Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 27. 14:41 Vállalat

Hasít idén Európa legnagyobb kamionos cége

Nehéz megállapítani, hogy merre tartanak a gazdasági folyamatok a koronavírus-járvány második hullámában, a közúti teherforgalom alakulása mindenesetre az egyik lehetséges támpont. Ilyen szempontból is érdekes, hogy Európa legnagyobb flottájával rendelkező fuvarozó cége, a litván Girteka arról számolt be, hogy komplett rakományos forgalma várhatóan 10 százalékkal nő az idén, mintegy 800 ezerre.

A cég stratégiai partnerkapcsolatokért felelős igazgatója szerint a növekedés elsősorban az e-kereskedelem előretörésének köszönhető, a vállalat több mint hétezer kamionja rengeteg olyan élelmiszert, gyógyszert vagy éppen elektronikai terméket szállít, amelyet interneten keresztül rendeltek meg a fogyasztók. De persze a Girteka szempontjából ugyanilyen jó, ha hagyományos boltban vásárolják meg ezeket a termékeket. Ahogy az igazgató mondta, mivel most az emberek nem tudnak utazni, több idejük és pénzük is van olyan árucikkeket vásárolni, amelyeket kamionnal kell fuvarozni.

A Bloomberg cikke szerint Európa nagy gazdaságainak közúti teherforgalmán sem lehet észrevenni a járvány hatását. Október első két teljes hetében az Egyesült Királyságban a járvány előtti időszak átlagát 9 százalékkal meghaladta a nehéz tehergépjárművek forgalma, miközben a személyautóké még 13 százalékkal elmarad attól. (Igaz, az előbbiben szerepet játszhat, hogy a cégek igyekeznek tartalékokat építeni arra az esetre, ha kereskedelmi megállapodás nélkül ér véget a vámunió Nagy-Britannia és az EU között. Ez ugyanis egyre valószínűbb, és jó eséllyel fennakadásokat okoz majd az áruforgalomban.)

A német útdíjrendszer adatai szintén azt mutatják, hogy októberben a kamionok forgalma meghaladja az egy évvel korábbi szintet, még ha csak 0,9 százalékkal is.

Ez jó hír az olajfinomítók számára is, amelyek a polgári légi forgalom összeomlása miatt kénytelenek voltak visszafogni a kerozin előállítását, a hasonló terméknek számító gázolaj javára. Csakhogy pluszkereslet összességében az utóbbinál sincs, mivel a közúti teherszállítás csak 39 százalékkal részesedik az európai dízelfelhasználásból a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint.

Ennek hatására a Brent nyersolaj és a gázolaj közötti árkülönbség – amely ugye a finomítás költségét is fedezné – a Bloomberg adatai szerint csak 2,7 dollár Európában, miközben tavaly átlagosan 15 dollár volt. Talán a karácsony előtti vásárlási rohamot ellátó fuvarozási igény mozdíthat ezen valamennyit, bár a járvány okozta bizonytalanság miatt ezt is nagyon nehéz lenne megjósolni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBéna kacsaként nézzük, ahogy a lengyelek és a románok megszerzik a magyar fuvarpiac jelentős részétA járvány után újra fogják osztani a lapokat az európai fuvarpiacon, és a helyezkedés máris elkezdődött. Mivel Magyarország egyelőre nem nyújt hathatós segítséget a cégeinek, pillanatok alatt óriási hátrányba került.

Vállalat áruforgalom járvány kamion közúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. november 25. 10:01 Vállalat

A budapesti reptérnek is fontos, hogy újra repülhet a Boeing elbaltázott típusa

Ha minden jól megy, januárban már Európában is repülhet a 737 Max, így ha a járványhelyzet is kedvezően alakul, a lengyel LOT újra előveheti itteni bővítési terveit.

Stubnya Bence
2020. november 24. 14:50 Vállalat

Nagy érvágás a szentgotthárdi Opelnek a benzinmotorok kivezetése, de valójában már évek óta lejtmenetben van a gyár

Mióta a francia PSA 2017-ben átvette a szentgotthárdi üzemet, 40 százalékkal csökkent a dolgozók száma.

Váczi István
2020. november 24. 12:48 Vállalat

Karácsonyi parti helyett bónuszt ad dolgozóinak sok lengyel cég

Míg korábban a lengyel vállalatok majdnem felénél volt év végi céges rendezvény, idén nem meglepő módon sokkal kevesebb helyen terveznek ilyesmit.

Fontos

Avatar
2020. november 24. 17:09 Pénz

A covid után jön az adóemelés?

A kormánynak hamarosan napirendre kell tűznie az adósság elleni harc 2.0-t, amit valószínűleg nem lehet megúszni adóemelés nélkül.

Bucsky Péter
2020. november 24. 06:54 Közélet

Elhagyják a vállalkozók Parragh kamaráját, de a NAV-végrehajtást nem ússzák meg

Miközben a zsugorodó tagságú kamarai rendszer elnöke könnyítésekért lobbizik a cégek számára, a tartozások behajtása a válságban sem szünetel.

Mészáros R. Tamás
2020. november 23. 17:19 Világ

A kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktuma

A világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.