Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. január 13. 17:51 Világ

Még csak most jöhet az igazán nagy káosz a világkereskedelemben

Sokan reménykedtek abban, hogy idén már elkezdenek enyhülni a nemzetközi szállítási és logisztikai problémák, most azonban úgy néz ki, hogy annak is örülni kell, ha nem lesz még rosszabb a helyzet. Miközben az Egyesült Államokban dolgozók milliói hiányoznak munkahelyükről koronavírus-fertőzés vagy ennek veszélye miatt, és Európa sok országában szintén nehezíti a gazdasági életet (is) a járvány legújabb hulláma, Kína egyre bajosabban tartja kordában a fertőzéseket az eddigi módszerekkel.

Az országot sok nyugati kritika éri, amiért – a világon lényegében utolsóként – továbbra is ragaszkodik a „nulla Covid” megközelítéséhez, amelynek keretében akár sokmilliós nagyvárosokban is azonnali lezárásokkal és tömeges teszteléssel reagálnak a hatóságok akár egyetlen pozitív koronavírus-tesztre is. Ez ugyanis azt jelenti, hogy nyugati szemmel nézve értelmezhetetlenül alacsony esetszámok mellett bénul meg az élet napokra vagy akár hetekre.

A kínai kormányzatnak azonban jó oka van arra – a politikai propagandaszempontokon túl –, hogy ragaszkodjon ehhez. Nemzetközi tapasztalatok szerint ugyanis az országban alkalmazott Sinovac és Sinopharm vakcinák kevésbé hatékonyak, mint a nyugati világban legelterjedtebb oltóanyagok, és mivel a kínai lakosság átfertőzöttsége lényegében nulla, az eddigi módszerek feladása szinte biztosan gigantikus járványhullámot indítana el az országban.

Ezt nemcsak a három hét múlva kezdődő pekingi téli olimpia miatt akarják elkerülni, hanem azért is, mert az ország egészségügyi rendszere jó eséllyel összeomlana a terhelés alatt. Az esetszámok tömege miatt valószínűleg nem segítene túl sokat az omikron vírustörzs által okozott fertőzések esetlegesen kevésbé súlyos lefolyása, ráadásul az országban még a delta variáns is masszívan jelen van.

Mivel azonban az omikron minden korábbi koronavírustörzsnél könnyebben terjed, kérdéses, hogy milyen áron tudják a vírusgócokat elszigetelni, a terjedést megállítani a hatóságok, már ha egyáltalán képesek lesznek erre. Az már most valószínűnek tűnik, hogy ennek olyan nagy gazdasági költsége lesz, amely példátlan a járvány 2020 eleji kitörése óta.

Az első hullám legyűrését követően, bár voltak kisebb fellángolásai a járványnak – amelyek miatt helyi lezárásokra volt szükség –, összességében a kínai gazdaság megbízhatóan működött, a „világ gyára” ellátta termékeivel a nyugati fogyasztókat. A nagy amerikai kikötőkhöz képest a kínaiak flottul üzemeltek, a hajók várakozási idői sokkal rövidebbek voltak. A világ egészének logisztikai rendszere persze ettől még nem úszta meg azokat a problémákat, amelyekről mi is sokat írtunk, de ennek a gyökere nem kifejezetten Kínában volt.

Most azonban a legnagyobb kínai iparvárosokat és kikötőket érintő fertőzések és korlátozások miatt az a veszély fenyeget, hogy Kína is bedugul, aminek beláthatatlan következményei lennének az egész világra nézve. A HSBC ázsiai gazdasággal foglalkozó vezető elemzője a Bloombergnek úgy fogalmazott, hogy a

az ellátási láncok valaha volt legnagyobb megroppanását fogjuk látni, ha ez bekövetkezik.

A Wall Street Journal által is megszólaltatott Frederic Neumann arról is beszélt, hogy a mostani helyzet azért jelent nagyobb kihívást a tavalyinál, mert közben tovább nőtt Kína jelentősége a globális ellátási láncokban. Hiába szóltak ugyanis a járvány előtti évek – és részben 2020 is – arról, hogy sok vállalat igyekezett diverzifikálni gyártási tevékenységét és beszállítási körét, Kínán kívüli helyszíneket és partnereket keresve. Tavaly ugyanis az látszott, hogy Kína jobban kezeli a járványt, plusz a fejlett világban hirtelen megugrott az igény sokféle termékre a kerti bútoroktól a kerékpárokon át az elektronikai berendezésekig, így ismét megnőtt a kínai gyártás vonzereje. Ez azonban most csúnyán visszaüthet.

Melyik globális jelentőséggel bíró városokat érintik ezek a problémák? A közép-kínai Hszianban hetek óta szigorú korlátozás van érvényben, emiatt például két félvezetőgyár (a dél-koreai Samsungé és az amerikai Microné) is csak csökkentett kapacitással termel*Ezt csak a Micron ismerte el nyíltan, a Samsung csak utalt ennek a lehetőségére., ami finoman szólva sem jó hír a globális chiphiány közepette.

