Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. április 14. 13:59 Vállalat

A megszűnés és az átalakulás között lebeg a Seat

A Volkswagen csoporthoz tartozó, spanyol központú Seat éves eredményeinek sajtóbemutatója óta világossá vált, hogy a márka horizontján csúnya felhőket lehet látni. Ahogy például a német Handelsblatt is írja, az újságírók hiába várták, hogy Wayne Griffiths vezérigazgató a következő időszak elektromos modellfejlesztéseiről beszéljen, a csőben a jelenlegi állás szerint egyetlen ilyen új konstrukció sincs. Ezzel szemben a Seat kistestvérének számító elektromos Cupra márkának sok újdonságot terveznek.

Első látásra tehát úgy tűnik, hogy az elektromos hajtásra való átállás egyben a Seat végét is jelentheti, ám a helyzet korántsem ennyire egyszerű. Azt ugyanis nem lehet tudni, hogy mindezt hogyan kell értelmezni: az egyik végletes felfogás szerint a Seat 2030-ra fokozatosan, de teljesen megszűnik, a másik véglet szerint viszont csak a márkát vezeti ki a csoport, vagyis az átalakul Cuprává.

A Seat megszüntetése azonban valószínűleg nemcsak márkastratégiai, hanem üzleti-jogi lépés is lenne, hiszen a Seat két éve masszívan veszteséges, a Cupra modellek iránt viszont óriási a kereslet (konkrétan megháromszorozták az értékesítést egy év alatt). Csakhogy a Cupra egészen más szegmensben mozog, mint a Seat, eleve sokkal magasabb árszinttel céloz meg egy egészen más vásárlói kört, ezért nehéz azzal érvelni, hogy tulajdonképpen a Seatból alakul át a márka. 

Ha Spanyolországban a jövőben csak Cupra modelleket fognak gyártani, akkor a várható magasabb haszon mellett jóval kisebb lesz a darabszám, és mivel elektromos hajtásról van szó, a gyártás egyszerűsödik, rövidül – mindez pedig abba az irányba mutat, hogy a jelenlegi 13 ezer fős dolgozói létszámra biztosan nem lesz szükség.

A VW azonban igyekszik nyugtatni a kedélyeket. Egyrészt hivatalosan nem beszélnek a Seat megszűnéséről (sem jogi értelemben, sem a márkanevet nézve), másrészt azt hangsúlyozzák, hogy a spanyol egység milyen sok befektetést kaphat a következő években. A Seat portfólió ugyan veszteséges volt 2020-ban és 2021-ben is, de ezeknek egy része betudható a válságnak és a logisztikai kihívásoknak. A cégcsoport beszámolójában nyíltan fogalmaz arról, hogy a Cuprát tekintik a nagy bevételi forrásnak, de mivel a Seat iránti kereslet sem csökken, előfordulhat, hogy inkább húzzák maguk után, akár veszteségesen is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó Cupra elektromos hajtás seat Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

A fuvarok számának csökkenése miatt a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos sofőrhiány is enyhülni kezdett.

Stubnya Bence
2024. december 5. 09:57 Vállalat

Még a lengyel gyárától is szabadulna a Northvolt, de az biztos, hogy nem a kínaiak fogják megmenteni

A svéd cég csődje arra utal, hogy nincs koherens uniós stratégia az akkumulátorgyártási értéklánc kiépítéséhez, az új Európai Bizottság azonban újra nekifutna a dolognak.

Stubnya Bence
2024. december 4. 14:12 Adat, Vállalat

Leépítésekre számítanak az autóiparban, de az ipar egészében nem látszanak a sötét felhők

Novemberben csak a német, osztrák, belga és lengyel iparcégek voltak pesszimistábbak a magyaroknál.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. december 9. 13:26 Adat

Külföldre megy a gáz a magyar tárolókból, ezért apad rohamosan a készletszint

Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.

Hajdu Miklós
2024. december 9. 05:20 Adat

Lengyelek, románok, bolgárok százezrei léptek a magyarok elé a jövedelmi ranglétrán

Sok francia, portugál és szlovák jövedelmét hagyta le az elmúlt három évben a magyar társadalmi közép, de eközben szegényebb országok állampolgárai előztek.

Kiss Péter
2024. december 8. 05:35 Pénz

A beígért Trump-intézkedések időzítésén sok fog múlni

Nagyon más a helyzet, mint 2016-ban, és hiba lenne azt gondolni, hogy az elnök a Kongresszuson mindent simán átvisz.