Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. június 1. 12:12 Tech

Egyre nagyobb hajókat építünk, amiket egyre nehezebb kimenteni

A globális kereskedelmi forgalom durván 90 százalékát lebonyolító tengeri áruszállítás nagy általánosságban egyre biztonságosabb lett az utóbbi években. Idővel egyre ritkábban fordul elő ütközés vagy zátonyra futás. Viszont az érem másik oldala, hogy a teherhajók egyre nagyobbak és ormótlanabbak, aminek egyelőre nehéz felmérni a tengeri áruszállítás biztonságára gyakorolt hatását.

Óriások hullámsírban

A 60-as évek óta a tizenötszörösére nőtt a teherhajók áruszállító kapacitása, a jelenleg legnagyobb konténerszállító teherhajó 399 méter hosszú és 23 992 konténer szállítására képes.

Márpedig az egyre nagyobb és súlyosabb, így egyre nehezebben irányítható teherhajókon a hajómentő szakemberek egyre kevésbé tudnak segíteni valamilyen baleset esetén. Ha egy ilyen fémóriás zátonyra fut vagy fennakad az iszapban, az ütközés hatása is drasztikusabb, továbbá a fedélzeti tüzek oltása is nehezebb feladat. 

A BBC-nek nyilatkozó, teherhajók mentésével foglalkozó szakértő attól tart, hogy előbb-utóbb elő fog fordulni, hogy egy ilyen fémóriást olyan partszakaszon ér majd baj, ami kevésbé hozzáférhető, és egyszerűen nem fognak tudni segíteni rajta.

Az Allianz összefoglalója szerint 2021-ban 27 teherhajó veszett oda valamilyen nagyobb tengeri balesetben, az utóbbi tíz évben pedig összesen 357 teherhajót ért komolyabb baleset: tűz ütött ki rajtuk, sziklának ütköztek, homokpadra vagy szárazföldre futottak, meghibásodott a motor.

Ez természetesen nem jár feltétlenül a hatalmas hajók elsüllyedésével, és ha van esély a megmentésükre, akkor a hajótársaságok tesznek erre kísérletet, az újbóli forgalomba állítás reményében. Ennél bonyolultabb helyzetben vannak azok a – világ tengerein sokfelé – veszteglő teherhajók, amelyeket a kisebb, csőd szélén táncoló hajózási cégek egyszerűen hátrahagynak a kifizetetlen legénységgel együtt: 2020-ban 85 ilyen esetet jelentettek az ENSZ-nek. Ennyi hajó soha nem vesztegelt még a világ tengerein.

Globális kereskedelmi dugó

A hajómentőknek már meggyűlt a bajuk a Szuezi-csatornában elakadt, így a globális áruforgalom egyik legfontosabb átjáróját blokkoló Ever Givennel, vagy éppen a 230 méter hosszú Kota Kadóval, amely Hongkongnál futott zátonyra és kezdett süllyedni 2010-ben. 2017-ben az antwerpeni kikötő közelében a CSCL Jupiter futott zátonyra, és blokkolta Európa második legnagyobb kikötőjének forgalmát.

Idén márciusban az Evergreen egy másik hajója ült meg az iszapban az Egyesült Államok északkeleti partjainál lévő Chesapeake-öbölnél. Azt a hajót egy hónap után tudták kiszabadítani. 

A méret mellett egy másik veszély is leselkedik a teherhajókra: a fedélzeti tűz kockázatát nagy mértékben növelte az elmúlt években, hogy a rakomány egyre gyakrabban gyúlékony vagy robbanásveszélyes. Például az elektromos autókban lévő akkumulátorokat a tűzveszélyességük miatt kockázati tényezőnek tekintik a teherhajókon a biztosító társaságok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSoha nem vesztegelt még ennyi teherhajó céltalanul a világ tengereinA tengerészek hosszú hónapokat, akár éveket is eltölthetnek a hajókon, remélve, hogy megkapják a bérüket. A jelenség hátterében a tengeri kereskedelem homályos szabályozása áll.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech baleset Ever Given hajó hajók hajózás teherhajó tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.