Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. január 18. 17:18 Világ

Nem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkben

Amikor karácsony előtt arról írtunk, hogy világszerte és magyar vállalatok számára is milyen súlyos problémát okoz a tengeri szállítás kapacitáshiánya, sokan abban reménykedtek, hogy az ünnepek elmúltával ez a helyzet szép lassan rendeződik. Ennek azonban épp az ellenkezője történt: a konténerhiány még nagyobb lett, a szállítási díjak pedig tovább emelkedtek.

Az Egyesült Államok nyugati partjának két legfontosabb kikötője, Los Angeles és Long Beach előtt mintegy húsz konténerszállító várt a nyílt tengeren karácsony előtt kikötői helyhiány miatt, múlt heti állapot szerint a számuk már a kétszeresére nőtt. Hasonló flották várakoznak a bebocsáttatásra Európa legfontosabb kikötőinél, Rotterdam, Antwerpen és Hamburg közelében, és lényegében biztosra vehetjük, hogy fedélzetükön Magyarországra szánt áruk is vannak.

Az árak alapján a Kínából Európába irányuló szállítások esetében még nagyobb is a gond, mint az Egyesült Államok felé. Sanghajból Los Angelesbe is sokat drágult egy 40 lábas konténer eljuttatása, de valamivel 4000 dollár fölött stabilizálódni látszik az árszint. Ugyanonnan Rotterdamba viszont már csak mintegy 9000 dollárért vállalják a fuvarozást. Ezt ahhoz kell viszonyítani, hogy az utóbbi években ez az ár ritkán lépte át a 2000 dollárt.

Manapság azonban egy vállalkozás örülhet, ha egyáltalán elviszik az áruját Kínából. A Bloomberg több olyan példát is bemutatott cikkében, amikor üzletemberekkel az utolsó pillanatban közölték, hogy sajnos az árujuk számára már nem maradt konténer. Emiatt a fenti árak valójában még magasabbak, nem tartalmazzák ugyanis azokat a felárakat és prémiumokat, amelyeket ki kell fizetni ahhoz, hogy biztosan felkerüljön egy hajó fedélzetére az áru.

Mindez több szempontból is nehezíti a remélt gazdasági kilábalást a fejlett világban. A beszállítói fennakadások egyrészt akadályozzák az ipar termelését, márpedig jelentős részben ez a szektor tartja jelenleg úgy-ahogy a lelket a nyugati gazdaságokban, miközben a lezárások, korlátozások miatt rengeteg szolgáltatás egyszerűen nem működik. Másrészt a nagyobb szállítási költségek és a kisebb árufelhozatal előbb vagy utóbb beépül a fogyasztói árakba, a megugró infláció pedig a jegybankok gazdaságélénkítő tevékenységének szabhat gátat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarországon is áremelés lehet a vége a súlyos globális konténerhiánynakEgyáltalán nem, vagy csak jelentősen drágábban tudnak konténereket bérelni az Távol-Keletről importáló magyar cégek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ kikötő Kína konténer teherhajó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. december 5. 13:07 Világ

Elbocsátáshullám közben hívnának be még több vendégmunkást Németországban

De ez csak első ránézésre ellentmondásos: főleg a gyárak kerültek bajba Németországban, miközben építőmunkásból, kamionsofőrből vagy ápolóból továbbra is hiány van.

Mészáros R. Tamás
2024. december 5. 04:34 Világ

Ukrajnának és a magyar iparnak is árthat a dél-koreai elnök példátlan hazardírozása

Magyarország harmadik legnagyobb befektetőjének gazdaságpolitikája és külpolitikai orientációja is fordulatot vehet.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Fontos

Stubnya Bence
2024. december 11. 15:37 Közélet

Aprópénzzel fékezné a lakásdrágulást a kormány, miután százmilliárdokkal gyorsította

Nagy kérdés, hogy ennyi keresletet élénkítő intézkedés mellett elég lesz-e évi 40 milliárd forint lakásépítésre ahhoz, hogy javuljon a lakhatás megfizethetősége.

Torontáli Zoltán
2024. december 11. 12:25 Adat, Élet

Idén jól jártak a nyugdíjasok a kormány tévedésével, de jövőre fordulhat a kocka

Bár a rendszer ezt elvileg kizárja, idén több százalékkal emelkedik a nyugdíjak reálértéke. Jövőre ez már biztosan nem lesz így.

Trippon Mariann
2024. december 10. 15:50 Pénz

Meddig gyengül még az euró a dollárral szemben?

Az euróövezetben gyorsabban csökkenhet az alapkamat, mint az Egyesült Államokban, ennek ellenére valószínűleg nem sokat erősödik már a dollár.