Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 29. 10:10 Vállalat

Rekordokat dönt a teherhajók új királya

Már több csúcsot is megjavított az éppen első fuvarszállító útját teljesítő Jacques Saadé, a francia CMA CGM teherhajózási társaság új zászlóshajója. Azt már a megépítésekor is el lehetett mondani róla, hogy 23 ezer konténeres kapacitásával ez a legnagyobb, cseppfolyósított földgázzal üzemelő konténerszállító.

Miután szeptember 22-án hivatalosan is csatlakozott a vállalat flottájához, és Szingapúrban megrakodták, egy újabb rekordot is megdöntött: korábban egyetlen hajóra sem pakoltak fel 20 723 tele konténert. A vállalat alapítójáról elnevezett, 400 méter hosszú óriás az első útján 84 nap alatt 13 kikötőt érint, kedden éppen Máltán állt meg.

Ezt a befogadóképességet a hajó puszta méretei mellett az teszi lehetővé, hogy a szerkezet teherbírásának köszönhetően fedélzetén 10 vagy 11 sorban helyezhetik el egymás fölött az egyenként akár 10 tonnánál is nehezebb rakott konténereket. Teljesen megpakolva akár 220 ezer tonna árut is képes szállítani.

Ahogy a cég közleménye kiemeli, egy ekkora hajó megrakodása különös gondosságot igényel, már csak az is, hogy a konténerek a megfelelő sorrendben érkezzenek a darukhoz. Az utóbbiak dolga sem feltétlenül egyszerű: Szingapúrban kilenc daru munkáját kellett összehangolni, egyes kikötőkben pedig a daruk nem is alkalmasak a 11. konténersor kezelésére.

Bár ezt előre lehetetlen lett volna kiszámítani, a Jacques Saadé első útja egy olyan időszakra esik, amikor a hajós társaságok több mint elégedettek a forgalommal és az ezen elért nyereséggel, annak ellenére, hogy a világgazdaság egésze finoman szólva sincs jó állapotban. Ezeket a cégeket azonban nem érdekli, hogy összeomlott a turizmus (az üdülőhajókat üzemeltetőket annál inkább), sőt, ők végső soron jól járnak azzal, hogy Észak-Amerikában és Európában sokkal többet vannak otthon az emberek, és egyebek mellett kertészeti eszközöket, bútorokat, valamint elektronikai eszközöket vásárolnak. Ezeket ugyanis jellemzően Kínában vagy Kelet-Ázsia más országában gyártják, és konténerhajókon juttatják el a fejlett országokba. (Vagyis a helyzet globális léptékben hasonló ahhoz, mint aminek köszönhetően Európa legnagyobb közúti fuvarozó cége is dübörög.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHasít idén Európa legnagyobb kamionos cégeA német és a brit közúti teherforgalom is meghaladja a járvány előtti szintet, a litván Girteka pedig idén 10 százalékos növekedéssel számol.

Egy 40 lábas konténerbe elférő árumennyiség átutaztatása a Csendes-óceánon jelenleg körülbelül négyezer dollár, háromszor annyi, mint az év elején, pedig már túl vagyunk az ágazat augusztustól október közepéig tartó csúcsszezonján – emeli ki a Bloomberg cikke.

Igaz, ez a helyzet nem kizárólag a koronavírus-járvány számlájára írható, szerepet játszik benne az ágazat koncentrálódása is. Egy évtizeddel ezelőtt még több tucat jelentős konténerhajózási vállalat volt, ma már tíz sincs. Így ha egyszerre több cégnél látják úgy, hogy a csökkenő kereslet miatt érdemes hajókat leállítani egy időre, akkor az sokkal jobban megmozgatja a piacot, emelve az árakat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTeljesen más világban élnénk, ha nem lennének konténerekÉp ésszel nem lehet felfogni, mennyi áru mozog a tengeri konténerekben. És még mindig nincs vége a konténerforradalomnak.

Vállalat hajó konténer LNG Szingapúr teherhajó világkereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Pálos Máté
2022. május 19. 04:34 Pénz, Vállalat

„Akkor közölték az árat, amikor elindították a kamiont” – jelentős drágulás jön a könyveknél

Évtizedek óta nem volt ekkora káosz a nyomdai megrendelések és a könyvek árképzése körül; előfordul, hogy már gyártás közben kell változtatni egy könyv árán.

Jandó Zoltán
2022. május 18. 04:34 Pénz, Vállalat

Háromszor annyiért vesszük az orosz gázt, mint a románok, és negyedével drágábban, mint az EU-átlag

Egyetlen olyan uniós tagállam volt februárban, amely drágábban vásárolta az orosz gázt, mint Magyarország: a főbb európai útvonalaktól valóban eléggé elzárt Litvánia.

Váczi István
2022. május 17. 12:02 Vállalat

Újra tömött sorokban hagyják el Oroszországot a nagy nyugati cégek

Az oroszországi tevékenység felfüggesztésének vagy feladásának első nagy hulláma közvetlenül Ukrajna lerohanása után következett be, de mostanra több olyan szereplőnek is elfogyott a türelme, amely eddig kivárt.

Fontos

Trippon Mariann
2022. május 18. 18:01 Adat, Pénz

Erős volt az első negyedéves növekedés, de fenntartható-e?

Az utóbbi években a magyar gazdaság tartósan az uniós és régiós átlag felett tudott növekedni, az egyensúlytalanságok miatt azonban elkerülhetetlen a gazdaságpolitikai fordulat.

Tóth István János
2022. május 17. 14:31 Világ

Korrupció, bizalmatlanság és harci morál az orosz hadseregben

Az Ukrajna elleni orosz agresszió mutatja, hogy milyen nagy szerepe van annak, ha egy hadsereg mélyen átitatódott a korrupcióval.

Avatar
2022. május 17. 04:34 Közélet

A felével hízott 12 év alatt a kormány, pedig a magyar közjogi hagyomány szerint fix minisztériumok voltak

Az új kormánynak nemcsak az összetétele, hanem a szerkezete is jelentősen megváltozott, ennél csak a kormányzati struktúra 2010-es, nagyon radikális átalakítása volt alapvetőbb.