Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. május 9. 20:02 Közélet, Vállalat

Újabb akkumulátorgyár épül Debrecenben, a BMW kérésére érkezik a kínai cég

400 milliárd forintból Debrecenben építi fel első európai üzemét a kínai Eve Power, derül ki Szijjártó Péter Facebookon közzétett videójából. A világ kilencedik legnagyobb akkumulátorgyártója a BMW kérésére érkezik az országba, a beruházást a magyar állam 14 milliárd forinttal támogatja.

Miért fontos ez? Az elmúlt hónapokban sorra jelentettek be kínai akkumulátoripari vállalatok debreceni beruházásokat, a CATL, a Halms, a Semcorp – és a dél-koreai EcoPro – után érkezik az Eve Power a városba. Debrecen az elektromos autógyártás központjává válik, ám ezzel kapcsolatban számos aggály merül fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉpül az újabb, 280 milliárdos debreceni akkus gyár, amelynek senki nem ment el egy közmeghallgatásáraNem átlátható, hogy a kiépülő ipari park energia- és vízfogyasztása mennyire lesz fenntartható, amit még zavarosabbá tesz egy rejtélyes elbocsátás.

Számokban: az Eve Power évi 28 gigawattóra kapacitással gyártja majd a lítium hengeres akkumulátorcellákat a BMW beszállítójaként – összehasonlításképp a CATL 100 gigawattórás kapacitást létesít Debrecenben.

Reakciók: miközben a kormány egyértelmű sikerként értékeli a távol-keleti akkumulátorgyártók Debrecenbe csábítását, a lakosság az iparág vízigénye és -szennyezése miatt aggódik, a CATL üzemlétesítésével kapcsolatos közmeghallgatás feszült hangulatban telt. A beruházások környezeti hatásairól sok ellentmondásos információ jelent meg, amelyek fokozták a bizalmatlanságot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEkkora zűrzavar mellett az lett volna meglepő, ha nincs botrány a debreceni akkugyárbólReális forgatókönyv, hogy elbírja a környék az üzem vízfelhasználását, de a hatóságok, a politika és a cég zavaros kommunikációja alapján teljesen jogos a helyiek bizalmatlansága.

Alulnézet: a környezeti veszélyeken felül számos további kockázatot rejtenek a hirtelen jövő beruházások, van olyan kisebb település, ahol a munkásszállók létrejöttétől tartanak, kérdéses továbbá, hogy a térség munkaerő-kínálata elegendő lesz-e az egyre nagyobbra növő akkumulátoriparnak –

az Eve Power újabb ezer fő foglalkoztatására készül Debrecenben a 2026-ra tervezett átadás után.

Felülnézet: a fejlemények az államkasszát is mélyen érintik, a beruházások közvetlen támogatása mellett ugyanis az infrastruktúra fejlesztésére is költeni kell. Szijjártó mai bejelentése szerint például a víziközműrendszer fejlesztése 108 milliárd forintos kormányzati forrásból történik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

Mi következik? Kedvez az akkumulátoripar kilátásainak a belső égésű motoros autók gyártásának korlátozása, az EU-ban 2035 után csak klímasemleges üzemanyag használata esetén állhatnak forgalomba ezek a modellek. Az akkumulátorgyártást eközben kínai dominancia jellemzi, az ottani vállalatok és az európai autógyárak egyre inkább igyekeznek egymás közelébe kerülni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország akkugyártó-nagyhatalommá válik, de nem világos, ezzel ki jár jólA koreai és kínai akkumulátorgyárak külföldi beszállítói hálózataikat is hozzák magukkal Magyarországra, míg a hazai ipar és foglalkoztatás a jelek szerint nem lát nagy hasznot a nagy állami támogatással érkező beruházásokból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat akkumulátorgyár BMW debrecen eve power Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.