Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. június 1. 12:12 Tech

Egyre nagyobb hajókat építünk, amiket egyre nehezebb kimenteni

A globális kereskedelmi forgalom durván 90 százalékát lebonyolító tengeri áruszállítás nagy általánosságban egyre biztonságosabb lett az utóbbi években. Idővel egyre ritkábban fordul elő ütközés vagy zátonyra futás. Viszont az érem másik oldala, hogy a teherhajók egyre nagyobbak és ormótlanabbak, aminek egyelőre nehéz felmérni a tengeri áruszállítás biztonságára gyakorolt hatását.

Óriások hullámsírban

A 60-as évek óta a tizenötszörösére nőtt a teherhajók áruszállító kapacitása, a jelenleg legnagyobb konténerszállító teherhajó 399 méter hosszú és 23 992 konténer szállítására képes.

Márpedig az egyre nagyobb és súlyosabb, így egyre nehezebben irányítható teherhajókon a hajómentő szakemberek egyre kevésbé tudnak segíteni valamilyen baleset esetén. Ha egy ilyen fémóriás zátonyra fut vagy fennakad az iszapban, az ütközés hatása is drasztikusabb, továbbá a fedélzeti tüzek oltása is nehezebb feladat. 

A BBC-nek nyilatkozó, teherhajók mentésével foglalkozó szakértő attól tart, hogy előbb-utóbb elő fog fordulni, hogy egy ilyen fémóriást olyan partszakaszon ér majd baj, ami kevésbé hozzáférhető, és egyszerűen nem fognak tudni segíteni rajta.

Az Allianz összefoglalója szerint 2021-ban 27 teherhajó veszett oda valamilyen nagyobb tengeri balesetben, az utóbbi tíz évben pedig összesen 357 teherhajót ért komolyabb baleset: tűz ütött ki rajtuk, sziklának ütköztek, homokpadra vagy szárazföldre futottak, meghibásodott a motor.

Ez természetesen nem jár feltétlenül a hatalmas hajók elsüllyedésével, és ha van esély a megmentésükre, akkor a hajótársaságok tesznek erre kísérletet, az újbóli forgalomba állítás reményében. Ennél bonyolultabb helyzetben vannak azok a – világ tengerein sokfelé – veszteglő teherhajók, amelyeket a kisebb, csőd szélén táncoló hajózási cégek egyszerűen hátrahagynak a kifizetetlen legénységgel együtt: 2020-ban 85 ilyen esetet jelentettek az ENSZ-nek. Ennyi hajó soha nem vesztegelt még a világ tengerein.

Globális kereskedelmi dugó

A hajómentőknek már meggyűlt a bajuk a Szuezi-csatornában elakadt, így a globális áruforgalom egyik legfontosabb átjáróját blokkoló Ever Givennel, vagy éppen a 230 méter hosszú Kota Kadóval, amely Hongkongnál futott zátonyra és kezdett süllyedni 2010-ben. 2017-ben az antwerpeni kikötő közelében a CSCL Jupiter futott zátonyra, és blokkolta Európa második legnagyobb kikötőjének forgalmát.

Idén márciusban az Evergreen egy másik hajója ült meg az iszapban az Egyesült Államok északkeleti partjainál lévő Chesapeake-öbölnél. Azt a hajót egy hónap után tudták kiszabadítani. 

A méret mellett egy másik veszély is leselkedik a teherhajókra: a fedélzeti tűz kockázatát nagy mértékben növelte az elmúlt években, hogy a rakomány egyre gyakrabban gyúlékony vagy robbanásveszélyes. Például az elektromos autókban lévő akkumulátorokat a tűzveszélyességük miatt kockázati tényezőnek tekintik a teherhajókon a biztosító társaságok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSoha nem vesztegelt még ennyi teherhajó céltalanul a világ tengereinA tengerészek hosszú hónapokat, akár éveket is eltölthetnek a hajókon, remélve, hogy megkapják a bérüket. A jelenség hátterében a tengeri kereskedelem homályos szabályozása áll.

Tech baleset Ever Given hajó hajók hajózás teherhajó tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2022. június 29. 12:16 Tech, Világ

Megbénulhat az orosz gazdaság a nyugati vállalatok informatikai kivonulása miatt

A nyugati ipari szoftverek az orosz gazdaság meghatározó ágazatait tartják működésben az agráriumtól az acéliparon keresztül az energiaszektorig.

Torontáli Zoltán
2022. június 27. 09:58 Tech

Enyhíti a fájdalmat, ha egy gép az elhunyt családtag hangját utánozza?

Elég egyetlen perc korábban felvett minta, és az Amazon Alexa asszisztense átveszi a hangot.

Hajdu Miklós
2022. június 22. 14:14 Tech

Sok érv szól a közutak föld alá vezetése mellett, mégsem erre kellene költeni a pénzt

Logikus lenne a föld alá terelni a forgalmat, hiszen ezzel a városok is területet nyernének, sőt, a biodiverzitásnak is jót tenne, ennek ellenére nem ez a legjobb ötlet.

Fontos

Avatar
2022. június 30. 10:03 Adat, Világ

Új, kelet-európai központja van a kontinens kábítószeriparának

Az ENSZ új jelentése szerint veszélyes irány a marihuána egyre több országra jellemző legalizálása, a kokaingyártás nő, az európai csempészet pedig átalakul.

Pálinkás József
2022. június 29. 17:54 Világ

Inkább Oroszországnak fáj a tudományos együttműködések korlátozása

A Nyugatnak az orosz tudósok személyes hozzájárulása és néhány nyersanyag hiányozhat, Oroszországnak viszont a legmodernebb kutatási eszközök.

Kiss Péter
2022. június 29. 16:04 Pénz

Miért nem gondolta senki, hogy ennyire elszáll az infláció?

Olyan sokáig nem volt gond a pénzromlás ütemével, hogy az elemzők, jegybankárok és befektetők emlékezetéből is kikoptak a korábbi inflációs időszakok.