Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. április 14. 13:59 Vállalat

A megszűnés és az átalakulás között lebeg a Seat

A Volkswagen csoporthoz tartozó, spanyol központú Seat éves eredményeinek sajtóbemutatója óta világossá vált, hogy a márka horizontján csúnya felhőket lehet látni. Ahogy például a német Handelsblatt is írja, az újságírók hiába várták, hogy Wayne Griffiths vezérigazgató a következő időszak elektromos modellfejlesztéseiről beszéljen, a csőben a jelenlegi állás szerint egyetlen ilyen új konstrukció sincs. Ezzel szemben a Seat kistestvérének számító elektromos Cupra márkának sok újdonságot terveznek.

Első látásra tehát úgy tűnik, hogy az elektromos hajtásra való átállás egyben a Seat végét is jelentheti, ám a helyzet korántsem ennyire egyszerű. Azt ugyanis nem lehet tudni, hogy mindezt hogyan kell értelmezni: az egyik végletes felfogás szerint a Seat 2030-ra fokozatosan, de teljesen megszűnik, a másik véglet szerint viszont csak a márkát vezeti ki a csoport, vagyis az átalakul Cuprává.

A Seat megszüntetése azonban valószínűleg nemcsak márkastratégiai, hanem üzleti-jogi lépés is lenne, hiszen a Seat két éve masszívan veszteséges, a Cupra modellek iránt viszont óriási a kereslet (konkrétan megháromszorozták az értékesítést egy év alatt). Csakhogy a Cupra egészen más szegmensben mozog, mint a Seat, eleve sokkal magasabb árszinttel céloz meg egy egészen más vásárlói kört, ezért nehéz azzal érvelni, hogy tulajdonképpen a Seatból alakul át a márka. 

Ha Spanyolországban a jövőben csak Cupra modelleket fognak gyártani, akkor a várható magasabb haszon mellett jóval kisebb lesz a darabszám, és mivel elektromos hajtásról van szó, a gyártás egyszerűsödik, rövidül – mindez pedig abba az irányba mutat, hogy a jelenlegi 13 ezer fős dolgozói létszámra biztosan nem lesz szükség.

A VW azonban igyekszik nyugtatni a kedélyeket. Egyrészt hivatalosan nem beszélnek a Seat megszűnéséről (sem jogi értelemben, sem a márkanevet nézve), másrészt azt hangsúlyozzák, hogy a spanyol egység milyen sok befektetést kaphat a következő években. A Seat portfólió ugyan veszteséges volt 2020-ban és 2021-ben is, de ezeknek egy része betudható a válságnak és a logisztikai kihívásoknak. A cégcsoport beszámolójában nyíltan fogalmaz arról, hogy a Cuprát tekintik a nagy bevételi forrásnak, de mivel a Seat iránti kereslet sem csökken, előfordulhat, hogy inkább húzzák maguk után, akár veszteségesen is.

Vállalat autó Cupra elektromos hajtás seat Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2022. augusztus 12. 10:11 Vállalat

Lítiumhiánytól szenvednek a nagy nyugati autógyártók, és más kulcsnyersanyagból is küszöbön a szűkösség

Masszív beruházási hullám zajlik az akkumulátorgyártásban, de a későn kapcsoló európai és amerikai cégek lemaradnak a kínai cégeknél koncentrálódó nyersanyagokról.

Bőgel György
2022. augusztus 11. 18:03 Vállalat

Rengeteg magyar köszönheti munkahelyét a kiszervezéseknek, de megtörőben a lendület

Számos csapás érte a közelmúltban a nemzetközi gazdasági integrációt, a sokszereplős nemzetközi ellátási láncokat, felhívva a figyelmet a rendszer sebezhetőségére.

Torontáli Zoltán
2022. augusztus 10. 14:54 Vállalat, Világ

Bezárnak a csemegepultok, mert nincs ember, aki kiszolgálná a vevőket Németországban

Újabb szektorban, a kiskereskedelemben lett égető a munkaerőhiány Németországban.

Fontos

Torontáli Zoltán
2022. augusztus 12. 04:34 Élet, Tech

Kapható a boltban, csökkenti a rezsit, de nem használhatod: káosz van az erkélynapelemek körül

Feltehetem? Mi van, ha feljelent a szomszéd? Miért nem engedik Magyarországon, ha máshol egy uniós rendeletre hivatkozva szabad használni?

Stubnya Bence
2022. augusztus 11. 14:24 Világ

Forradalmi az amerikai klímavédelmi csomag, de az 1,5 fokos célt bukjuk vele

Több amerikai elnök is nekifutott már, de ez az első alkalom, hogy egy klímacsomagot sikerült átnyomni a szenátuson. Ez nagy dolog, még ha sok baj is van a törvénnyel.

Avatar
2022. augusztus 11. 04:34 Világ

Őrültség rakétákkal lőni Európa legnagyobb atomerőművét, de lehet-e Csernobil Zaporizzsjából?

Példa nélküli, hogy egy működő atomerőmű körül harcok dúljanak, a felek egymást vádolják azzal, hogy nukleáris katasztrófát kockáztatnak.