Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. július 22. 11:40 Világ

Teljes kudarc az Ukrajna megsegítésére kitalált német fegyverzeti cserebere

Február 24-e előtt Németország kategorikusan elutasította az ukrajnai fegyvereladásokat, legfeljebb katonai sisakokat és golyóálló mellényeket juttatott az oroszok által egyre inkább szorongatott országnak. Az orosz támadás után elméletileg ez teljesen megváltozott, ám a német kormány sokkal többet beszél fegyverszállításokról, mint amennyit ténylegesen tesz, amivel aláásta saját hitelességét.

Pedig ennek nem feltétlenül kellene így lennie, mert a német segítségnyújtás lényegesen nem marad el például Franciaországétól. Ám míg az utóbbi nem ígér többet, mint amennyit teljesít, a németeknél olyan nagy szakadék tátong a kettő között, hogy a német kormányzat belföldön és külföldön is már-már köznevetség tárgya lett.

Jól mutatja ezt a német kormány által kitalált többoldalú fegyverzetcsere-program kudarca, amiről a közszolgálati ARD készített áttekintést. Ennek lényege, hogy a szovjet vagy orosz eredetű fegyverzettel rendelkező uniós és/vagy NATO-tagállamok átadják Ukrajna számára ezeknek a készleteiknek egy részét, cserébe pedig Németországtól kapnak pótlást, a Bundeswehr raktáraiból.

Az ötlet mögött eredetileg az volt az elgondolás, hogy az ukrán hadsereg szovjet eredetű haditechnikát használ, ennek kezelésében jártasak katonái, adottak a lőszerkészletek és a logisztikai-műszaki támogatás. A program első fele működött is, mások mellett Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Szlovénia is nagy mennyiségben adott át Ukrajnának fegyverzetet és lőszert. (Amellett, hogy egy részük a sérült ukrán eszközök javítását is elvégzi saját üzemeiben.)

Amikor azonban a német ellentételezésre került volna sor, a dolog eddig mindig elakadt, így

a csereügyletek keretében átadott német fegyverek száma jelenleg egészen pontosan nulla.

Pedig Csehország esetében már az is szerepelt a hírekben, hogy 15 Leopard 2-es tankot kap a német raktárkészletekből, míg a típust már egyébként is üzemeltető Lengyelország 20-at. Utóbbi azonban nem volt megelégedve sem a szállítás ütemezésével, sem a felkínált tankok műszaki színvonalával, és könnyen elképzelhető, hogy nem is lesz semmi az egészből. A jelek szerint a lengyelek inkább amerikai Abrams és dél-koreai K2 Black Panther harckocsikkal pótolják az Ukrajnának átadott T-72-eseket. Szlovákia állítólag a Leopard 2-esek felajánlott mennyiségét kevesellte.

Szlovénia nem az elavulóban lévő – a német hadsereg állományából részben már kivont – Marder gyalogsági harcjárműveket és Fuchs páncélozott csapatszállítókat szeretné, hanem a korszerű Pumákat. Görögország viszont egyelőre még a Mardereket sem kaphatja meg, pedig ők – szemben a fenti országokkal, amelyek már sok mindent szállítottak Ukrajnának – csak akkor adnák át szovjet gyártmányú BMP-1-es gyalogsági harcjárműveiket, ha már megérkeznek a német páncélosok. A BMP-k jelentős része ugyanis az Égei-tenger szigetein állomásozik, és ezek egy részére elég nyíltan pályázik Törökország. (Ez már a spekulatív része a dolognak, de talán a németországi török kisebbség érzékenysége miatt nem szeretné a német kormány ezeken a szigeteken látni a Mardereket.)

