Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. november 27. 07:21 Podcast

„Volt olyan ügyfelem, aki inkább veszni hagyta a pénzét” – már több mint egy éve tart a globális konténerkáosz

[Tavaly év végén] nekem konkrétan voltak olyan konténereim, amelyek 1-2 hónapot álltak kikötőben. Ez volt tulajdonképpen az az áremelkedési hullám, aminek a szelét még ma is érezzük, és nap mint nap elszenvedjük a következményeit – mondta Mihály Attila a G7 Podcast e heti adásában.

A műsort a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

A 40 lábas konténerek ára a járvány előtti 3000 dolláros szintről év végére 15-16 ezer dollárra nőtt. 2021 márciusában az árak 1-2 ezer dollárral lejjebb mentek, már mindenki kezdett fellélegezni, hogy jön a tavasz, nyárra visszaáll a régi rend, de keresztülhúzta a számításaikat a járvány harmadik hulláma. Nyár elején már a 18-19 ezer dolláros ár sem volt szokatlan. A G7 Podcast e heti adásában a Trans-Sped, egy magyar logisztikai vállalat légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetőjével, Mihály Attilával beszélgettünk a globális tengeri szállítmányozás problémáiról.

Már több mint egy éve tart a globális szállítmányozási káosz, amit a cégek mellett már a vásárlók is megéreznek az importáruk drágulása formájában.

Ha beszerzési oldalon az ár elindul rossz irányba, a cégek ezt egy ideig megpróbálják kompenzálni. Én nagyon sok ügyfelünk részéről is azt tapasztaltam, hogy amikor elindult ez az áremelkedés, egész egyszerűen a termékeik árában nem jelenítették meg ezt a pluszköltséget, lenyelték. Ez ugye megy egy ideig, de aztán eljutnak egy olyan pontra, amikor ez már nem megoldható, mert már veszélyezteti a cég megélhetését. (…) Mindenki arra számított, hogy ez egy ideiglenes folyamat lesz. Mindenki abban bízott, hogy 2021 tavaszára az ár visszaáll. (…) A cégek amennyire lehetett, próbálták halogatni az áremelést, de egy idő után kénytelenek voltak átstrukturálni az egész folyamatot

– mondta.

Mostanában nagyjából 15-16 ezer dolláros magasságban mozog az ár. „Úgy véljük, hogy talán konszolidálódni fog a helyzet, de valószínű, hogy ez inkább majd a karácsonyi forgalom lecsengése után kezdődhet el. Bár a kínai holdújév még tud csúnya dolgokat csinálni, az ott megemelkedő igény még megváltoztathatja a helyzetet” – mondta erről.

Vannak termékcsoportok, amik ezeket az árakat már el sem bírják: egyes kereskedők ezen az árszinten már kénytelenek voltak lemondani a megrendeléseiket.

Egy ügyfelem rattan bútorokat importál. Ő konkrétan úgy járt, hogy egy 8000 dolláros áruértéket rendelt meg. Ki is fizette, és el is akarta hozatni, de amikor az év elején a konténerszállítási díjak 15-16 ezer dolláros magasságban voltak, inkább azt mondta, hogy megvárja, míg az ár lecsökken. Hát nem csökkent le. Még a tavaszi árcsökkenés is kevés volt neki. A végén egy idő után oda jutott, hogy egyszerűen veszni hagyja a pénzét, és otthagyta, a mai napig is ott van az áruja, talán ha akceptálja egyszer az eladója ezt a szituációt, akkor megkapja. Egész egyszerűen nem tudta volna eladni annyiért a terméket, mint amennyibe neki a beszerzési árral és a szállítással került volna

– mesélte Mihály Attila.

A beszélgetésben szó volt még arról is, hogy:

  • felelős-e a helyzetért, hogy a tengeri áruszállítási piacot néhány nagy szereplő dominálja; 
  • hosszabb távon miért nem áll vissza a járvány előtti ár;
  • hogyan alakítják át a világkereskedelmet és a cégek beszerzési gyakorlatát az elmúlt egy-másfél év tapasztalatai.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre!

