Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2021. szeptember 9. 06:04 Tech

Kihal az autókból az egyik legjobb élmény, a kézi sebességváltás – nem egészen környezetbarát módon

A német Auto Motor Sport magazin augusztus végén adta hírül, hogy értesülései szerint a Volkswagen 2023-tól fokozatosan kivezeti a manuális váltókat a kínálatából. A gyártó cikkünk megjelenéséig nem kommentálta a hírt, és így még azt sem tudni, hogy – amennyiben helytálló az értesülés -, akkor a csoport minden márkájára (Audi, Skoda, SEAT, stb.) vonatkozik-e a terv. A főegységek fejlesztése és gyártása azonban általában közös a hasonló nagy autóipari csoportoknál.

A VW egyébként a Tiguan és a Passat modellekkel kezdi az automata váltók kizárólagosságát, és 2030-tól már egyetlen manuális váltót sem épít be. Ez azonban logikus, hiszen összhangban van azzal, hogy ekkor (vagy legkésőbb 2033-ban) már csak elektromos hajtású autók lesznek a kínálatában. 

A Mercedesnél is hallani hasonló törekvésről, bár náluk már most is 85 százalékos az automata váltós értékesítés aránya. Míg azonban a Mercedes jellemzően nagyobb osztályú autókat ad el, az Európában minden negyedik új autót értékesítő Volkswagen-csoport lépésével a kis- és középkategóriában is eltűnhetnek a manuális váltók. 

Az alábbi ábrán az látható, hogy Európában az autók hány százalékát értékesítik automata váltóval, kategóriák szerint. A luxus és a felső-közép kategóriában 2019-re az automata váltó már 100 százalékra emelkedett, és csak a mini-, illetve a kis autóknál nem lépte át az 50 százalékot. A piaci trend tehát eleve az automata váltók felé mutat.

Forrás: ICCT

Mindez azonban környezetvédelmi szempontból aggályos, mert

  1. az automata váltós autók általában többet fogyasztanak,
  2. jellemzően nehezebbek, már eleve az automata váltó nagyobb tömege miatt is,
  3. nagyobb motorokhoz szokták az automatákat kínálni, azonos menetdinamikához jellemzően nagyobb motort kell választania a vásárlóknak.

Az automaták térnyerését az utóbbi időben az segítette, hogy egye nehezebb és nagyobb autókat keresnek a vásárlók. A nehéz autók dinamikus mozgatása egyre fogósabb mérnöki feladat, a több tonnás városi terepjárók (az elmúlt években taroló SUV modellek) személyautós vezetési élményében például fontos szerepe van az automata váltónak, de a hibridek térnyerése is az automaták terjedését erősíti.

Az Európai Unió számos előírást vezetett be az autók kibocsátásának csökkentésére, de a váltókkal kapcsolatban nincsenek elvárásai (vélhetően azért, mert az elektromos hajtásra való áttérés megszünteti a kérdést). Bár 2030 után már aligha fognak belsőégésű motorral ellátott új autót forgalomba helyezni az EU-ban, az előttünk álló közel egy évtizedben így az a helyzet állt elő, hogy a benzines és dízeles autók a szennyezőbb irányba fognak lépni, amennyiben az automaták fejlesztésével ki nem küszöbölik a két megoldás közötti jelenlegi különbséget.

Szennyezőbb, de népszerűbb

A károsanyag-kibocsátás különbségekről egyébként nagyon nehéz adatokat találni, de például a litván közúti közlekedési hivatal (CSSD) a honlapján közzéteszi ezeket. Ebből az látható, hogy például az említett Volkswagen autói – ugyanolyan motorok mellett – automata váltóval átlagosan 6,4 százalékkal több káros anyagot bocsátanak ki benzines motorokkal, és 3,3 százalékkal többet dízelmotorokkal.

Az Egyesült Királyságban forgalmazott személyautóknál is elérhető a márka és típus szerinti adatbázis, az egyes hajtások és motorkonstrukciók szerinti károsanyag-kibocsátás. A gyártóknak elvileg ide kellene feltölteni az adataikat, a Volkswagen csoportnál azonban ez hiányzik.

Azonos modelleknél az automata váltók a jelenlegi technológia mellett átlagosan 4,4 százalékkal magasabb szén-dioxid kibocsátást eredményeznek, mint a manuális váltók.

 

Az árakban is van különbség, egy konkrét volkswagenes példával élve: a Golf 8-as 1.5 TSI modellje hagyományos váltóval 23 740 euróba kerül Németországban, míg automatával 25 740 euróba. Ez épp 2 000 eurós, azaz 8,5 százalékos árkülönbség, az úgynevezett WLTP módszer szerint meghatározott károsanyag kibocsátásban pedig a hagyományos modell 148-135, míg az automata váltós 153-142 gramm szén-dioxidot bocsát ki egy kilométer megtétele alatt. 

