Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. július 17. 15:36 Világ

Azzal csábították az orosz turistákat, hogy a Krím biztonságos, majd felrobbant a híd

A háború miatt mélyponton lévő orosz turizmusnak tehet be még jobban a Krími híd elleni ukrán támadás, de igazán a szimbolikus értéke nagy az ellenoffenzíva kudarcai és a NATO-csúcs csalódásai után. Az orosz katonai logisztikát érdemben egyelőre nem érintik a fejlemények, de a Krím fokozatos elvágása komoly fenyegetés.

Mi történt? A két halálos áldozattal (egy a hídon áthaladó autóban halt meg a két szülő, 14 éves lányukat kórházban ápolják) járó hétfői támadás a Krímhez közelebbi részen történt: a félszigetre menő közúti pálya két szegmense használhatatlan lett. A másik irányú közúti és a vasúti pálya nem sérült meg.

Miért fontos? A 2019-ben megnyitott (az átadási ünnepségen Putyin vezetett át egy teherautóval a hídon) Krími híd szimbolikus jelentősége mellett a fő összeköttetést jelenti Oroszország és a Krím között, aminek a háborús logisztikában is nagy szerepe van.

Miért célpont? A Krím visszafoglalását Ukrajna továbbra is alapvető katonai célnak tekinti, a Kercsi-szoroson átívelő hidat pedig legitim katonai célpontnak. Az ukrán támadást Oroszország „terrorista merényletnek” nyilvánította.

  • Ukrajna most nyilvánosan is elismerte, hogy tengerfelszíni drónokkal az ukrán titkosszolgálat és haditengerészet követte el a támadást. A Krími híd elleni tavaly októberi robbantásos merénylet után ezt még nem tették meg, azt csak a közelmúltban tették fel a katonai sikerek best of listájára.

Reakciók: Putyin hétfő este tart megbeszélést a krími helyzetről. A háborús héjává vált Medvegyev orosz exelnök megtorlást és az ukrán „terroristák és rokonaik” házainak felrobbantását követeli. Az, hogy az oroszok hétfőn felmondták az ukrán gabonaegyezséget, feltehetően a támadás nélkül is megtörtént volna.

Háborús következmények: a közúti híd sérülése önmagában csekély hatású, hiszen az orosz logisztika vasúti alapon szervezett. A Krím fontos logisztikai bázis és sérülékeny pontjai jó támadási célpontot jelentenek, de az igazán hatékony fellépéshez az ukrán hadseregnek közelebb kellene kerülnie.

Az ukrán stratégia: a június elején indított, de azóta a nagy eszközveszteségek miatt újratervezett és lejjebb tekert ukrán ellentámadás egyik célja az Azovi-tenger megközelítése lenne, hogy a fő orosz logisztikai vonal a tengerparton már HIMARS precíziós rakétákkal is belőhető legyen. Ha a Krímet és az ott kiépített orosz bázisokat is sikerülne elvágni, az Herszon és Zaporizzsja megyékben is nagyon súlyos gondokat okozna számukra.

Földrajzi esélyek: a Krím körül az elmúlt hónapokban folyamatosan építették a védvonalakat az oroszok, de a félszigetet földrajzi okok miatt nem könnyű ellátni. Három jelentősebb út vezet ki innen, a most újra megtámadott kercsi híddal együtt:

  • a szárazfölddel összekötő Perekopi-földszoros a nyakán csak hét kilométer széles, itt egyetlen jelentősebb autóút van, az M17-es autópálya. Ha ezt az ukránok be tudnák lőni, viszonylag könnyen blokkolhatnák az orosz utánpótlást;
  • keletebbre vezet egy másik autópálya is ki a Krímből, az M18-as is. Ez azon a honcsari hídon vezet át, amit nemrég Storm Shadow rakétával romboltak;
  • és végül a kettős, vasúti és közúti kercsi híd, az orosz területfoglalás valóságos és szimbolikus műtárgya, amit októberben már hetekre használhatatlanná tettek az ukránok, most pedig újra sikeresen megtámadták.

Előzmények: a 2022. októberi támadás után a Krími híd több mint egy hónapra használhatatlanná vált. A közúti és a vasúti forgalom később újraindult, de az acélszerkezetek olyan mértékben sérültek, hogy egyes források szerint a nehéz katonai vasúti szállítmányok azóta sem haladnak át rajta.

  • Két hete egy másik hídrendszert ért ukrán rakétatámadás: a szintén a Krímbe menő honcsari hidakat a levegőből indítható, 250 kilométeres hatótávú Storm Shadow rakétákkal támadták. Ezek javítható sérülések, de orosz szempontból így is időszakos logisztikai kiesést jelentettek.
  • A kercsi hidat az ukránok már egy hete is próbálták orosz források szerint támadni, méghozzá Sz-200-as rakétákkal, de ezt a légvédelem elhárította.
  • Vasárnap pedig a szevasztopoli hadikikötő ellen volt egy sikertelen ukrán támadási kísérlet, részben olyan tengerfelszíni drónokkal, mint amiket hétfőn a kercsi hídnál már nem tudtak kivédeni az oroszok.

Közvetlen következmények: az orosz hatóságok néhány órára teljesen leállították a forgalmat, és a Krímen nyaralóknak azt javasolták, ne hagyják el szállásaikat. Délelőtt a forgalom újraindult, de a híd sérülése miatt alternatív módokon:

  • A Krímből vonatokkal viszik a buszok utasait a szárazföldre, a személyautókat pedig kompon szállítják át. A kamionok ugyanakkor egyelőre csak a fronthoz közelebbi Mariupol, Bergyanszk, Melitopol felé kerülve mehetnek.

Turisták a megszállásban: az ukrán hatóságok két hete kitettek egy szarkasztikus videót, amiben „a várható viharos időjárásra” hivatkozva senkinek nem ajánlották a krími nyaralást – többek között a tavaly nyári, krími légibázis elleni támadás után pánikban menekülő orosz nyaralók képeivel.

Számokban: az orosz turisták száma a Krímben már eddig is a korábbi töredékére zuhant: 2019-ben az orosz idegenforgalom közel ötöde ide irányult, most azonban a részesedés már csak egy százalékot tesz ki.

  • A bezuhant forgalom miatt a tartomány orosz kormányzója kompenzációt ígért a helyi vállalkozóknak, a potenciális vendégeket pedig arról győzködte, hogy nincs is semmilyen veszély a félszigeten. Június óta az orosz média is tele volt a krími idegenforgalom felfutásáról szóló propagandisztikus beszámolókkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVégre kiderült, mi okozta az ukrán ellentámadás leghíresebb veszteségétAz egymást érő orosz aknamezők között elég egy kis tájékozódási hiba, és máris nagy veszteségekbe futnak bele a támadók.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElfojtották az orosz aknák az ukrán támadást, de van jó hír is számukraHónapok óta az volt az egyik legfontosabb kérdés, hogy az ukránok képesek lesznek-e jobban megbirkózni az ellenséges aknamezőkkel, mint az oroszok. Egyelőre nem igazán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHalad, megállt vagy el se indult igazán az ukrán támadás?A térképre nézve úgy tűnik, hogy eddig inkább az oroszok tervei szerint alakulnak az események, de nehéz felmérni a halmozódó veszteségek és a front mögötti csapások hatásait.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ idegenforgalom krím logisztika offenzíva orosz-ukrán háború Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.