Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. január 18. 17:18 Világ

Nem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkben

Amikor karácsony előtt arról írtunk, hogy világszerte és magyar vállalatok számára is milyen súlyos problémát okoz a tengeri szállítás kapacitáshiánya, sokan abban reménykedtek, hogy az ünnepek elmúltával ez a helyzet szép lassan rendeződik. Ennek azonban épp az ellenkezője történt: a konténerhiány még nagyobb lett, a szállítási díjak pedig tovább emelkedtek.

Az Egyesült Államok nyugati partjának két legfontosabb kikötője, Los Angeles és Long Beach előtt mintegy húsz konténerszállító várt a nyílt tengeren karácsony előtt kikötői helyhiány miatt, múlt heti állapot szerint a számuk már a kétszeresére nőtt. Hasonló flották várakoznak a bebocsáttatásra Európa legfontosabb kikötőinél, Rotterdam, Antwerpen és Hamburg közelében, és lényegében biztosra vehetjük, hogy fedélzetükön Magyarországra szánt áruk is vannak.

Az árak alapján a Kínából Európába irányuló szállítások esetében még nagyobb is a gond, mint az Egyesült Államok felé. Sanghajból Los Angelesbe is sokat drágult egy 40 lábas konténer eljuttatása, de valamivel 4000 dollár fölött stabilizálódni látszik az árszint. Ugyanonnan Rotterdamba viszont már csak mintegy 9000 dollárért vállalják a fuvarozást. Ezt ahhoz kell viszonyítani, hogy az utóbbi években ez az ár ritkán lépte át a 2000 dollárt.

Manapság azonban egy vállalkozás örülhet, ha egyáltalán elviszik az áruját Kínából. A Bloomberg több olyan példát is bemutatott cikkében, amikor üzletemberekkel az utolsó pillanatban közölték, hogy sajnos az árujuk számára már nem maradt konténer. Emiatt a fenti árak valójában még magasabbak, nem tartalmazzák ugyanis azokat a felárakat és prémiumokat, amelyeket ki kell fizetni ahhoz, hogy biztosan felkerüljön egy hajó fedélzetére az áru.

Mindez több szempontból is nehezíti a remélt gazdasági kilábalást a fejlett világban. A beszállítói fennakadások egyrészt akadályozzák az ipar termelését, márpedig jelentős részben ez a szektor tartja jelenleg úgy-ahogy a lelket a nyugati gazdaságokban, miközben a lezárások, korlátozások miatt rengeteg szolgáltatás egyszerűen nem működik. Másrészt a nagyobb szállítási költségek és a kisebb árufelhozatal előbb vagy utóbb beépül a fogyasztói árakba, a megugró infláció pedig a jegybankok gazdaságélénkítő tevékenységének szabhat gátat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarországon is áremelés lehet a vége a súlyos globális konténerhiánynakEgyáltalán nem, vagy csak jelentősen drágábban tudnak konténereket bérelni az Távol-Keletről importáló magyar cégek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ kikötő Kína konténer teherhajó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.