Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 29. 10:10 Vállalat

Rekordokat dönt a teherhajók új királya

Már több csúcsot is megjavított az éppen első fuvarszállító útját teljesítő Jacques Saadé, a francia CMA CGM teherhajózási társaság új zászlóshajója. Azt már a megépítésekor is el lehetett mondani róla, hogy 23 ezer konténeres kapacitásával ez a legnagyobb, cseppfolyósított földgázzal üzemelő konténerszállító.

Miután szeptember 22-án hivatalosan is csatlakozott a vállalat flottájához, és Szingapúrban megrakodták, egy újabb rekordot is megdöntött: korábban egyetlen hajóra sem pakoltak fel 20 723 tele konténert. A vállalat alapítójáról elnevezett, 400 méter hosszú óriás az első útján 84 nap alatt 13 kikötőt érint, kedden éppen Máltán állt meg.

Ezt a befogadóképességet a hajó puszta méretei mellett az teszi lehetővé, hogy a szerkezet teherbírásának köszönhetően fedélzetén 10 vagy 11 sorban helyezhetik el egymás fölött az egyenként akár 10 tonnánál is nehezebb rakott konténereket. Teljesen megpakolva akár 220 ezer tonna árut is képes szállítani.

Ahogy a cég közleménye kiemeli, egy ekkora hajó megrakodása különös gondosságot igényel, már csak az is, hogy a konténerek a megfelelő sorrendben érkezzenek a darukhoz. Az utóbbiak dolga sem feltétlenül egyszerű: Szingapúrban kilenc daru munkáját kellett összehangolni, egyes kikötőkben pedig a daruk nem is alkalmasak a 11. konténersor kezelésére.

Bár ezt előre lehetetlen lett volna kiszámítani, a Jacques Saadé első útja egy olyan időszakra esik, amikor a hajós társaságok több mint elégedettek a forgalommal és az ezen elért nyereséggel, annak ellenére, hogy a világgazdaság egésze finoman szólva sincs jó állapotban. Ezeket a cégeket azonban nem érdekli, hogy összeomlott a turizmus (az üdülőhajókat üzemeltetőket annál inkább), sőt, ők végső soron jól járnak azzal, hogy Észak-Amerikában és Európában sokkal többet vannak otthon az emberek, és egyebek mellett kertészeti eszközöket, bútorokat, valamint elektronikai eszközöket vásárolnak. Ezeket ugyanis jellemzően Kínában vagy Kelet-Ázsia más országában gyártják, és konténerhajókon juttatják el a fejlett országokba. (Vagyis a helyzet globális léptékben hasonló ahhoz, mint aminek köszönhetően Európa legnagyobb közúti fuvarozó cége is dübörög.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHasít idén Európa legnagyobb kamionos cégeA német és a brit közúti teherforgalom is meghaladja a járvány előtti szintet, a litván Girteka pedig idén 10 százalékos növekedéssel számol.

Egy 40 lábas konténerbe elférő árumennyiség átutaztatása a Csendes-óceánon jelenleg körülbelül négyezer dollár, háromszor annyi, mint az év elején, pedig már túl vagyunk az ágazat augusztustól október közepéig tartó csúcsszezonján – emeli ki a Bloomberg cikke.

Igaz, ez a helyzet nem kizárólag a koronavírus-járvány számlájára írható, szerepet játszik benne az ágazat koncentrálódása is. Egy évtizeddel ezelőtt még több tucat jelentős konténerhajózási vállalat volt, ma már tíz sincs. Így ha egyszerre több cégnél látják úgy, hogy a csökkenő kereslet miatt érdemes hajókat leállítani egy időre, akkor az sokkal jobban megmozgatja a piacot, emelve az árakat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTeljesen más világban élnénk, ha nem lennének konténerekÉp ésszel nem lehet felfogni, mennyi áru mozog a tengeri konténerekben. És még mindig nincs vége a konténerforradalomnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat hajó konténer LNG Szingapúr teherhajó világkereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.

Hajdu Miklós
2024. május 23. 10:43 Közélet, Vállalat

Sokmilliárdos pénzhegyen ülő állami cég került Lázár János alapítványának tulajdonába

Évről évre több milliárd forintos nyereséget ér el az a vállalat, amit most adott át ingyen az állam a Lázár János által kezelt alapítványnak.

Torontáli Zoltán
2024. május 23. 05:07 Tech, Vállalat

Három magyar élelmiszerboltlánc kezd kísérletezni a személyzet nélküli nyitva tartással

Nagy az óvatoskodás a témában, mert az indulás erősen kísérleti jellegű lesz.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.