Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. szeptember 22. 12:55 Közélet

Senki nem tudja, ki fogja befejezni a 10 éve tervezett Budapest-Belgrád vasútvonalat

Megakadt a Budapest-Belgrád-vasútvonal építése: a pályaépítést végző V-Híd munkásai és gépei jórészt a győri fővonal felújításán dolgoznak, a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését vállaló kínai cégek nem tudják teljesíteni az európai szabványokat, felhagytak a munkával, és leállították a projekt finanszírozását is, írta meg a Telex.

Miért fontos ez? A kormány 2019-ben kezdte megkötni a beruházással kapcsolatos szerződéseket, és bár időről időre felmerült, hogy elúszik a magyar vasúttörténet legdrágább fejlesztése, még az idén nyáron is projekt előrehaladtáról – Ferencváros és Soroksár közötti szakasz építésének megkezdéséről – szóltak a hírek.

  • A kezdetektől kérdéses volt az európai ETCS-szabványoknak megfelelő berendezések telepítése, amelyekkel kapcsolatban leginkább Nyugat-Európában van tapasztalat – a Ferencváros és Székesfehérvár közötti vonalon a Siemens létesített az ETCS második szintje szerinti rendszert 2020-ban, igaz, az ettől várt sebességnövelés egyelőre nem történt meg.
  • A kínai technológiával csak lassabb vonatközlekedést lehet az Európai Unióban engedélyezni. Igaz, eleve kérdéses a Budapest-Belgrád vonal fejlesztésének megtérülése, így a sebességhatár alapvetően presztízskérdésnek tűnik, mivel érdemben a személyforgalmat érinti, a teherforgalmat nem.

Tágabb kontextus: a fejlemények mindenesetre rámutatnak a magyar vasúti beruházások esetlegességére. A nyugati országok 10-15 éves vasútfejlesztési stratégiák mentén szervezik a fejlesztéseket, aminek révén az ágazatban működő cégek kapacitásait több évre lekötik.

  • Nem csoda ennek tükrében, hogy a Budapestet Béccsel összekötő vasútvonal kritikus állapotúvá vált részeit rögtönzött megoldásként a Budapest és Belgrád közötti beruházáshoz szánt munkaerővel, gépparkkal és anyaggal javítja a MÁV.
  • Mészáros Lőrinc V-Hídja rugalmasnak tűnik az ellentételezéssel kapcsolatban is: egyelőre nem tudni mikor kaphat pénzt a 32 milliárd forintba kerülő munkáért a vasúti pályaépítő vállalkozás, az összeget Lázár János építési miniszter egyelőre nem tudta a MÁV rendelkezésére bocsátani.
  • Kína hozzáállása is kérdéses a Budapest-Belgrád-vonal fejlesztéséhez. Az eredeti terv szerint a görögországi Pireusz kínai tulajdonú kikötőjéig tartó vasútvonallal kapcsolatban előfordult már, hogy változott a távol-keleti ország hozzáállása. Figyelemre méltó, hogy Szerbia uniós támogatással folytatja a vasútjának modernizálását.

Mi várható? Kína további szerepét a beruházásban Orbán Viktor ősszel próbálhatja rendezni. Az eleve drága építkezés költségei közben tovább nőnek, a Szeged és Röszke közötti 14 kilométeres szakasz megújításának eddigi 45 milliárdos keretét tegnap egészítette ki további 5,4 milliárd forinttal a magyar állam. A pálya már készen van, de a biztosítóberendezések még hiányoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Budapest-Belgrád vasút Kína vasútbezárás vasútépítés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. május 8. 10:13 Közélet, Vállalat

Folytatódnak az áremelések, amik miatt megorrolt a bankokra és a telekomcégekre a jegybank

Átlagosan 28 százalékkal kerülnek többe idén a nagyobb bankoknál nyitható egyszerűbb számlák tavalyhoz képest.

Jandó Zoltán
2024. május 7. 11:08 Adat, Közélet

Magyar egészségügy 2024: inkasszó, eszközhiány, 100 milliárdos adósság

A magyar tulajdonban lévő egészségügyi beszállító cégek lehetnek a kórházi adósságállomány folyamatos növekedésének vesztesei. Több vállalat is elhagyhatja a piacot.

Stubnya Bence
2024. május 7. 05:38 Közélet, Világ

A románok fogyasztanak, a magyarok beruháznak, de ki lesz ettől gazdagabb hosszú távon?

Románia fogyasztásorientált gazdasági stratégiával hagyta le egy főre eső GDP-ben Magyarországot. A magyar gazdaságpolitika viszont még inkább a beruházásokra fókuszálna.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 9. 10:06 Adat

Uniós élmezőnyben van az összes magyar régió az autók számának növekedése alapján

Csak román régiók hagyták le a magyarokat a lakosságarányos autók számának bővülésében. A legszegényebb magyar régiókban volt a legnagyobb növekedés.

Hajdu Miklós
2024. május 8. 15:13 Pénz

A magas magyar áfa olyan drog, amiről nehéz lejönni

A kormány igyekszik minimalizálni a vállalati nyereségek adóztatását, emiatt nincs tér adócsökkentésekre sem a jövedelmeknél, sem a fogyasztásnál.

Mészáros R. Tamás
2024. május 8. 05:43 Pénz, Vállalat

Az OTP-t is érintheti, hogy fogy a türelem az Oroszországban üzletelő európai bankokkal szemben

A Raiffeisen, az Unicredit és az OTP is hatalmas profitot csinál az orosz piacon – amit az európai szabályozók igyekeznek keményebb eszközökkel megvágni.