Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 9. 17:08 Világ

A legalapvetőbb kellék hiánya akadályozza a világkereskedelmet

Általában kevesek figyelmét keltik fel a terminálokon, vonatokon, hajókon, kamionokon látható fémkonténerek, pedig ma már a nemzetközi kereskedelem elképzelhetetlen nélkülük, és jelenleg az elégtelen mennyiségük akadályozza az áruforgalmat a világ két legnagyobb gazdasága, az Egyesült Államok és Kína között.

Ez váratlan fordulat az év elejéhez képest, amikor előbb a kínai gyárak leállása, majd az amerikai (és európai) kijárási korlátozások miatt tűnt úgy, hogy az idei fekete éve lesz a világkereskedelemnek. Azóta viszont újraindultak a kelet-ázsiai üzemek, a fejlett világbeli fogyasztók pedig az igénybe nem vett szolgáltatásokon megtakarított pénzük egy részét olyan dolgokra költik – a laptopoktól a barkácsszerszámokig -, amelyekkel otthon dolgoznak vagy csak el tudják ütni az időt. Ezeket pedig gyakran a világ másik feléről kell hozzájuk eljuttatni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRekordokat dönt a teherhajók új királyaSzerencsés időben állt szolgálatba a francia CMA CGM új zászlóshajója, a konténerhajós cégek alig bírják kapacitással a fuvarfeladatokat.

Ahogy a Bloomberg írja, ennek hatására az új konténerek ára és lízingdíja több mint 50 százalékkal nőtt a második negyedévhez képest, és a hiány különösen az amerikai-kínai reláció két legfontosabb kikötőjében, Los Angelesben és Sanghajban érezhető. A Container xChange online platform konténerek hozzáférhetőségét jelző mutatója – amelynek értéke 0 és 1 között lehet, a 0,5 alatti érték hiányt, az afeletti pedig felesleget jelent – Los Angelesben 0,04, míg Sanghajban 0,22 a 40 lábas, extra magas konténerek esetében – ezek a legkedveltebbek a fogyasztói termékek szállítására.

A jelenségnek részben az az oka, hogy az év elején rengeteg konténerszállító hajójáratot töröltek a kereslet összeomlásától tartva, így most – amikor már látszik, hogy a konténeres szállítás volumene nem sokkal marad majd el a tavalyitól – sok acéldoboz nem ott van, ahol lennie kéne egy normális évben. A Container xChange marketingigazgatója szerint a világ hajóstársaságai nagyjából 35 millió konténert használnak, amelyek összesen 170 millió utat tesznek meg egy év alatt, ebből 55 milliót üresen. Az utóbbiak mozgatása is fontos tehát ahhoz, hogy minden flottul menjen, jelenleg azonban ettől az állapottól messze vagyunk.

A mostani helyzet azzal jár, hogy az árujukat elfuvaroztatni akaró cégeknek többet kell várniuk a sorukra, ha pedig biztosra akarnak menni – például mert nem késhetik le az amerikai, karácsony előtti vásárlási szezont – többet kell fizetniük. Ennek persze továbbgyűrűző hatása is van, mert a kevésbé nyereséges – például Ázsián belüli – utakról a Csendes-óceánt átszelőekre irányítják át a konténereket, így aztán ott is emelkednek az árak.

A világ konténereinek nagyjából fele a hajózási társaságok, a másik fele az ezeket bérbe, lízingbe adó cégek tulajdonában van. Nem meglepő módon utóbbiak örülnek a mostani helyzetnek, akárcsak a befektetőik: a harmadik negyedévben a Triton International tőzsdei árfolyama 34 százalékkal, a CAI Internationalé 65, a Textainer Group Holdingsé 73 százalékkal nőtt. A konténerek – jellemzően kínai – gyártói szintén boldogok. Az iparági standardnak számító 20 lábas konténerek ára egy év alatt 1600-ról 2500 dollárra nőtt, a gyárak pedig csak jövő április-május utánra tudnak felvenni új megrendelést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTeljesen más világban élnénk, ha nem lennének konténerekÉp ésszel nem lehet felfogni, mennyi áru mozog a tengeri konténerekben. És még mindig nincs vége a konténerforradalomnak.

Világ egyesült államok Kína konténer világkereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2022. január 21. 05:54 Világ

A német gazdaság olyan válságálló gerincre épül, ami nálunk alig van

Az ipari termelés gyengélkedik, de a német ipar gerincét adó kkv-k pénzügyileg stabilak és nyereségesek maradtak a járvány alatt.

Stubnya Bence
2022. január 20. 15:44 Világ

Egyre többen látnak kartellt a rekordprofitot elkönyvelő konténerpiac káosza mögött

Viszont senki sem tudja ezt bizonyítani, más kérdés, hogy a szabályozás erre eszközt sem ad az érintett hatóságok kezébe.

Torontáli Zoltán
2022. január 20. 15:34 Világ

Tallinnban lekapcsolják a díszkivilágítást, hogy spóroljanak a rezsin

Hamarabb lett vége e karácsonyi díszkivilágításnak.

Fontos

Hobot Péter
2022. január 22. 12:58 Élet, Pénz

G7 inflációs kvíz: mennyibe került a banán két éve? És a liszt?

Tudtad követni, hogy mely termékek drágulása járul hozzá a legerősebben az inflációhoz, és hogy melyik társadalmi csoportokat érintette leginkább?

Stubnya Bence
2022. január 22. 07:20 Podcast

Fedő van a vidéki Magyarország lángoló konfliktusain, de a problémák nem oldódtak meg

A mélyszegények fegyelmezését szolgáló közmunkaprogram alapvetően alakult át a 2010-es évek második felére. Az e heti G7 Podcastban erről az átalakulásról beszélgettünk Szombati Kristóffal.

Hajdu Miklós
2022. január 21. 15:59 Adat

Rekordszinten a fertőzöttek száma több visegrádi országban

A járvány ötödik hulláma minden visegrádi országban érzékelhető, kiváltképp Csehországban és Magyarországon, ahol rekordszámú új fertőzöttet regisztráltak.