A Bloomberg információi szerint nem éppen a legelegánsabb megoldást választották a Volkswagen-csoport meghatározó tulajdonosai Herbert Diess leváltására: a vezérigazgató éppen egy amerikai út után igyekezett alkalmazkodni az időeltolódáshoz, amikor közölték vele, hogy meneszteni akarják, és 24 órát kapott a válaszra. Miután konzultált jogászokkal, úgy döntött, hogy nem küzd, hanem elfogadja a feltételeket.
A menedzsert még 2015-ben szerződtették a rivális BMW-től, hogy segítsen új pályára állítani a dízelbotránnyal küzdő Volkswagent, és kritikusai szerint is jelentős eredményeket ért el. Az ő nevéhez fűződik például a korábbi terveknél sokkal gyorsabb átállást előirányzó elektromosautó-stratégia. Közben azonban nem sikerült elég szövetségesre szert tennie a csoporton belül, amely irányításába komoly befolyása van a többségi tulajdonos Porsche és Piech családnak, Alsó-Szászország tartománynak, illetve a szakszervezeteknek, amelyek a felügyelő bizottsági helyek felét birtokolják.
Az utóbbiak szemében Diess nem szerzett jó pontokat, amikor leépítések szükségességéről beszélt, hiszen ez mindig vörös posztó az érdekképviseletek szemében. A vezérigazgatóval szembeni legkomolyabb kritika ugyanakkor az új – különösen az elektromos modellekhez – nélkülözhetetlen szoftverek fejlesztésének késése volt, így aztán nem feltétlenül örülhetett annak, hogy tavaly decemberben az ezért felelős részleg vezetését közvetlenül is megkapta.
A vezérigazgatóval szemben fokozatosan fogyatkozó bizalom nyomán múlt héten erősödtek fel a váltásra vonatkozó megbeszélések a német vállalatirányításban meghatározó felügyelőbizottság legfontosabb tagjai között. A Bloomberg szerint a sorsa szerdán pecsételődött meg, amiről az Egyesült Államokból épp visszatért Diess másnap dél körül szerzett tudomást, és miután úgy döntött, hogy nem küzd, pénteken a felügyelőbizottság már döntött is a váltásról. (A Volkswagen nem kommentálta a részleteket az amerikai hírügynökség megkeresésére.)
A Bloomberg úgy tudja, hogy a volt vezérigazgató felveheti az eredetileg 2025 októberéig szóló szerződése alapján járó javadalmazását, ami – ha a csoport nyeresége és részvényárfolyama kedvezően alakul – akár a 30 millió eurót (durván 12 milliárd forint) is elérheti.
Utódja házon belülről érkezik, Oliver Blume eddig a – szintén a konszernhez tartozó – Porschét vezette, de különböző pozíciókban már előtte is a sikeres Volkswagen-menedzserek között tartották számon. Az tehát biztosra vehető, hogy tökéletesen tisztában van a rá váró kihívásokkal. Formálisan egy hónap múlva lesz a csoport vezérigazgatója, ezt követően derül ki, hogy a magyarországi Audi-gyárat érinti-e valamilyen formában a váltás.
Vállalat
Fontos