogy az új gyárak teljes kihasználtsággal indulhassanak és járulhassanak hozzá a magyar termelés fokozásához. Az autóipar azonban kedvezőtlen helyzetben van, főleg az elektromos autók piacán mutatkoznak válságtünetek.

Miért fontos ez? A költségvetésben a kormány a bevételeket és a kiadásokat a várt gazdasági növekedéshez igazítja. Ha ez jelentősen kisebb a vártnál, akkor a jövő évi büdzsé is ugyanúgy szétcsúszhat, mint az idei, ami mindannyiunk pénztárcájára kihat.

  • Mivel egy ponton túl – a nemzetközi hitelezők, devizapiacok és uniós követelmények miatt – nem hagyhatja elszállni a hiányt a kormány, ilyenkor vagy a kiadásokat kell visszafogni, vagy a bevételeket növelni.
  • Idén az előbbire az állami beruházások halasztása volt példa, az utóbbira pedig a tranzakciós illeték emelése. Ezt a lakossági számláknál év végéig még nem lehet áthárítani, jövőre viszont már igen, és ezt egymás után el is kezdték bejelenteni a bankok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti megAz e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzapulták az autógumi-üzemeket, de az akkugyárak sokkal rosszabbak lehetnekOlyan ágazatra fekszik rá az ország hatalmas erővel, amelynek nagyon alacsony a hozzáadott értéke. Ennél a korábbi mumus abroncsgyárak is többet tesznek hozzá a magyar gazdasághoz.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat BMW-gyár catl GDP-növekedés magyar gdp Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2024. december 6. 11:06 Közélet, Pénz

Három évvel ezelőtti szinten fogyaszt a lakosság, az NGM szerint szakmai hiba ezzel foglalkozni

2019-hez kellene hasonlítani az adatokat a minisztérium szerint. A szakmai hibát Európa-szerte elkövetik, mert uniós módszertanról van szó.

Stubnya Bence
2024. december 6. 06:50 Adat, Közélet

Még a szavazói se hisznek a gazdasági fellendülésben, és ezt már a kormány támogatottsága is megérzi

A Fidesz támogatottsága minden közvélemény-kutató szerint gyengült, a Tiszáé pedig nőtt az elmúlt hónapokban. Ez nem független attól, hogy a lakosság gazdasági hangulata is romlani kezdett.

Jandó Zoltán
2024. december 4. 04:34 Élet, Közélet

Egy erős érve van Orbánnak és Karácsonynak az olimpia mellett, de az nem igaz

Budapesten a szükséges sportinfrastruktúra nagy része megépült, ám ebből nem következik, hogy nem kellene még ilyenekre rengeteg pénzt elkölteni.

Fontos

Kiss Péter
2024. december 8. 05:35 Pénz

A beígért Trump-intézkedések időzítésén sok fog múlni

Nagyon más a helyzet, mint 2016-ban, és hiba lenne azt gondolni, hogy az elnök a Kongresszuson mindent simán átvisz.

Bucsky Péter
2024. december 7. 21:43 Podcast

Az osztrák fizetést könnyebb elérni, mint az osztrák boldogságot

Friss kutatási eredmények szerint az ausztriai magyarok boldogabbak a magyarországi átlagnál, de nem érik el az osztrák átlagot.

Mészáros R. Tamás
2024. december 5. 04:34 Világ

Ukrajnának és a magyar iparnak is árthat a dél-koreai elnök példátlan hazardírozása

Magyarország harmadik legnagyobb befektetőjének gazdaságpolitikája és külpolitikai orientációja is fordulatot vehet.