Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. július 18. 13:05 Világ

Már Putyint is nyugtalanítja, hogy egyre nagyobb gondok vannak az orosz folyami logisztikával

A Krími híd elleni hétfői támadás kapcsán sok szó esett az orosz logisztika sérülékenységéről, de ebben az esetben kedvező számukra, hogy katonai szállító-ellátó rendszerük alapvetően vasúti alapú – a vasúti hidat ugyanis most (a tavaly őszivel ellentétben) nem érintette támadás.

Kevesebb figyelem irányul az orosz folyami szállítmányozásra, pedig ennek óriási a gazdasági jelentősége. Igaz, a katonai kisebb: az orosz haderő a Kaszpi-tengeri flottilla néhány hajóját vezényelte át az Azovi-tengerre, a Volga-Don-csatorna korlátozott áteresztőképessége miatt azonban ezt csak kisebbekkel tudta megtenni.

Gazdaságilag azért is van jelentősége a belföldi vízi utaknak Oroszországban, mert az ország nagy területén fejletlen a közúti és vasúti infrastruktúra, így a hajózásra alkalmas időszakban a belvízi hajózás az összes többi szállítási mód teljesítménye 80 százalékának megfelelő árumennyiséget továbbít. Ezt azonban egyre több tényező fenyegeti a Jamestown Alapítvány által – sok orosz forrás felhasználásával – készített cikk szerint.

A teljesítményt az éghajlat két oldalról is korlátozza: az elégtelen jégtörő kapacitás miatt még az említett Volga-Don-csatorna sem használható évente nagyjából három hónapig, északabbra pedig természetesen még hosszabb ez az időszak. Az éghajlat változása enyhít ezen a problémán, ám cserébe kiszámíthatatlanabb lesz a vízjárás, egyre gyakoribbak az olyan időszakok, amikor az alacsony vízállás miatt nem – vagy csak csökkentett terheléssel – lehet hajózni. Ezt a problémát súlyosbítja a folyópartok mentén tömörülő lakosság növekvő vízfelhasználása, és az, hogy a kotrásra fordítható források hiánya miatt egyre több vízi útra jellemző az iszaposodás.

A gondokat fokozza, hogy az orosz belvízi hajók szinte kizárólag még a szovjet korszakban épültek, így elöregedettek, és egyre kevésbé felelnek meg a változó körülményeknek. Ráadásul a szovjet korszakot túlélő belvízi hajók, uszályok 30 százalékát kiselejtezték, szétbontották az utóbbi évtizedben.

A problémákra Vlagyimir Putyin is felhívta a figyelmet június végén, az orosz elnök szerint rendszerszintű fontosságú területről van szó. Ezért garantálni kell a merülési mélységet, főként a legfontosabb belvízi útvonalakon, és új hajókat, uszályokat kell építeni – adta ki az ukázt. Erre egy 2035-ig tartó program szolgál, de a vízi járművek felét már 2027-ig át kell adni.

Szakemberek szerint az új hajókkal és a vízi utak kotrásával meg lehetne háromszorozni az orosz belvízi szállítás teljesítményét, ám sokan szkeptikusak a tervek megvalósításával kapcsolatban. Belvízi hajóépítésre már 2016-tól is volt egy program, ám abból nem sok minden valósult meg. Ami pedig a kotrást illeti, az oroszoknak nemrég Kínától és Irántól kellett segítséget kérniük néhány vízi út mélyítéséhez.

A 101 kilométer hosszú Volga-Don-csatorna egyébként az orosz-iráni kereskedelemben is egyre fontosabb szerepet játszik, ennek a korszerűsítésére tavaly év végi hírek szerint egy egymilliárd dollárnak megfelelő összegű programot indítottak az oroszok. Jelenleg a csatorna egyes részeinek sekélysége miatt csak nagyjából háromezer tonna árut szállító hajók használhatják ezt a vízi utat, de ha megvalósulna a korszerűsítés, akkor ez a kétszeresére emelkedne.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKifogynak az alkatrészekből az orosz hajógyárakA szankciók az orosz hajógyártásban is éreztetik a hatásukat, az ágazat két legnagyobb vállalata egyaránt csak késve vagy egyáltalán nem képes teljesíteni a megrendeléseket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz orosz gabonatermés rekordot döntött, most az ukrán kukorica blokkolásával realizálhatják a hasznotOroszország a nyerészkedő Nyugatot és Ukrajnát vádolva lépett ki a fekete-tengeri gabonamegállapodásból, de míg az ukrán export bezuhant a háború óta, az orosz kivitel történelmi rekordot döntött.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre nagyobb hajókat építünk, amiket egyre nehezebb kimenteniA teherhajók egyre nagyobbak és ormótlanabbak, aminek egyelőre nehéz felmérni a tengeri áruszállítás biztonságára gyakorolt hatását.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ éghajlatváltozás hajógyártás hajózás logisztika Oroszország teherhajó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2024. szeptember 18. 13:48 Közélet, Világ

Még mindig túl sokan dohányoznak, ezért újabb helyekről tiltaná ki az EU a cigarettát

Magyarországon 26 százalék volt tavaly a dohányosok aránya, az új szabályokat a hevített dohánytermékekre és elektronikus cigarettákra is kiterjesztenék.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 17. 14:18 Élet, Világ

Euróban számolva is milliárdos lehet az árvízkár Közép-Európában

Egyelőre a mentés a fontos, de több országban már kezdik felmérni a károkat.

Mészáros R. Tamás
2024. szeptember 16. 05:27 Világ

Európa legelmaradottabb vidéke lett a magyar kifektetés fő célpontja

A magyar külpolitika által megcélzott nyugat-balkáni országok évtizedek óta alig közelednek Európához, ami kérdéseket vet fel a megtérüléssel kapcsolatban.

Fontos

Stubnya Bence
2024. szeptember 18. 16:27 Közélet

A VI. kerületi tiltás után a kormány is ráfordulna az Airbnb-szabályozás szigorítására

Országosan is szigorítás jöhet, a nemzetgazdasági miniszter szerint az Airbnb nem turisztikai, hanem lakhatási kérdés.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 18. 10:13 Közélet, Vállalat

A Brazil Államkincstár a hatezer milliárdos magyar cég kötvényéről: ez csalás!

Az értékpapír nem érvényes és soha nem is létezett, a vele kapcsolatos bármilyen kereskedelmi vagy pénzügyi tranzakció illegális - írták a brazilok.

Stubnya Bence
2024. szeptember 18. 05:31 Adat, Közélet

Orbán nagyokat mondott, de tényleg nem rosszak a magyar növekedési kilátások

Inkább 3, mint 5 százalékos növekedés várható jövőre, de ez Közép-Európában és az uniós mezőnyben is az erősebb teljesítmények közé tartozhat.