Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. február 5. 14:35 Világ

Az Egyesült Királyság 2035-től betiltja a benzines és dízeles autók értékesítését

Az Egyesült Királyság a tervezettnél öt évvel korábban, 2035-től tiltja be az új benzin- és dízelmotoros autók értékesítését a kormány keddi bejelentése alapján. A tiltás a hibrid autókra is vonatkozik majd. A bejelentés éghajlati szempontból elismerésre méltó, közben viszont a legrosszabbkor jön a Brexit és a globális autóipari kereslet visszaesése miatt már amúgy is szenvedő brit autóiparnak, az iparági szervezetek értetlenül állnak a döntés előtt.

A kormány közleménye szerint a határidő előrehozása segíteni fog abban, hogy az Egyesült Királyság nettó kibocsátása 2050-ig nettó nullára csökkenjen. Boris Johnson miniszerelnök Londonban az ENSZ év végi klímakonferenciáját felvezető sajtóeseményen arról beszélt, hogy 2020 fordulópont lehet a klímaváltozás elleni harcban, és hogy az Egyesült Királyság ebben kiemelt szerepet vállalna.

A brit autógyártók azonnal nemtetszésüknek adtak hangot a határidő előrehozására reagálva a Guardian cikke alapján. Mike Hawes, a brit autógyártók és autókereskedők iparági szervezetének vezetője szerint a jelenleg is drága technológia iránti kereslet csak az eladások töredékét teszi ki, ezért az átállás ilyen szintű felgyorsítását nem lehet önmagában a gyártóktól várni.

Az autógyártók aggódnak, hogy megmarad-e az elektromos autók vásárlására vonatkozó állami támogatás, lesz-e megfelelő töltési infrastruktúra az országban, és azt is felvetették, hogy az átállás munkahelyek megszűnéséhez vezethet. Károsnak látják a hibrid meghajtás tiltását is, mivel ez a technológia szerintük elősegíti a klímacélok teljesítését. Hawes felszólította a kormányt, hogy dolgozzanak ki egy átfogó tervet, amivel segítenek az iparágnak a cél elérésében.

A globális autóipari szereplők dollármilliárdokat fektetnek elektromos autók fejlesztésébe, ezért az iparági szereplők aggódnak, hogy brexit miatt bizonytalan ellátási láncok miatt egyébként is hátrányban lévő brit autóipar milyen mértékben tud majd helytállni a globális versenyben. Az iparági szervezet adatai szerint az Egyesült Királyságban az autógyártás 14 százalékkal esett vissza tavaly, így már sorozatban harmadik éve csökken a gyártás az országban.

Rebecca Newsom, a Greenpeace UK munkatársa a CNN cikke szerint üdvözölte a kormány döntését, és elmondta, hogy a klímacélok teljesítéséhez álláspontjuk szerint még korábbra, egész konkrétan 2030-ra kéne előrehozni a tiltás határidejét.

Az Egyesült Királyságban az elmúlt évben eladott elektromos autók száma 144 százalékkal nőtt, de az összes eladáson belül még így is csak 2 százalékot tettek ki az elektromos modellek. A hibridek aránya 8 százalék volt az összes eladáson belül.

A 2035-ös határidővel az Egyesült Királyság a fosszilis üzemanyagmeghajtású autók kivonásában leginkább nagyratörő országok közé tartozik. Norvégia ennél is gyorsabban lépne, ott 2025-ig vonnák ki a forgalomból a fosszilis energiahordozókkal hajtott autókat.

A brit parlament tudományos és technológiai bizottságának augusztusi jelentése szerint nem lesz elég, ha minden autótulajdonos elektromosra cseréli a benzines vagy dízeles kocsiját, a klímacélok eléréséhez arra van szükség, hogy kevesebb autó legyen az utakon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autók számának csökkentése nélkül nehéz lesz elérni a klímavédelmi célokatNem elég, ha mindenki elektromosra cseréli a benzines vagy dízelautóját. A tömegközlekedés, valamint a gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésére van szükség a brit parlament bizottsága szerint.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autó Egyesült Királyság klímaváltozás közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.