Az északkelet-kínai Tiencsin a kínai export 1,7 százalékát adja, egyszerre fontos kikötő és iparváros, van ott összeszerelő üzeme például az Airbusnak, a Volkswagennek és a Toyotának is, az utóbbi kettő gyárában ezen a héten leállt a termelés. Jelenleg az egész városra vonatkozó zárlat és tesztelési kötelezettség van érvényben, a dolgozóknak félnapos szabadságot írtak elő a vizsgálat elvégzése érdekében. A kikötőt is kiszolgáló közúti szállítási kapacitás csak a fele a szokásosnak a digitális fuvarszervezéssel foglalkozó Zencargo vezérigazgatója szerint. Ő arról is beszélt, hogy ha így mennek tovább a dolgok, egyes hajóknak ki kell majd hagyniuk a kínai megállókat, mert egyszerűen nem lesz olyan kikötője az országnak, ahol értelmezhető időn belül le- és felrakodhatnának.

Az egyik legnagyobb kikötő, a kelet-kínai Ningbo múlt hét óta csökkentett kapacitással működik sorozatos fertőzések nyomán, főként a be- és kiérkező konténerek mozgatását végző teherautók sofőrjeire vonatkozó korlátozások miatt. Ennek következtében egyre több teherhajót irányítanak a világ legnagyobb konténerkikötőjébe, Sanghajba – valamint a déli Hsziamenbe –, emiatt viszont máris nagyjából egy héttel nőtt a szállítmányok ottani átfutási ideje.

A torlódások miatt Sencsenben előírták, hogy a megrakott konténereket maximum három nappal azelőtt fuvarozhatják be a kikötő területére, hogy megérkezik a hajó, amely majd elszállítja. A napokban felfedezett nyolc covidos eset miatt kötelező tesztelést írtak elő a kikötői munkások és teherautó-sofőrök számára, és félő, hogy a világ negyedik legnagyobb konténerkikörőjében is le fog lassulni az áruk áramlása. Ezt mutatja, hogy a kikötésre váró hajók száma máris nőtt az év elejéhez képest.

Az északkeleti Dalianban egyelőre két pozitív tesztről érkezett beszámoló, ami azért rossz hír, mert eddig ez a kikötő helyettesíthette a kínai viszonylatban közeli Tiencsint, de ha itt is korlátozni kell a forgalmat, akkor részben megszűnik ez a lehetőség. Ez a két kikötő együtt 2020-ban 25 millió egységkonténernyi (TEU) forgalmat bonyolított le.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Volt olyan ügyfelem, aki inkább veszni hagyta a pénzét" - már több mint egy éve tart a globális konténerkáoszG7 Podcast! A boltok polcain azért is drágábbak egyes termékek, mert a konténerek a világban még mindig nem ott vannak, ahol lenniük kéne. Mihály Attila logisztikai szakértő magyarázta el, hogy miért.

A megbízók és szállítmányozók aggodalmait növeli, hogy vészesen közeledik az ezúttal január-február fordulóján kezdődő kínai holdújév, amikor nagyjából két hétre leáll az ország. Vagyis ha addig nem sikerül kijuttatni a megrendelt és legyártott termékeket, akkor utána ez a felhalmozódott szállítmányok miatt már fokozottan nehéz lesz. A Bloomberg egyik cikkében megszólaltatott játékkereskedő például attól tart, hogy ha nem sikerül még januárban hajóra tenni a legyártott áruját, akkor lemaradhat ezeknek a játékoknak a tavaszi-nyári szezonjáról.

De a járvány persze nem csak az export nehezítésével hathat a kínai gazdaságra. A helyzet súlyosságát mutatja, hogy elemzők azt is igyekeznek megbecsülni, hogy mi történik akkor, ha 2020 eleje után ismét országos zárlatot kellene elrendelni Kínában. A Goldman Sachs szerint ebben az esetben az idei kínai GDP-növekedés mindössze 1,5 százalék lenne, amire nem volt példa 1976 óta. (A befektetési bank alapforgatókönyvében ugyanakkor ennél nagyjából háromszor gyorsabb ütemmel számol.)

Ebben az esetben nemcsak a kínai export akadozása fájna a világgazdaságnak, hanem az ottani fogyasztás egy részének kiesése is. Így most világszerte elég sokan szurkolnak azért, hogy továbbra is működjön a „nulla Covid” módszer a világ legnépesebb országában. Ellenkező esetben könnyen megtörténhet, hogy – a szállítási költségek újabb elszállása nyomán – csökkenés helyett tovább nő az infláció szerte Európában és az Egyesült Államokban, és gyárakat kell leállítani a beszállítói problémák miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagy üzlet lett ismeretlenül átvenni a konténerekben hagyott termékeket, legyen az tökmag vagy használt autóA konténerkáosznak is megvannak a nyertesei: a hátrahagyott konténerek kisöprői.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem bír kijönni a káoszból a tengeri áruszállításMár most több áruszállító konténer van a világon, mint amennyire elméletileg szükség lenne, csak éppen nem lehet hozzájuk férni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkbenIdén tovább nőtt a Kínából induló tengeri fuvarozás költsége, ráadásul a legnagyobb amerikai és európai kikötők nem is képesek egyből fogadni a beérkező hajókat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ beszállítók hajózás járvány karantén kereskedelem kikötő Kína konténer koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.