Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. március 29. 14:17 Világ

Úgy próbálták kiszabadítani a Szuezi-csatornában elakadt hajót, mintha fogat húznának

Frissítés:

Magyar idő szerint negyed négy körül sikerült az Ever Given orrát is kiszabadítani, és nem sokkal később elindult a Nagy-Keserű-tó felé, ahol az átvizsgálása idejére lehorgonyozhat, a csatorna forgalma pedig újraindulhat.

Korábban írtuk:

Bár az egyiptomi elnök már győzelmet hirdetett a Szuezi-csatornában kialakult káosz felszámolásában, a hírek alapján egyelőre csak annyi világos, hogy a hajó tatját, azaz hátsó részét sikerült kiszabadítani. Noha ez is jelentős eredmény a korábbi napok meddő erőfeszítései után, de a mentést irányító csapat vezetője szerint ez volt a dolog könnyebbik része, az orr kiszabadítása nehezebb lesz. A legutóbbi információk szerint a vontatóhajók a múlt hét kedden keresztbe fordult Ever Given tatját oda-vissza mozgatva próbálják az orrot kiszabadítani, valahogy úgy, ahogy a gyerekek csavargatják a mozgó tejfogat.

A mentésben résztvevők bíznak benne, hogy még ma teljes sikerrel járnak, de erre nincs garancia. Mindenesetre jó hír, hogy az Ever Given motorja és erőátviteli rendszere működőképes, így saját erőből folytathatja útját, ha végre sikerül teljesen kiszabadítani.

Az Ever Given mögött sorakozó hajókat értesítették, hogy álljanak készen az indulásra. Azok között a hajók között, amelyek még nem állnak szorosan mögötte, az élő állatokat szállítók kapnak majd elsőbbséget, mert kezdenek kifogyni a takarmányból. A Bloomberg tegnapi összesítése szerint 15 ilyen hajó vár az áthaladásra a csatornán az összesen feltorlódott 453 közül.

Ha tényleg sikerül a forgalmat újraindítani, a világ legnagyobb konténerhajózási vállalata, a dán Maersk szerint minimum hat napra lesz szükség, hogy a csatorna két végénél megszűnjön a torlódás, ám van olyan elemzés is (pdf), amely legalább kétszer ennyi idővel számol. A világ logisztikai rendszerében ugyanakkor jóval tovább érezhetőek lesznek a hatások, hiszen számos hajót inkább Afrika megkerülésére küldtek az üzemeltetők, a pánikba esett megbízók pedig igyekeznek légi úton eljuttatni a legsürgősebb szállítmányokat.

Egy ilyen esemény természetesen sosem jön jókor, de most különösen érzékenyen érintette az Ázsia és Európa közötti forgalmat. A koronavírus-járvány nyomán szétzilálódott ellátási láncok még éppen csak kezdtek helyrejönni. Míg 2019 március végén egy átlagos konténert el lehetett küldeni Ázsiából Európába ezer dollárért, idén februárban ugyanezért 8500 dollárt is elkértek – de voltak megrendelések, amelyeket semmi pénzért sem vettek fel, mert nem volt szabad kapacitás.

Az utóbbi nagyjából másfél hónapban már 7500 dollárra esett vissza az említett ár, ám most a csatorna lezáródása újra kiszámíthatatlanná tette a folytatást. A Bloomberg által megkérdezett egyik szakértő szerint a csatorna egyhetes eldugulása azzal egyenértékű, mintha félmillió 20 lábas konténer eltűnt volna a logisztikai rendszerből. Körülbelül ilyen volumenben vettek ki kapacitásokat a hajótársaságok tavaly ilyenkor a rendszerből, amikor úgy tűnt, hogy a koronavírus-járvány miatt tartósan visszaesnek a szállítási igények. (Aminek aztán pont az ellentéte következett be.) Most tehát az Ázsia és Európa közötti forgalomban kezdhetik elölről a lemaradások felszámolását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMilliók követik élőben a Szuezi-csatornába beragadt órási konténerszállító mentésétOlyan esemény ez, amikor mindenki szívesebben nézeget pontokat egy globális térképen.

Világ áruszállítás Egyiptom Ever Given hajó konténer Szuezi-csatorna Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2021. július 27. 13:02 Világ

A svédek megnézik, zsebpénzzel lehet-e növelni náluk az átoltottságot

Egy kísérletben többek között ajándékkártyák osztásával is próbálkoznak, hogy kiderüljön, hogyan lehet az embereket oltásra ösztönözni.

Torontáli Zoltán
2021. július 26. 10:56 Vállalat, Világ

Nem elírás: olyan nagy a kereslet az Ikeában, hogy csökkenteni kell a választékot

Nem lehet ekkora áruválasztékkal fenntartani a szolgáltatás színvonalát, elsősorban logisztikai problémák miatt.

Hajdu Miklós
2021. július 25. 17:07 Világ

Mintha háború közelegne, úgy kell készülniük a városoknak a szélsőséges időjárásra

Nem teketóriázhatnak tovább az önkormányzatok, előre kell venniük a klímaváltozás következményeit a problémalistájukon.

Fontos

Bucsky Péter
2021. július 26. 16:49 Pénz, Vállalat

Van adószám nélküli, online nem rögzített, mégis szabályos számla

A jogszabályi lehetőség és a hétköznapi gyakorlat szétválásának tipikus példája ez, egyben a könyvelők és a cégvezetők rémálma.

Jandó Zoltán
2021. július 26. 06:49 Közélet, Vállalat

Jól hangzik, hogy a kormány intézi az építőanyagot, de az élet bonyolultabb

Teljesíthetetlennek tűnő elvárásokat fogalmaz meg az építőanyag-exportőrökkel szemben az új szabályozás, és ez sokaknak elveheti a kedvét a külföldi értékesítéstől.

Mészáros R. Tamás
2021. július 25. 07:05 Tech, Világ

Annyi adatot gyűjöttek, hogy a Kínai Kommunista Párt is megijedt tőle

A világ legnagyobb közlekedési adatbázisával rendelkező cége Amerikában ment tőzsdére, a kínai hatóságok szerint ezt nem kellett volna.