Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. március 29. 14:17 Világ

Úgy próbálták kiszabadítani a Szuezi-csatornában elakadt hajót, mintha fogat húznának

Frissítés:

Magyar idő szerint negyed négy körül sikerült az Ever Given orrát is kiszabadítani, és nem sokkal később elindult a Nagy-Keserű-tó felé, ahol az átvizsgálása idejére lehorgonyozhat, a csatorna forgalma pedig újraindulhat.

Korábban írtuk:

Bár az egyiptomi elnök már győzelmet hirdetett a Szuezi-csatornában kialakult káosz felszámolásában, a hírek alapján egyelőre csak annyi világos, hogy a hajó tatját, azaz hátsó részét sikerült kiszabadítani. Noha ez is jelentős eredmény a korábbi napok meddő erőfeszítései után, de a mentést irányító csapat vezetője szerint ez volt a dolog könnyebbik része, az orr kiszabadítása nehezebb lesz. A legutóbbi információk szerint a vontatóhajók a múlt hét kedden keresztbe fordult Ever Given tatját oda-vissza mozgatva próbálják az orrot kiszabadítani, valahogy úgy, ahogy a gyerekek csavargatják a mozgó tejfogat.

A mentésben résztvevők bíznak benne, hogy még ma teljes sikerrel járnak, de erre nincs garancia. Mindenesetre jó hír, hogy az Ever Given motorja és erőátviteli rendszere működőképes, így saját erőből folytathatja útját, ha végre sikerül teljesen kiszabadítani.

Az Ever Given mögött sorakozó hajókat értesítették, hogy álljanak készen az indulásra. Azok között a hajók között, amelyek még nem állnak szorosan mögötte, az élő állatokat szállítók kapnak majd elsőbbséget, mert kezdenek kifogyni a takarmányból. A Bloomberg tegnapi összesítése szerint 15 ilyen hajó vár az áthaladásra a csatornán az összesen feltorlódott 453 közül.

Ha tényleg sikerül a forgalmat újraindítani, a világ legnagyobb konténerhajózási vállalata, a dán Maersk szerint minimum hat napra lesz szükség, hogy a csatorna két végénél megszűnjön a torlódás, ám van olyan elemzés is (pdf), amely legalább kétszer ennyi idővel számol. A világ logisztikai rendszerében ugyanakkor jóval tovább érezhetőek lesznek a hatások, hiszen számos hajót inkább Afrika megkerülésére küldtek az üzemeltetők, a pánikba esett megbízók pedig igyekeznek légi úton eljuttatni a legsürgősebb szállítmányokat.

Egy ilyen esemény természetesen sosem jön jókor, de most különösen érzékenyen érintette az Ázsia és Európa közötti forgalmat. A koronavírus-járvány nyomán szétzilálódott ellátási láncok még éppen csak kezdtek helyrejönni. Míg 2019 március végén egy átlagos konténert el lehetett küldeni Ázsiából Európába ezer dollárért, idén februárban ugyanezért 8500 dollárt is elkértek – de voltak megrendelések, amelyeket semmi pénzért sem vettek fel, mert nem volt szabad kapacitás.

Az utóbbi nagyjából másfél hónapban már 7500 dollárra esett vissza az említett ár, ám most a csatorna lezáródása újra kiszámíthatatlanná tette a folytatást. A Bloomberg által megkérdezett egyik szakértő szerint a csatorna egyhetes eldugulása azzal egyenértékű, mintha félmillió 20 lábas konténer eltűnt volna a logisztikai rendszerből. Körülbelül ilyen volumenben vettek ki kapacitásokat a hajótársaságok tavaly ilyenkor a rendszerből, amikor úgy tűnt, hogy a koronavírus-járvány miatt tartósan visszaesnek a szállítási igények. (Aminek aztán pont az ellentéte következett be.) Most tehát az Ázsia és Európa közötti forgalomban kezdhetik elölről a lemaradások felszámolását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMilliók követik élőben a Szuezi-csatornába beragadt órási konténerszállító mentésétOlyan esemény ez, amikor mindenki szívesebben nézeget pontokat egy globális térképen.

Világ áruszállítás Egyiptom Ever Given hajó konténer Szuezi-csatorna Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2021. április 10. 12:55 Világ

A globális járványadatok a nemek közötti egyenlőtlenségekre is utalnak

Nagyon eltérő a nő-férfi arány a kórházakban a gazdag és a szegény országok között.

Torontáli Zoltán
2021. április 9. 09:29 Világ

Nagykorú lett a dm tulajdonosának fia, és rögtön ő lett a világ legfiatalabb milliárdosa

Kevin David Lehmann a Forbes-lista 925. helyén debütált a 18. születésnapján.

Avatar
2021. április 8. 17:05 Világ

Merkel visszavonulása után akár fel is értékelődhet Magyarország szerepe

Az idei választások után új kormánykoalíció jön, és a Danube Capital elemzése szerint az új korszakban, illetve a járvány hatására akár még vonzóbbak is lehetünk a német ipar számára.

Fontos

Stubnya Bence
2021. április 10. 06:58 Podcast

A legjobb iskolai teljesítmény sem hoz annyi vagyont, mint az öröklés

G7 Podcast! A magas jövedelem mellett a szülők vagyona is komoly előnyt ad az életben a fiataloknak. Hogy mekkorát, arról Darvas Zsolttal beszélgettünk az új kutatása alapján.

Torontáli Zoltán
2021. április 9. 06:25 Adat

Nagyítóval kell keresni az árkülönbséget az Aldi, a Lidl és a Penny Market között

Tizennégy hónapja vásárolunk a diszkontokban, de most tényleg feltehetjük a kérdést: van bármi különbség a három lánc között? És hogyan állnak a Tescóhoz képest?

Fabók Bálint
2021. április 8. 06:03 Vállalat

Európa egyik leggyorsabban növekvő cége lett a kisvárdai kick-box-bajnok családi vállalkozása

A független mobilokat áruló FirstPhone egy telítettnek hitt piacon találta meg a rést, rohamtempóban nő, és már 34 üzlete van.