Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. január 6. 19:57 Élet, Vállalat

Trükkös áremelés miatt a Rama, a Pringles, a Leerdammer és a Haribo gyártóját is szégyenpadra ültették

A pénzromlás az emelkedő árak mellett csökkenő kiszerelések formájában is megmutatkozhat, méghozzá a fogyasztók számára valamivel kevésbé észrevehető módon. A Spiegel közölt most egy összeállítást olyan termékekről, amelyek gyártói az úgynevezett zsugorinfláció ezen tulajdonságát igyekeztek kihasználni tavaly az árak emelése mellett, és mellesleg Magyarországon is jól ismertek. (Bár idehaza nem feltétlenül az alább látható kiszerelésben forgalmazzák ezeket a termékeket.)

Az öt árut egy hamburgi fogyasztóvédelmi szervezet válogatta össze, hogy szavazásra bocsássa, melyik legyen az év leginkább megtévesztő csomagolású terméke. 

A listán szereplő termékek közül rendhagyó módon drágult például a Rama, a német vásárlók ugyanis lényegében változatlan árakat láthattak a cédulákon, a margarint azonban 500 helyett 400 grammos tégelyekben lehetett megvásárolni tavaly. A termék ára így negyedével emelkedett 2022-ben, amit a nyersanyagok és a beszállítók munkájának drámai drágulásával magyarázott a gyártó.

A tavaly századik születésnapját ünneplő Haribo is hasonlóképp emelt az árakon: a korábban megszokott 200 helyett már csak 175 grammonként csomagolja a gyár a gumicukorkát, így még ha egy-egy zacskó megvásárlásért nem is kell feltétlenül többet fizetni, a termék ára mégis 14 százalékkal nő. A változást a gyártó az előállítás növekvő költségeivel magyarázta, mivel az összetevőktől kezdve a csomagolóanyagon keresztül az energiáig mindenféle szükséges kellékért kénytelen többet fizetni.

A Calgon gyártója a szer javasolt adagolásán változtatott. A vízlágyítót előállító Reckitt Benckiser szerint a változásra egy uniós szabálynak való megfelelés miatt volt szükség, mindenesetre amennyiben a fogyasztók az új ajánlás szerinti emelt mennyiséget töltik a mosógépbe, akkor a költségeik 42 százalékkal emelkednek a Spiegel által idézett számítások szerint.

A Pringles jellegzetes dobozaiban 200 helyett már csak 185 gramm chips található, ráadásul a termék ára is nőtt. A kiszerelés változását a gyártó is elismerte, igaz, azt az átalakuló értékesítői és fogyasztói igényekkel indokolta. A német lap számítása szerint összességében a chips egységára 25 százalékkal emelkedett.

A Leerdammer sajt esetében a korábban megszokott 160 grammos csomagonkénti adag 140 grammra csökkent, miközben a legtöbb kiskereskedő a termék árát is növelte. Így a német vásárlók összességében a termék 43 százalékos drágulását tapasztalták, aminek okaként a gyártó a tej árának Európa-szerte általános növekedését említette.

A hamburgi fogyasztóvédő szervezet nemcsak a gyártókat, hanem a kereskedőket és a kormányt is felelőssé teszi a vásárlókat megtévesztő gyakorlat alkalmazásáért. Megfelelő szabályozással ugyanis mindennek elejét lehetne vehetni, ahogy az például Brazíliában is történik: a dél-amerikai országban a kiszerelések változását legalább fél évig kénytelenek világosan jelezni a gyártók a csomagolásokon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy gyanús példa arra, hogy jobban emelik az árakat a gyártók, mert most mindent lenyel a vásárlóA Penny anyavállalatának német vezetője nyíltan nekiment egyes beszállítóknak, mert azok nagyobb áremelést kérnek a saját termékeikre, mint a saját márkásokra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan-e szabadrablás az élelmiszerpiacon az infláció miatt?Egyre több országban kezdik vizsgálni, hogy a termelők és a gyártók mennyire tudják annál is jobban emelni az áraikat, mint amennyivel a költségeik emelkedtek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiközben Európa-szerte enyhül az infláció, nálunk még javában nőUgyan nem teljesen egyedülálló a magyar emelkedés, de egyre inkább a kivételek közé tartozik, főleg a nagy mértéke miatt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat áremelés élelmiszer-infláció fogyasztóvédelem infláció zsugorinfláció Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.