Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 12. 17:01 Közélet

Kiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakasza

Közleményben tudatta ma Mészáros Lőrinc tőzsdei cége, az Opus Global, hogy aláírta a Soroksár-Kelebia vasút felújítására vonatkozó szerződést az a konzorcium, amelyben az egyik érdekeltsége is részt vesz. Ebben önmagában túl sok újdonság nincs, erről a G7 már múlt pénteken beszámolt, és az aláírást még aznap megerősítette a Pénzügyminisztérium közleménye.

A közleménnyel mindenesetre hivatalossá vált, hogy valóban az a három cég alkotja a nyertes konzorciumot, amelyről az Index korábban írt: a Mészáros-cég RM International Zrt., továbbá kínai partnerei, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és a China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft.

Szintén ma jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben a tender eredménye, és ebből kiderültek az alvállalkozók is. Ahogy azt a 24.hu már megírta, megtalálható köztük három további Mészáros-cég, az R-Kord, a V-Híd, valamint a Fejér-B.Á.L. Érdekes, hogy a kínai alvállalkozók között megtalálható jóformán az összes olyan, amellyel az amerikai kormány az elmúlt egy évben tengelyt akasztott, főképpen a ZTE és a Huawei. Nem hatott tehát az amerikai nagykövetség figyelmeztetése, ez a projekt nem a magyar-amerikai, hanem a magyar-kínai barátság terepe.

A legérdekesebb azonban az ár, amelyet eddig nem tudtunk. Nos, a szerződés szerint ez 2 078 636 973 dollár, azaz mostani árfolyamon mintegy 590 milliárd forint. Ez két ok miatt is megdöbbentő összeg.

Az egyik, hogy amikor valamelyik kormánytag – leginkább Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter – hasonló összeget (nettó 525 milliárd forint plusz 10 százalék tartalék keret, illetve a beruházás 85 százalékát fedező kínai hitel költségeivel együtt 750 milliárd forint) említett, akkor azt eddig a Budapest-Belgrád projekt teljes magyarországi szakaszára értette. Vagy legalábbis hagyta, hogy mindenki így értse.

Csakhogy az nem Soroksártól kezdődően tart Kelebiáig (a szerb határig), hanem Ferencváros állomástól.

A Soroksár-Kelebia 152 kilométeres hosszához képest a Ferencváros-Soroksár 9 kilométere nem tűnik soknak, csak éppen itt – egy szakaszon – át akarják helyezni a síneket, ami miatt pár éve hirtelen 80 milliárddal ugrott meg a projekt tervezett költsége. (A térképen a fővárosra nagyítva látható a mostani és a tervezett nyomvonal is, a nevük a vonalra kattintva olvasható.)

Azt nem lehetett tudni, hogy mennyiről indult a plusz 80 milliárd a Ferencváros-Soroksár szakaszon, de az látszik, hogy mivel a korábban közölt összeg csak a Soroksár-Kelebia szakaszra elég, ezen felül lesz még egy legalább 100 milliárdosra becsülhető számla is. Ez azt is jelenti, hogy

az első bejelentés 472 milliárd forintjához képest máris közel 50 százalékkal drágult a projekt, pedig még egyetlen kapavágás sem történt.

A másik ok, amiért megdöbbentő az 590 milliárdos cech, hogy ezzel a Soroksár-Kelebia lesz Magyarország messze legdrágább vasúti beruházása, miközben nagyon könnyű terepen kell dolgozni. Eddig ezt a címet az Ercsi és Pusztaszabolcs közötti vasútfelújítás birtokolta, ahol az egy kilométerre vetített költség 3,16 milliárd forint. Ezt a Soroksár-Kelebia fölényesen kenterbe veri, mert itt a fajlagos költség jelen állás és dollárárfolyam mellett 3,88 milliárd forint lesz. Egyébként Ercsi és Pusztaszabolcs között is dolgozik egy Mészáros-cég, a Mészáros és Mészáros Kft.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

Közélet Budapest-Belgrád vasút kelebia Mészáros Lőrinc soroksár vasútépítés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Váczi István
2020. október 19. 15:48 Közélet

Bemutatjuk, hogy áll a magyar társadalom

Hamarosan könyvesboltokba kerül a Társadalmi riport idei kiadása, a G7 a következő napokban exkluzív cikksorozatban mutatja be a kötet fejezeteit.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Avatar
2020. október 16. 17:41 Közélet

Kockázat és bizonytalanság: most az utóbbival van dolgunk

A mai gazdasági-társadalmi helyzetben az egyetlen biztos pont a tartós bizonytalanság, de azért az állam tudná némileg mérsékelni.

Fontos

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.

Stubnya Bence
2020. október 16. 06:47 Közélet

Készültek az új korszakra, de most ismét minden megváltozik a lakáspiacon

Az országos 5 százalékos lakásáfa kigolyózhatja a rozsdaövezeti projekteket. Nincs még minden veszve, de olyan népszerűek nem lesznek, mint amire eddig számíthattunk.

Jandó Zoltán
2020. október 15. 06:57 Adat, Vállalat

Kormányközeli cégeknél landol a magyar reklámpénzek harmada

A Facebook és a Google a NER nyomába sem ér a reklámpiacon, amelynek olyan szegmense is van, ahol a Fidesz-közeli szereplők részesedése az 50 százalékot is meghaladja.