Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. április 25. 19:04 Vállalat, Világ

Kifogynak az alkatrészekből az orosz hajógyárak

Az Ukrajna tavalyi megtámadása után elrendelt szankciók már az orosz hajógyártásban is éreztetik a hatásukat, az ágazat két legnagyobb vállalata egyaránt csak késve vagy egyáltalán nem képes teljesíteni a megrendeléseket – írja a Wall Street Journal.

A lapnak az Egyesített Hajóépítő Vállalat egyik képviselője azt mondta, hogy bár cégét már 2014 (a Krím elfoglalása) óta szankciók sújtják, ezek tavaly öltöttek szisztematikus jelleget. Ennek hatására már egyáltalán nem jutnak nyugatról motoralkatrészekhez, üzemanyag-szivattyúkhoz és hajócsavarokhoz, illetve az ezek beszereléséhez szükséges szaktudáshoz. Hasonló problémákat tapasztalnak a Zvezdánál is, amely az ágazat másik nagy szereplőjeként szintén többféle hajót gyárt az atom-tengeralattjáróktól kezdve a fregattokon át a civil jégtörőkig és tankerekig.

Az utóbbiakra különösen nagy igény lenne a szankciók miatt, ha ugyanis az oroszok a 60 dolláros árplafonnál drágábban akarják eladni az olajukat, akkor nem vehetik igénybe a nyugati országokban bejegyzett szolgáltatók közreműködését a szállítás során. Tavaly még nem volt vészes a helyzet, mert bár az orosz cégek által átadott új hajók darabszáma 20 százalékkal csökkent 2021-hez képest, de vízkiszorításban mérve némi növekedést tudtak felmutatni a Zvezda által befejezett két nagy tankernek köszönhetően.

Az Egyesített Hajóépítő Vállalatnál viszont már tavaly is baj volt: míg 2020-ban 17, egy évre rá 16 hajót adott át, tavaly csak négyet, a korábban Németországból beszerzett kormánylapátokat ugyanis nem tudta pótolni. Így erősen bizonytalan, hogy az építés különböző fázisaiban járó 59 hajót mikor tudja befejezni. A lap információi szerint (hivatalosan egyik vállalat sem reagált a megkeresésre) a Zvezda már a szankciók előtt biztosította az alkatrészeket az idén átadni tervezett 50 hajóhoz, de a hasonlók beépítésében korábban közreműködő dél-koreai szakemberek segítségére már nem számíthat a vállalat.

Orosz iparági vezetők részben a hiányzó részegységek otthoni gyártását igyekeznek megszervezni, részben Kínából próbálják ezeket beszerezni, de mindegyik idő- és költségigényes. Egyes vállalatvezetők szerint a szektor most van a legnehezebb helyzetben a Szovjetunió összeomlása óta, és a következő egy évben több ezer állás szűnhet meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTényleg hatástalanok az Oroszországra kivetett szankciók?Oroszország nem omlott össze, de a nyár végére az olajbevételek elapadtak, az ipar megrogyott és a költségvetés is egyre nehezebben bírja a háború költségeit. Az azonban még mindig kérdéses, hogy ennek lesz-e hatása a moszkvai politikára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország másfélszeresére növelte az orosz kőolaj importját az elmúlt évben, miközben Európa hatodával csökkentetteA Mol az egyik legnagyobb nyerészkedő az uniós piacokról kiszoruló, csak jelentős diszkonttal értékesíthető orosz olajon. A szankciók miatt százmilliárdos állami többlet bevételhez jutott a kormány is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegfelezték Oroszország olajbevételeit a szankciókAz orosz olajexport mennyisége nem esett vissza, de sokkal kevesebbet kerestek vele februárban, mint egy évvel korábban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ gazdasági szankció hajógyártás hajók Oroszország szankciók tankerek Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Fontos

Török Zoltán
2024. október 6. 05:39 Világ

Van már akkora bajban Európa, hogy Egyesült Államok legyen belőle?

A Draghi-jelentés jó látleletet nyújt az EU gazdasági kihívásairól, de erősen kérdéses, hogy érdemes és lehetséges-e a központosítás felé elmozdulni.

Stubnya Bence
2024. október 5. 14:59 Közélet, Pénz

A Pénzügyminisztérium szerint kacsa a Nők 43+ról szóló hír, marad a Nők 40

Megjelent a hír, hogy 2025-től Nők 43+ lesz a Nők 40 helyett, és az OECD is javasolt a szigorítást, de a kormány nem tervez ilyesmit.

Stubnya Bence
2024. október 5. 05:00 Podcast

Nagyrészt kidobott közpénz a külföldi beruházások állami támogatása

Miért kritizálta Matolcsy György a kormányt azzal, hogy túl sok állami forrást fordít a külföldi működőtőke bevonásra és újraiparosításra? A G7 Podcastban Medve-Bálint Gergővel, a téma kutatójával beszéltük át.