Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. július 18. 13:05 Világ

Már Putyint is nyugtalanítja, hogy egyre nagyobb gondok vannak az orosz folyami logisztikával

A Krími híd elleni hétfői támadás kapcsán sok szó esett az orosz logisztika sérülékenységéről, de ebben az esetben kedvező számukra, hogy katonai szállító-ellátó rendszerük alapvetően vasúti alapú – a vasúti hidat ugyanis most (a tavaly őszivel ellentétben) nem érintette támadás.

Kevesebb figyelem irányul az orosz folyami szállítmányozásra, pedig ennek óriási a gazdasági jelentősége. Igaz, a katonai kisebb: az orosz haderő a Kaszpi-tengeri flottilla néhány hajóját vezényelte át az Azovi-tengerre, a Volga-Don-csatorna korlátozott áteresztőképessége miatt azonban ezt csak kisebbekkel tudta megtenni.

Gazdaságilag azért is van jelentősége a belföldi vízi utaknak Oroszországban, mert az ország nagy területén fejletlen a közúti és vasúti infrastruktúra, így a hajózásra alkalmas időszakban a belvízi hajózás az összes többi szállítási mód teljesítménye 80 százalékának megfelelő árumennyiséget továbbít. Ezt azonban egyre több tényező fenyegeti a Jamestown Alapítvány által – sok orosz forrás felhasználásával – készített cikk szerint.

A teljesítményt az éghajlat két oldalról is korlátozza: az elégtelen jégtörő kapacitás miatt még az említett Volga-Don-csatorna sem használható évente nagyjából három hónapig, északabbra pedig természetesen még hosszabb ez az időszak. Az éghajlat változása enyhít ezen a problémán, ám cserébe kiszámíthatatlanabb lesz a vízjárás, egyre gyakoribbak az olyan időszakok, amikor az alacsony vízállás miatt nem – vagy csak csökkentett terheléssel – lehet hajózni. Ezt a problémát súlyosbítja a folyópartok mentén tömörülő lakosság növekvő vízfelhasználása, és az, hogy a kotrásra fordítható források hiánya miatt egyre több vízi útra jellemző az iszaposodás.

A gondokat fokozza, hogy az orosz belvízi hajók szinte kizárólag még a szovjet korszakban épültek, így elöregedettek, és egyre kevésbé felelnek meg a változó körülményeknek. Ráadásul a szovjet korszakot túlélő belvízi hajók, uszályok 30 százalékát kiselejtezték, szétbontották az utóbbi évtizedben.

A problémákra Vlagyimir Putyin is felhívta a figyelmet június végén, az orosz elnök szerint rendszerszintű fontosságú területről van szó. Ezért garantálni kell a merülési mélységet, főként a legfontosabb belvízi útvonalakon, és új hajókat, uszályokat kell építeni – adta ki az ukázt. Erre egy 2035-ig tartó program szolgál, de a vízi járművek felét már 2027-ig át kell adni.

Szakemberek szerint az új hajókkal és a vízi utak kotrásával meg lehetne háromszorozni az orosz belvízi szállítás teljesítményét, ám sokan szkeptikusak a tervek megvalósításával kapcsolatban. Belvízi hajóépítésre már 2016-tól is volt egy program, ám abból nem sok minden valósult meg. Ami pedig a kotrást illeti, az oroszoknak nemrég Kínától és Irántól kellett segítséget kérniük néhány vízi út mélyítéséhez.

A 101 kilométer hosszú Volga-Don-csatorna egyébként az orosz-iráni kereskedelemben is egyre fontosabb szerepet játszik, ennek a korszerűsítésére tavaly év végi hírek szerint egy egymilliárd dollárnak megfelelő összegű programot indítottak az oroszok. Jelenleg a csatorna egyes részeinek sekélysége miatt csak nagyjából háromezer tonna árut szállító hajók használhatják ezt a vízi utat, de ha megvalósulna a korszerűsítés, akkor ez a kétszeresére emelkedne.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKifogynak az alkatrészekből az orosz hajógyárakA szankciók az orosz hajógyártásban is éreztetik a hatásukat, az ágazat két legnagyobb vállalata egyaránt csak késve vagy egyáltalán nem képes teljesíteni a megrendeléseket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz orosz gabonatermés rekordot döntött, most az ukrán kukorica blokkolásával realizálhatják a hasznotOroszország a nyerészkedő Nyugatot és Ukrajnát vádolva lépett ki a fekete-tengeri gabonamegállapodásból, de míg az ukrán export bezuhant a háború óta, az orosz kivitel történelmi rekordot döntött.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre nagyobb hajókat építünk, amiket egyre nehezebb kimenteniA teherhajók egyre nagyobbak és ormótlanabbak, aminek egyelőre nehéz felmérni a tengeri áruszállítás biztonságára gyakorolt hatását.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ éghajlatváltozás hajógyártás hajózás logisztika Oroszország teherhajó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2024. június 21. 08:59 Közélet, Világ

Egyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétől

A kínai versenytársak és az amerikai állami támogatások miatt szenvednek az európai szereplők, megrendeléseket buknak és beruházásokat halasztanak el.

Avatar
2024. június 19. 17:00 Világ

Amikor saját részvényeseit perli az olajipari óriás: trójai faló vagy zseniális klímahack?

Az ExxonMobil és a részvényesi álca mögé bújt klímaaktivista csoportok közti jogi csata kimenetele fontos precedenst teremthet abban, hogy mit kérhetnek számon a részvényesek egy olajipari vállalaton.

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. június 20. 05:05 Pénz, Vállalat

Miért emelik a cégek az áraikat a várható idei infláció többszörösével?

A béremelésekhez és a verseny hiányához is köze van annak, hogy néhány szolgáltató szektorban a tavalyi inflációt közelítő mértékben emelték idén az árakat.

Mészáros R. Tamás
2024. június 19. 05:03 Közélet

Az EU-csatlakozás korunk legnagyobb gazdasági csodája

A 2004-es bővítés globális összevetésben is példátlan felzárkózást hozott a térségünkben. Egy erről szóló friss tanulmány a magyar gazdaságpolitikát és az ukrán csatlakozásról szóló vitákat is más megvilágításba helyezi.

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 16:30 Tech, Vállalat

Közép-kelet-európai versenytársak szorítják ki a magyar tőkét a magyar e-kereskedelemből

A Foxpost eladása újabb jele annak, hogy a régióban hosszabb távon a magyar cégek nem rúgnak labdába.