Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. március 5. 11:54 Világ

Szokatlanul kék az ég az egyébként folyton szmogban úszó kínai nagyvárosok felett

Kínában télen, és különösen a holdújév ünnepe után nem ritka, hogy az egyébként szmogos nagyvárosok felett tiszta az ég. Az elmúlt hetekben azonban a koronavírus miatt bevezetett intézkedések, a gyárak ideiglenes bezárása és a közlekedési korlátozások miatt három év után először csökkenhetett a károsanyag-kibocsátás az országban. Ami miatt a nagyvárosok levegője is szokatlanul tiszta.

Becslések alapján nagyjából 100 millió tonnával csökkenhetett a szén-dioxid-kibocsátás két hét alatt. A NASA műholdképei alapján különösen látványos a fosszilis üzemanyagok égésekor felszabaduló nitrogén-dioxid koncentrációjának csökkenése a levegőben.

Az elsősorban fosszilis tüzelőanyagok égéséből származó nitrogén-dioxid (NO2) koncentrációja a troposzférában a februári műholdas adatok alapján drámai csökkenést mutat január elejéhez képest, amikor az erőművek normál szinten működtek. Forrás: NASA

A NASA becslései alapján a szén-dioxid-kibocsátás 25, a nitrogén-dioxid-kibocsátás pedig 30 százalékkal eshetett vissza.

“Ezelőtt még sosem láttam ilyen nagy területen ilyen gyors csökkenést egy konkrét eseménye hatására” – kommentálta Fei Liu, a NASA Goddard Space Flight Center kutatója a tapasztalataikat a South Morning China Postnak. A becsléseket készítő kutató, Lauri Myllyvirta azt is megjegyezte, hogy beszélt olyan sanghajiakkal, akik szintén arról számoltak be neki, hogy

nem is emlékeznek rá, hogy az ég valaha tisztább lett volna télen a város felett.

A kínai gazdaság lendületvesztése már látszik a konjunktúraadatokon, a feldolgozóipari beszerzési menedzserindex – ami jó pontossággal szokta előre jelezni a gazdaság várható irányát – gyakorlatilag összeomlott. A stagnálást jelző ötven pontról 35-re zuhant a mutató, ami példátlan. (A szolgáltatásoknál még drámaibb volt a visszaesés.)

Kínában a légszennyezés becslések szerint több mint egymillió korai halálesethez vezet évente. Jim Zhang, a Duke University professzora szerint a levegő minőségének javulása már rövid távon is pozitív hatással lehet a városiak egészségére. Látványos példa volt erre a 2008-as pekingi nyári olimpia, amikor a légszennyezettség csökkentése érdekében a kormány gyárakat zárt be, és drasztikusan korlátozta az autóforgalmat. Ennek következtében bizonyos káros anyagok kibocsátása a felére csökkent ebben az időszakban.

Zhang és kollégái fiatal nők és férfiak egy csoportjának egészségügyi helyzetét tanulmányozva arra jutott, hogy a korlátozás jó hatással volt a légzőrendszerre és a szív- és érrendszeri megbetegedések esélyét is csökkentette. Terhes anyákat is vizsgáltak, és az derült ki, hogy akiknek a terhessége a harmadik trimeszterben volt az olimpia idején, azoknak a gyereke átlagosan magasabb testsúllyal született meg.

Jill Baumgartner, a McGill Egyetem docense és epidemiológusa az NPR-nak nyilatkozva ugyanakkor azt mondta, összességében valószínűleg a koronavírus egészségügyi hatása, az egészségügyi ellátórendszer leterheltségéből következő károk – például, hogy a nem koronavírusos betegek nem jutnak el az orvoshoz – és a koronavírus okozta stressz több kárt okoz, mint amennyi előnye van a tisztább levegőnek. Arról nem is beszélve, hogy több ember van kitéve a beltéri dohányfüstnek, vagy például a külvárosokban gyakran fűtenek fa- vagy szénkályhákkal, ami szintén ellensúlyozza a más forrásokból származó kibocsátás csökkenését.

Lauri Myllyvirta arra is felhívta a figyelmet, hogy a járványt lecsillapodását követően ugyanúgy megugorhat a károsanyag-kibocsátás, ahogy a 2008-as válság után, amikor a kormány hatalmas költségvetési csomaggal igyekezte felpörgetni a gazdaságot.

Világ egészség Kína koronavírus légszennyezettség levegő Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2021. január 21. 10:43 Világ

Előírják, hogy mennyi hazai élelmiszernek kell lennie a polcokon Csehországban

Sokan drágulástól félnek, de nehéz elképzelni, hogy a szabályozás összefér az uniós joggal.

Váczi István
2021. január 18. 17:18 Világ

Nem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkben

Idén tovább nőtt a Kínából induló tengeri fuvarozás költsége, ráadásul a legnagyobb amerikai és európai kikötők nem is képesek egyből fogadni a beérkező hajókat.

Váczi István
2021. január 18. 12:57 Világ

224 milliárd maszk exportja hajtotta tavaly a kínai gazdaságot

Felülmúlta a várakozásokat a kínai gazdaság növekedése, a ma közzétett adatok szerint az utolsó negyedévben 6,5 százalékkal nőtt a kibocsátás az egy évvel korábbihoz képest.

Fontos

Stubnya Bence
2021. január 20. 06:54 Vállalat

Már a februári minimálbér-emelést is veszélyezteti a tárgyalási patthelyzet

Közel van egymáshoz a munkaadói és a munkavállalói szervezetek ajánlata, mégsem tudtak eddig megegyezni az emelés mértékéről.

Fabók Bálint
2021. január 19. 06:56 Közélet

Milliárdos cégek tömeges összeomlása mutatja, hogyan lophattak szét egy állami programot

Rendszerszintű visszaélések ritkán válnak annyira egyértelművé, mint a kulturális tao-támogatások esetén. Hogyan uraltak le visszás cégek egy egész szektort?

Hajdu Miklós
2021. január 18. 06:32 Közélet

A beoltások felpörgetését tényleg nem a magyar ellátórendszer kapacitásai nehezítik

Ha a számokat nézzük, az ellátórendszer korlátai nem látszanak, a szűk keresztmetszet egyelőre az, hogy nincs elég oltás, és sokan nem is akarják felvenni.