Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. január 18. 17:18 Világ

Nem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkben

Amikor karácsony előtt arról írtunk, hogy világszerte és magyar vállalatok számára is milyen súlyos problémát okoz a tengeri szállítás kapacitáshiánya, sokan abban reménykedtek, hogy az ünnepek elmúltával ez a helyzet szép lassan rendeződik. Ennek azonban épp az ellenkezője történt: a konténerhiány még nagyobb lett, a szállítási díjak pedig tovább emelkedtek.

Az Egyesült Államok nyugati partjának két legfontosabb kikötője, Los Angeles és Long Beach előtt mintegy húsz konténerszállító várt a nyílt tengeren karácsony előtt kikötői helyhiány miatt, múlt heti állapot szerint a számuk már a kétszeresére nőtt. Hasonló flották várakoznak a bebocsáttatásra Európa legfontosabb kikötőinél, Rotterdam, Antwerpen és Hamburg közelében, és lényegében biztosra vehetjük, hogy fedélzetükön Magyarországra szánt áruk is vannak.

Az árak alapján a Kínából Európába irányuló szállítások esetében még nagyobb is a gond, mint az Egyesült Államok felé. Sanghajból Los Angelesbe is sokat drágult egy 40 lábas konténer eljuttatása, de valamivel 4000 dollár fölött stabilizálódni látszik az árszint. Ugyanonnan Rotterdamba viszont már csak mintegy 9000 dollárért vállalják a fuvarozást. Ezt ahhoz kell viszonyítani, hogy az utóbbi években ez az ár ritkán lépte át a 2000 dollárt.

Manapság azonban egy vállalkozás örülhet, ha egyáltalán elviszik az áruját Kínából. A Bloomberg több olyan példát is bemutatott cikkében, amikor üzletemberekkel az utolsó pillanatban közölték, hogy sajnos az árujuk számára már nem maradt konténer. Emiatt a fenti árak valójában még magasabbak, nem tartalmazzák ugyanis azokat a felárakat és prémiumokat, amelyeket ki kell fizetni ahhoz, hogy biztosan felkerüljön egy hajó fedélzetére az áru.

Mindez több szempontból is nehezíti a remélt gazdasági kilábalást a fejlett világban. A beszállítói fennakadások egyrészt akadályozzák az ipar termelését, márpedig jelentős részben ez a szektor tartja jelenleg úgy-ahogy a lelket a nyugati gazdaságokban, miközben a lezárások, korlátozások miatt rengeteg szolgáltatás egyszerűen nem működik. Másrészt a nagyobb szállítási költségek és a kisebb árufelhozatal előbb vagy utóbb beépül a fogyasztói árakba, a megugró infláció pedig a jegybankok gazdaságélénkítő tevékenységének szabhat gátat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarországon is áremelés lehet a vége a súlyos globális konténerhiánynakEgyáltalán nem, vagy csak jelentősen drágábban tudnak konténereket bérelni az Távol-Keletről importáló magyar cégek.

Világ kikötő Kína konténer teherhajó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2021. február 26. 10:56 Élet, Világ

Mi vezérli a nagyon óvatosan vásárló, minimalista életet élőket?

Egy angol kutatás szerint nem a környezetvédelem és a fenntartható jövő a legfőbb hajtóerő, hanem a boldogabb élet.

Torontáli Zoltán
2021. február 25. 09:49 Élet, Világ

Elkezdődött a huzavona az egységes európai oltásigazolásról

A görögök, a spanyolok és a légitársaságok nagyon sürgetik, a franciák és a németek nem annyira, és rengeteg a nyitott kérdés.

Torontáli Zoltán
2021. február 24. 11:07 Élet, Világ

A világ összes szennyvizének már fele tisztítókba folyik, de van hova fejlődni

A maradék 50 százalék felhasználása jóval nehezebb feladat, mert a tőkeszegény fejlődő világban keletkezik.

Fontos

Avatar Avatar
2021. február 28. 12:17 Élet

Érdemes-e pénzt fektetni az ingyenes felsőoktatásba?

A Rajk Szakkollégium videóinterjú-sorozatában Joshua Angrist arra hozott példát, hogy milyen kutatási eredmény lehet érdekes a politikai döntéshozók számára is.

Kasnyik Márton
2021. február 28. 07:00 Pénz

Valamit mondani próbál nekünk a pénzügyi piac a járvány utáni világról

Gond van a világ pénzügyi rendszerének egyik legfontosabb alapkövével. Nem kizárt, hogy búcsút mondhatunk a 2010-es évek világának, és ez sokakat elbizonytalanít.

Stubnya Bence
2021. február 27. 07:03 Podcast

Nem a rendszerváltás, hanem a 19. század óta nem tudunk felzárkózni Nyugat-Európához

G7 Podcast! Nincs kelet-európai ország, amely felzárkózott volna a világgazdaság centrumához. Vonyó Tamás, a Bocconi Egyetem docense szerint viszont siker, hogy vissza sem csúszott a régió.