A manuális váltónál természetesen sok múlik a sofőr vezetési stílusán, vagyis el lehet érni a teszteken mért fogyasztásnál jóval jobb és rosszabb fogyasztást is, az automata váltóknál ez a lehetőség kevésbé áll fenn. A tudományos igényű munkák is az automata váltós autók nagyobb szennyezését hozzák ki eredménynek.

A Volkswagen csoport Európában kínált autóinak átlagos szén-dioxid kibocsátása 2020-ban 136 gramm/km volt az EEA adatbázisa szerint, az automata váltók arányát pedig az ICCT civil szervezet 2020-as éves jelentéséből lehet kiolvasni: az új autóknál 47 százalék volt. 

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatbázisából az látható, hogy a 2020-ban eladott, a Volkswagen csoporthoz számított márkák esetében az eladott autók 56 százaléka volt benzines, 31 százaléka dízel, a maradék 13 százaléka pedig elektromos és hibrid, illetve más alternatív hajtású. Tehát az autók 87 százalékánál még mindig választani lehetett, hogy automata vagy manuális váltót kérnek a vevők.

Az alap forgalmi adatokra támaszkodva számításaink szerint a Volkswagen csoport a következő időszakban évente 1,5  millió autót adhat el manuális váltó helyett automatával,*Az ACEA adatai szerint a Volkswagen csoport Európában 1,7 millió autót értékesíttetett 2021 első felében, ebből kiindulva számítottuk ki a várható éves eladást. és ha a Golfnál mért 2 ezer eurós ártöbbletet érvényesíteni tudja, akkor évi 3 milliárd euróval nőhet a bevétele. Ezzel a feltételezéssel persze vigyázni kell, hiszen nem látjuk a manuális és automata váltók alkalmazása mögötti költségszerkezetet, azaz nem tudunk következtetni a lépés mögött rejlő esetleges nagyobb haszonra, illetve azt sem tudjuk előre jelezni, hogy a piac hogyan alakul majd, vagyis a vásárlók hajlandóak-e elfogadni és megfizetni a jelenlegi magasabb árszintet.

Számításaink szerint mindenesetre 4,4 százalékos átlagos többletkibocsátást feltételezve a Volkswagen csoport eladott autóinak átlagos, WLTP szerinti kibocsátása kilométerenként 136 gramm szén-dioxidról 139-re növekedhet. Ha emellett még az a jelenlegi arány is megmarad, hogy minden negyedik Európában eladott autó a csoporthoz kapcsolódik, továbbá minden más feltétel is változatlan lesz, akkor 

az európai autók átlagos szén-dioxid kibocsátását 0,6 százalékkal növelheti a VW manuális váltók kivezetése.

A Volkswagen egyébként egy 2019-es sajtóközleményben még azzal büszkélkedett, hogy az új fejlesztésű manuális váltóival kilométerenként akár 5 grammal is csökkenhet a szén-dioxid kibocsátás. A vállalat szerint azonban azért van szükség új típusú váltókra, mert a vevők az egyre nehezebb SUV-okat keresik, és a nagyobb kerekek miatt a váltókra is sokkal nagyobb terhelés helyeződik. A problémát tehát csak azzal tudnák megoldani, ha nem gyártanának egyre nehezebb autókat – ami természetesen egy erősen hipotetikus gondolat, ha megnézzük az utóbbi évek keresleti trendjeit és autós divathullámait.

Amint azt korábban bemutattuk, a német autóipar sikeresen lobbizott azért, hogy a nehezebb autók okozta többlet szennyezést egyéb környezetbarát intézkedésekért kapott szuperkreditekkel tudják csökkenteni a gyártók – és ez a rendszer jól illeszkedik többek között a Volkswagen csoport említett e-autós terveihez is. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA nagy német autógyártók nyertek az uniós kibocsátási büntetésrendszerrelHa szigorúan számolunk, akkor a kisebb autók vásárlói fizetik meg a nagy, főleg német cégeknek adott kedvezményeket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMinél nehezebb autót gyárt egy cég, annál többet szennyezhetAz autógyártók még a trükkös tesztekkel sem tudják teljesíteni az uniós követelményeket, kész szerencse, hogy egy sor számítási kedvezménnyel is élni lehet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech autóipar környezetvédelem sebességváltó szén-dioxid kibocsátás üvegház váltó Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.