Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. január 18. 17:18 Világ

Nem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkben

Amikor karácsony előtt arról írtunk, hogy világszerte és magyar vállalatok számára is milyen súlyos problémát okoz a tengeri szállítás kapacitáshiánya, sokan abban reménykedtek, hogy az ünnepek elmúltával ez a helyzet szép lassan rendeződik. Ennek azonban épp az ellenkezője történt: a konténerhiány még nagyobb lett, a szállítási díjak pedig tovább emelkedtek.

Az Egyesült Államok nyugati partjának két legfontosabb kikötője, Los Angeles és Long Beach előtt mintegy húsz konténerszállító várt a nyílt tengeren karácsony előtt kikötői helyhiány miatt, múlt heti állapot szerint a számuk már a kétszeresére nőtt. Hasonló flották várakoznak a bebocsáttatásra Európa legfontosabb kikötőinél, Rotterdam, Antwerpen és Hamburg közelében, és lényegében biztosra vehetjük, hogy fedélzetükön Magyarországra szánt áruk is vannak.

Az árak alapján a Kínából Európába irányuló szállítások esetében még nagyobb is a gond, mint az Egyesült Államok felé. Sanghajból Los Angelesbe is sokat drágult egy 40 lábas konténer eljuttatása, de valamivel 4000 dollár fölött stabilizálódni látszik az árszint. Ugyanonnan Rotterdamba viszont már csak mintegy 9000 dollárért vállalják a fuvarozást. Ezt ahhoz kell viszonyítani, hogy az utóbbi években ez az ár ritkán lépte át a 2000 dollárt.

Manapság azonban egy vállalkozás örülhet, ha egyáltalán elviszik az áruját Kínából. A Bloomberg több olyan példát is bemutatott cikkében, amikor üzletemberekkel az utolsó pillanatban közölték, hogy sajnos az árujuk számára már nem maradt konténer. Emiatt a fenti árak valójában még magasabbak, nem tartalmazzák ugyanis azokat a felárakat és prémiumokat, amelyeket ki kell fizetni ahhoz, hogy biztosan felkerüljön egy hajó fedélzetére az áru.

Mindez több szempontból is nehezíti a remélt gazdasági kilábalást a fejlett világban. A beszállítói fennakadások egyrészt akadályozzák az ipar termelését, márpedig jelentős részben ez a szektor tartja jelenleg úgy-ahogy a lelket a nyugati gazdaságokban, miközben a lezárások, korlátozások miatt rengeteg szolgáltatás egyszerűen nem működik. Másrészt a nagyobb szállítási költségek és a kisebb árufelhozatal előbb vagy utóbb beépül a fogyasztói árakba, a megugró infláció pedig a jegybankok gazdaságélénkítő tevékenységének szabhat gátat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarországon is áremelés lehet a vége a súlyos globális konténerhiánynakEgyáltalán nem, vagy csak jelentősen drágábban tudnak konténereket bérelni az Távol-Keletről importáló magyar cégek.

Világ kikötő Kína konténer teherhajó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2021. október 26. 11:05 Világ

Húsz éve nem volt olyan sok katonai hatalomátvétel a világban, mint idén

Az egy hónapon belül második szudáni puccskísérlet a jelek szerint sikerrel jár. Az utóbbi két évtized békésebb volt a katonai hatalomátvételek szempontjából.

Váczi István
2021. október 25. 14:54 Világ

Az életkori korlátozás eltörlésével kezelnék a súlyos kamionoshiányt Amerikában

Rekordszámú teherautó-sofőr hiányzik az Egyesült Államokban, a képzés támogatása mellett a 21 éves korhatár eltörlésével igyekeznek kezelni a problémát.

Stubnya Bence
2021. október 22. 10:34 Világ

Öntik a pénzt az erdőirtáshoz kapcsolódó projektekbe a globális nagybankok

A párizsi megállapodás hatályba lépése óta tíz multi 119 milliárd dollárnyi finanszírozást nyújtott erdőirtással összefüggésbe hozható mezőgazdasági vállalkozásoknak.

Fontos

Hajdu Miklós Váczi István
2021. október 25. 17:37 Adat, Közélet

Hiába hajtogatják, a kormányváltás hiányának nincs köze a gazdasági sikerekhez

Visszatérő kormányzati állítás, hogy a „politikai stabilitás” segíti az ország gazdasági felzárkózását, a környező országok adatai azonban ezt nem igazolják.

Jandó Zoltán Váczi István
2021. október 25. 06:07 Közélet, Vállalat

Még 17. havi nyugdíjat is fizethetne a kormány, ha nem venne repteret

Nem látszik, miért lesz jobb az országnak, ha kiad a reptérért annyi pénzt, amennyiből három évig duplázni lehetne a tanárok fizetését. A megtérülésnél a több évtizedes távlat a kedvező forgatókönyv.

Avatar
2021. október 24. 15:55 Élet

A koronavíruson átesett focisták teljesítménye bizonyítottan hosszabb távon is romlik

A kimutatott koronavírus-fertőzés még fél év után is hatással van a focisták teljesítményére.