Korábbi adásaink:

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA távoktatás miatt került előtérbe a hallgatók lelki egészsége a felsőoktatásbanHosszútávú hatásai is lehetnek annak, hogy a felsőoktatás a járvány miatt távolléti oktatásra kényszerült. A G7 Podcastban ezúttal az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetének kutatóival beszélgettünk a témáról.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA legnagyobb elmék azon dolgoznak, hogy többet kattintsunk reklámokra, de ennek nem kell így lennieA techóriásoknál felhalmozódott adatvagyont a társadalom szolgálatába is állíthatjuk. Az e heti G7 Podcastban azt járjuk körül, hogyan teremthetünk közösségileg hasznosabb digitális környezetet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPszichiáterhez vagy fát ölelni kell küldeni az ökoszorongásos kismamát?A pszichológia tudományát alapjaiban változtatja meg, ha tudatosítjuk, hogy a klímaváltozás hatással van a mentális állapotunkra. Többek erről beszélgettünk az e heti G7 Podcastban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkChikán Attila: Kornai külső szemlélőként írta le a rendszereket, amiket vizsgáltA G7 Podcast e heti adásában a nemrég elhunyt Kornai János, az egyik legnagyobb hatású magyar közgazdász életművéről beszélgettünk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kistelepülési adatok elárulják, hogyan lehet közmunkával szavazatokat szerezniA 2014-es parlamenti választásokon legalább 5-6 mandátumot hozott a Fidesznek a közmunka, de hogyan? A tanulmány szerzői ezt magyarázták el az e heti G7 Podcastban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz energiakáosz miatt elkerülhetetlen, hogy egyes élelmiszerek is dráguljanakAz inflációs rekord újra megdőlhet az év végén, mielőtt az árak csökkenni kezdenek. Hosszabb távon viszont egyre több a kiszámíthatatlan tényező. Suppan Gergely a G7 Podcast e heti vendége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSenki nem számított ilyesmire, de az elmúlt hetekben az energiakrízis szélére sodródtunkHogyan jutottunk ide és mire lehet számítani? A G7 Podcast e heti adásában Szabó Lászlóval, a REKK vezetőjével és Jandó Zoltán kollégánkkal jártuk körbe a kérdést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDemokrácia-e Magyarország? A kormánypártiak szerint egyre inkább, az ellenzékiek szerint egyre kevésbéHa a demokrácia megítéléséről van szó, mintha teljesen más világban élne egy ellenzéki és egy kormánypárti szavazó a G7 Podcast e heti vendégeinek kutatása alapján.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast beszerzés ellátási lánc konténer logisztika szállítmányozás tengeri szállítmányozás Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2024. március 26. 13:11 Pénz, Podcast

A folyószámlán parkoltatott pénz aktív kezelésével több kolléga bérét kereshetik meg a kkv-k

A magyar vállalatok tízezer milliárd forintot tartanak érdemi kamat nélkül folyószámláikon, pedig tisztes hozamot kínáló, mégis likvid befektetések is elérhetők.

Bucsky Péter
2024. február 10. 04:38 Podcast

Egy évszázaddal később is kimutathatók az oktatáspolitikai döntések hatásai

A Klebelsberg-korszak általános iskolái jobban ellenálltak a falusi iskolák bezárásának. A népességfogyás miatt ma a kisvárosi gimnáziumok kerültek veszélybe.

László Pál
2024. február 6. 15:35 Podcast, Támogatói tartalom

Űrhajós nem, influencer annál inkább lenne a legtöbb általános iskolás

Az alfa generációs magyar gyerekek 55 százaléka már pénzt is keresett, kétharmaduk a technológia segítségével, felük közösségi média platformokon, míg negyedük online streamelésen keresztül jutott bevételhez.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.