Korszerű, a német hadsereg aktív állományában lévő fegyvereket azért nem ad senkinek a kormány, mert az gyengítené az ország védelmét. A raktárakban álló Marderekből, Fuchsokból és Leopard 1-es tankokból a jobb helyzetben lévő országok nem kérnek, a szorongatottabbak (Görögország, Ukrajna) viszont nem kapnak. Ebből pedig előáll az a helyzet, hogy sokan már csak legyintenek vagy megmosolyogják a német szállításokkal kapcsolatos bejelentéseket.

Pedig az igazsághoz hozzá tartozik, hogy valamennyi nehézfegyverzetet már átadtak a németek Ukrajnának A világ egyik legjobb önjáró lövegének tartott Panzerhaubitze (PzH) 2000-ből eddig hetet vehettek használatba az ukrán tüzérek (további ötöt pedig Hollandia jóvoltából*Emellett mindkét ország szállít még további hármat-hármat ebből a típusból.), és elvileg még júliusban el kellene kezdődnie a 30 Gepard légvédelmi páncélos leszállításának is. (Bár az utóbbi esetében egyelőre nem világos, honnan lesz elegendő lőszer a gépágyúkhoz.)

Ennek fényében érdekes, hogy a német kormány mennyire irtózik harckocsik átadásától. Bár időről-időre felmerülnek a szállítással kapcsolatos híresztelések, a német kabinet egyelőre még a spanyol Leopard 2-esek szállítását sem engedélyezte (gyártóként vétójoga van), de még a német hadiipar által ajánlott Leopard 1-esekét sem, noha az utóbbi egyébként már eléggé elavultnak számít. (Ugyanakkor az ukrajnai hadszíntér fegyvereinek többsége hidegháborús eszköz, jó esetben többé vagy kevésbé modernizálva, így a Leopard 1-es is valószínűleg megállná a helyét, ha például ellátnák a védelmen javító reaktív páncélzattal.)

Ez azért furcsa, mert valójában a PzH 2000-es potensebb fegyver, mint akár egy Leopard 2-es, különösen a jelenleg erősen tüzérségközpontú ukrajnai háborús viszonyok között. Ahogy az ARD cikke is megemlíti, a második világháborús múltnak lehet ehhez köze, amelynek a tankok voltak az ikonikus fegyverei, amelyek között Leopard nevű nem volt ugyan, a Tigris és Párduc nevűek viszont szovjet harckocsik százaival végeztek.

Az ukránok ehhez azonban hozzáteszik, hogy azokban a tankokban nagyon gyakran nem orosz, hanem ukrán (és persze még sok más nemzetiségű) harckocsizók ültek, és míg a mai Ukrajna területének egészét*Kárpátalját Magyarország 1944-es megszállásának keretében. elfoglalta egy időre a Wehrmacht*illetve kisebb részben a román hadsereg, Oroszország esetében ennek aránya a 10 százalékot sem érte el. Így a mai Ukrajna területén sokkal nagyobb pusztítást okozott a háború, és ezt igazán mérlegelhetné a német politika a történelmi érzékenységeket mérlegelve, nem csak azt, hogy a Szovjetuniónak Oroszország a jogutódja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legerősebb hadseregét hozza létre Magyarország elhidegült szövetségeseLengyelország a II. világháború óta a legnagyobb hadi fejlesztését hajtja végre. Ezzel a lengyel hadsereg a NATO hat legerősebbje közé kerül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA világ legcifrább hadserege lett az ukrán, de ez sok gondot is okozSokat erősödnek az ukránok a nyugati fegyverzettel, ám a lőszer- és alkatrész-utánpótlás biztosítása sokkal nehezebb feladat, mint pusztán a fegyverek átadása.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a csillogó új fegyverek játsszák a legfontosabb szerepet UkrajnábanA tüzérség nem örvend olyan népszerűségnek, mint a drónok és a páncéltörő rakéták, de a mostani háborút is döntő módon befolyásolják az aknavetők, ágyúk, tarackok és rakéta-sorozatvetők.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Csehország Lengyelország németország orosz-ukrán háború tank tüzérség Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.