Miközben Európa épp elfordul tőle, Magyarországra ömlik a kínai tőke
Miközben egész Európa elfordul a kínai befektetésektől, Magyarországra ömlik a kínai tőke: a tavaly Európában megvalósuló kínai beruházások 20 százalékát tették ki a magyarországiak.
2013 óta nem jött olyan kevés kínai befektetés Európába, mint tavaly, amihez jelentősen hozzájárult, hogy 16 tervezett technológiai és infrastukturális projektből 10-et megfúrtak különféle európai szabályozók.
A zöld utat kapó beruházások 88 százaléka négy országban (Egyesült Királyság, Franciaország, Németország és Magyarország) valósulhat meg – derül ki a Rhodium Group és a Merics kutatásából, amelyről a Portfolio is beszámolt.
Előzmények: Az elmúlt két évtizedben jelentősen felfutottak a kínai befektetések Európában, a legnagyobb mértékben a fent említett három nyugat-európai országban.
A korábban domináns vállalati felvásárlásokhoz képest 2022-ben először kerültek többségbe a kínai cégeknek szabályozási szempontból is egyszerűbb zöldmezős beruházások.
A magyarországi felfutás azért is látványos, mert 2017 és 2021 között az összes kínai befektetés kevesebb mint 1 százaléka érkezett hazánkba.
Alulnézet: Tavaly csak egyetlen felvásárlás értéke haladta meg az egymilliárd eurót (a kínai Tencent vette meg a brit Sumo Digital nevű videojátékfejlesztő céget).
Közbenaz akkuipari zöldmezős beruházások nagyon jelentőssé váltak, mint amilyen a már előkészítés alatt álló CATL- vagy a napokban bejelentett Eve Power-beruházás Debrecenben.
Felülnézet: Az Európán belüli kínai befektetések jelentősen koncentrálódnak néhány országban és iparágban, Magyarország érintettsége miatt pedig tovább növekedhet az ország járműipari és kínai kitettsége.
Mi következik? Az elemzés szerint idén valamelyest újra növekedhet a kínai beruházások nagysága Európában, de az nem valószínű, hogy visszaáll a 2010-es évek közepén tapasztalt szintre.
Eközbenaz európai szabályozók keményebb fellépésére lehet számítani, különösen a geopolitikai szempontból érzékenyebb technológiákat érintő felvásárlásoknál – idézi a jelentést a Financial Times.
Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.
A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.
A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.
Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.
Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.