Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. június 1. 12:12 Tech

Egyre nagyobb hajókat építünk, amiket egyre nehezebb kimenteni

A globális kereskedelmi forgalom durván 90 százalékát lebonyolító tengeri áruszállítás nagy általánosságban egyre biztonságosabb lett az utóbbi években. Idővel egyre ritkábban fordul elő ütközés vagy zátonyra futás. Viszont az érem másik oldala, hogy a teherhajók egyre nagyobbak és ormótlanabbak, aminek egyelőre nehéz felmérni a tengeri áruszállítás biztonságára gyakorolt hatását.

Óriások hullámsírban

A 60-as évek óta a tizenötszörösére nőtt a teherhajók áruszállító kapacitása, a jelenleg legnagyobb konténerszállító teherhajó 399 méter hosszú és 23 992 konténer szállítására képes.

Márpedig az egyre nagyobb és súlyosabb, így egyre nehezebben irányítható teherhajókon a hajómentő szakemberek egyre kevésbé tudnak segíteni valamilyen baleset esetén. Ha egy ilyen fémóriás zátonyra fut vagy fennakad az iszapban, az ütközés hatása is drasztikusabb, továbbá a fedélzeti tüzek oltása is nehezebb feladat. 

A BBC-nek nyilatkozó, teherhajók mentésével foglalkozó szakértő attól tart, hogy előbb-utóbb elő fog fordulni, hogy egy ilyen fémóriást olyan partszakaszon ér majd baj, ami kevésbé hozzáférhető, és egyszerűen nem fognak tudni segíteni rajta.

Az Allianz összefoglalója szerint 2021-ban 27 teherhajó veszett oda valamilyen nagyobb tengeri balesetben, az utóbbi tíz évben pedig összesen 357 teherhajót ért komolyabb baleset: tűz ütött ki rajtuk, sziklának ütköztek, homokpadra vagy szárazföldre futottak, meghibásodott a motor.

Ez természetesen nem jár feltétlenül a hatalmas hajók elsüllyedésével, és ha van esély a megmentésükre, akkor a hajótársaságok tesznek erre kísérletet, az újbóli forgalomba állítás reményében. Ennél bonyolultabb helyzetben vannak azok a – világ tengerein sokfelé – veszteglő teherhajók, amelyeket a kisebb, csőd szélén táncoló hajózási cégek egyszerűen hátrahagynak a kifizetetlen legénységgel együtt: 2020-ban 85 ilyen esetet jelentettek az ENSZ-nek. Ennyi hajó soha nem vesztegelt még a világ tengerein.

Globális kereskedelmi dugó

A hajómentőknek már meggyűlt a bajuk a Szuezi-csatornában elakadt, így a globális áruforgalom egyik legfontosabb átjáróját blokkoló Ever Givennel, vagy éppen a 230 méter hosszú Kota Kadóval, amely Hongkongnál futott zátonyra és kezdett süllyedni 2010-ben. 2017-ben az antwerpeni kikötő közelében a CSCL Jupiter futott zátonyra, és blokkolta Európa második legnagyobb kikötőjének forgalmát.

Idén márciusban az Evergreen egy másik hajója ült meg az iszapban az Egyesült Államok északkeleti partjainál lévő Chesapeake-öbölnél. Azt a hajót egy hónap után tudták kiszabadítani. 

A méret mellett egy másik veszély is leselkedik a teherhajókra: a fedélzeti tűz kockázatát nagy mértékben növelte az elmúlt években, hogy a rakomány egyre gyakrabban gyúlékony vagy robbanásveszélyes. Például az elektromos autókban lévő akkumulátorokat a tűzveszélyességük miatt kockázati tényezőnek tekintik a teherhajókon a biztosító társaságok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSoha nem vesztegelt még ennyi teherhajó céltalanul a világ tengereinA tengerészek hosszú hónapokat, akár éveket is eltölthetnek a hajókon, remélve, hogy megkapják a bérüket. A jelenség hátterében a tengeri kereskedelem homályos szabályozása áll.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech baleset Ever Given hajó hajók hajózás teherhajó tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2024. május 23. 05:07 Tech, Vállalat

Három magyar élelmiszerboltlánc kezd kísérletezni a személyzet nélküli nyitva tartással

Nagy az óvatoskodás a témában, mert az indulás erősen kísérleti jellegű lesz.

Torontáli Zoltán
2024. május 13. 10:06 Adat, Tech

Nemcsak a Temu tarolása a probléma, hanem hogy kicsi a magyar piac

A csehek és a lengyelek kiugróan jók, de Románia és még Horvátország is előttünk jár az e-kereskedelmi piac mutatóiban.

Pintér Róbert
2024. május 12. 05:19 Tech, Vállalat

Kedves magyar cégvezető, mikor ébredsz rá, hogy nem lehet megúszni a digitalizációt?

Románia azért is előzhette a kanyarban Magyarországot, mert romlik a magyar kkv-k versenyképessége, aminek szerves része a digitalizáció alacsony szintje.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.