Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 27. 14:41 Vállalat

Hasít idén Európa legnagyobb kamionos cége

Nehéz megállapítani, hogy merre tartanak a gazdasági folyamatok a koronavírus-járvány második hullámában, a közúti teherforgalom alakulása mindenesetre az egyik lehetséges támpont. Ilyen szempontból is érdekes, hogy Európa legnagyobb flottájával rendelkező fuvarozó cége, a litván Girteka arról számolt be, hogy komplett rakományos forgalma várhatóan 10 százalékkal nő az idén, mintegy 800 ezerre.

A cég stratégiai partnerkapcsolatokért felelős igazgatója szerint a növekedés elsősorban az e-kereskedelem előretörésének köszönhető, a vállalat több mint hétezer kamionja rengeteg olyan élelmiszert, gyógyszert vagy éppen elektronikai terméket szállít, amelyet interneten keresztül rendeltek meg a fogyasztók. De persze a Girteka szempontjából ugyanilyen jó, ha hagyományos boltban vásárolják meg ezeket a termékeket. Ahogy az igazgató mondta, mivel most az emberek nem tudnak utazni, több idejük és pénzük is van olyan árucikkeket vásárolni, amelyeket kamionnal kell fuvarozni.

A Bloomberg cikke szerint Európa nagy gazdaságainak közúti teherforgalmán sem lehet észrevenni a járvány hatását. Október első két teljes hetében az Egyesült Királyságban a járvány előtti időszak átlagát 9 százalékkal meghaladta a nehéz tehergépjárművek forgalma, miközben a személyautóké még 13 százalékkal elmarad attól. (Igaz, az előbbiben szerepet játszhat, hogy a cégek igyekeznek tartalékokat építeni arra az esetre, ha kereskedelmi megállapodás nélkül ér véget a vámunió Nagy-Britannia és az EU között. Ez ugyanis egyre valószínűbb, és jó eséllyel fennakadásokat okoz majd az áruforgalomban.)

A német útdíjrendszer adatai szintén azt mutatják, hogy októberben a kamionok forgalma meghaladja az egy évvel korábbi szintet, még ha csak 0,9 százalékkal is.

Ez jó hír az olajfinomítók számára is, amelyek a polgári légi forgalom összeomlása miatt kénytelenek voltak visszafogni a kerozin előállítását, a hasonló terméknek számító gázolaj javára. Csakhogy pluszkereslet összességében az utóbbinál sincs, mivel a közúti teherszállítás csak 39 százalékkal részesedik az európai dízelfelhasználásból a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint.

Ennek hatására a Brent nyersolaj és a gázolaj közötti árkülönbség – amely ugye a finomítás költségét is fedezné – a Bloomberg adatai szerint csak 2,7 dollár Európában, miközben tavaly átlagosan 15 dollár volt. Talán a karácsony előtti vásárlási rohamot ellátó fuvarozási igény mozdíthat ezen valamennyit, bár a járvány okozta bizonytalanság miatt ezt is nagyon nehéz lenne megjósolni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBéna kacsaként nézzük, ahogy a lengyelek és a románok megszerzik a magyar fuvarpiac jelentős részétA járvány után újra fogják osztani a lapokat az európai fuvarpiacon, és a helyezkedés máris elkezdődött. Mivel Magyarország egyelőre nem nyújt hathatós segítséget a cégeinek, pillanatok alatt óriási hátrányba került.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat áruforgalom járvány kamion közúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. március 14. 09:11 Vállalat

A Bookingot milliárdokra büntette a GVH pszichés nyomásgyakorlás miatt, mit fog csinálni most a Temuval?

A Booking nyomásgyakorlása piskóta a Temu gyakorlatához képet, sőt ez a fajta marketing a Temu működésének lényege. Ezt kaszálhatja el a magyar hatóság a magyar e-kereskedők panaszára indított eljárásban?

Pálos Máté
2024. március 13. 17:06 Közélet, Vállalat

Végül az Európai Bíróság döntheti el, áthárították-e a boltok az árstopot

Máig vitatott, hogy a kormány intézkedései fékezték-e az élelmiszer-inflációt vagy rátettek egy lapáttal. A Spar uniós panasza nyomán a kérdés akár bíróság elé is kerülhet.

Torontáli Zoltán
2024. március 13. 13:02 Vállalat

A kecskeméti Mercedes figyelmeztető sztrájkja csak a jéghegy csúcsa

Még mindig viszonylag ritka a tényleges sztrájk Magyarországon, pedig amikor meglépik, annak jelentős hatásai vannak.

Fontos

Pálos Máté
2024. március 18. 04:34 Élet, Közélet

Több ezer oktató szólalt fel az egyre méltatlanabb bérek ellen három nagy állami egyetemen

Azonnali béremelést, az anyagi megbecsültség hiányának megszüntetését, továbbá a zavartalan és színvonalas oktatás biztosítását kérik a fenntartótól.

Lukács András
2024. március 17. 04:33 Élet

Gyermekeink egészségét veszélyezteti a műfű és a gumiburkolat

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a sportpályákon, játszótereken is használt műfüves, illetve gumiburkolatú felületeknek komoly környezeti és egészségi kockázatai vannak.

Hajdu Miklós
2024. március 16. 04:37 Adat, Élet

Kihajítaná az összes gázkazánt az EU a következő 15 évben

Elfogadta az Európai Parlament a gázfűtés kivezetésére irányuló szabályokat, a lépés erősen hat majd a magyar háztartásokra.