Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. február 5. 14:35 Világ

Az Egyesült Királyság 2035-től betiltja a benzines és dízeles autók értékesítését

Az Egyesült Királyság a tervezettnél öt évvel korábban, 2035-től tiltja be az új benzin- és dízelmotoros autók értékesítését a kormány keddi bejelentése alapján. A tiltás a hibrid autókra is vonatkozik majd. A bejelentés éghajlati szempontból elismerésre méltó, közben viszont a legrosszabbkor jön a Brexit és a globális autóipari kereslet visszaesése miatt már amúgy is szenvedő brit autóiparnak, az iparági szervezetek értetlenül állnak a döntés előtt.

A kormány közleménye szerint a határidő előrehozása segíteni fog abban, hogy az Egyesült Királyság nettó kibocsátása 2050-ig nettó nullára csökkenjen. Boris Johnson miniszerelnök Londonban az ENSZ év végi klímakonferenciáját felvezető sajtóeseményen arról beszélt, hogy 2020 fordulópont lehet a klímaváltozás elleni harcban, és hogy az Egyesült Királyság ebben kiemelt szerepet vállalna.

A brit autógyártók azonnal nemtetszésüknek adtak hangot a határidő előrehozására reagálva a Guardian cikke alapján. Mike Hawes, a brit autógyártók és autókereskedők iparági szervezetének vezetője szerint a jelenleg is drága technológia iránti kereslet csak az eladások töredékét teszi ki, ezért az átállás ilyen szintű felgyorsítását nem lehet önmagában a gyártóktól várni.

Az autógyártók aggódnak, hogy megmarad-e az elektromos autók vásárlására vonatkozó állami támogatás, lesz-e megfelelő töltési infrastruktúra az országban, és azt is felvetették, hogy az átállás munkahelyek megszűnéséhez vezethet. Károsnak látják a hibrid meghajtás tiltását is, mivel ez a technológia szerintük elősegíti a klímacélok teljesítését. Hawes felszólította a kormányt, hogy dolgozzanak ki egy átfogó tervet, amivel segítenek az iparágnak a cél elérésében.

A globális autóipari szereplők dollármilliárdokat fektetnek elektromos autók fejlesztésébe, ezért az iparági szereplők aggódnak, hogy brexit miatt bizonytalan ellátási láncok miatt egyébként is hátrányban lévő brit autóipar milyen mértékben tud majd helytállni a globális versenyben. Az iparági szervezet adatai szerint az Egyesült Királyságban az autógyártás 14 százalékkal esett vissza tavaly, így már sorozatban harmadik éve csökken a gyártás az országban.

Rebecca Newsom, a Greenpeace UK munkatársa a CNN cikke szerint üdvözölte a kormány döntését, és elmondta, hogy a klímacélok teljesítéséhez álláspontjuk szerint még korábbra, egész konkrétan 2030-ra kéne előrehozni a tiltás határidejét.

Az Egyesült Királyságban az elmúlt évben eladott elektromos autók száma 144 százalékkal nőtt, de az összes eladáson belül még így is csak 2 százalékot tettek ki az elektromos modellek. A hibridek aránya 8 százalék volt az összes eladáson belül.

A 2035-ös határidővel az Egyesült Királyság a fosszilis üzemanyagmeghajtású autók kivonásában leginkább nagyratörő országok közé tartozik. Norvégia ennél is gyorsabban lépne, ott 2025-ig vonnák ki a forgalomból a fosszilis energiahordozókkal hajtott autókat.

A brit parlament tudományos és technológiai bizottságának augusztusi jelentése szerint nem lesz elég, ha minden autótulajdonos elektromosra cseréli a benzines vagy dízeles kocsiját, a klímacélok eléréséhez arra van szükség, hogy kevesebb autó legyen az utakon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autók számának csökkentése nélkül nehéz lesz elérni a klímavédelmi célokatNem elég, ha mindenki elektromosra cseréli a benzines vagy dízelautóját. A tömegközlekedés, valamint a gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésére van szükség a brit parlament bizottsága szerint.

Világ autó Egyesült Királyság klímaváltozás közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Kasnyik Márton
2020. július 8. 14:39 Világ

Az olasz maffia már ott tart, hogy nemzetközi kötvényeket bocsátanak ki

Az elit ügyfeleknek kínált befektetés eleve visszás volt, de aztán kiderült, hogy a maffia lejárt számlái is bekerültek.

Torontáli Zoltán
2020. július 7. 11:09 Vállalat, Világ

Megy ez, csak akarni kell, a vonat máris kiváltotta a repülőt

Az Austrian Airlines ezentúl nem repülőjegyet ad el Bécs és Salzburg között az átszálló utasoknak, hanem azzal egyenértékű vonatjegyet. Budapestre ugyanez elvileg lehetséges lenne.

Váczi István
2020. július 6. 17:31 Világ

Bubópestis, agyevő amőba, fertőzőbb koronavírus: kell ezek miatt aggódni?

Agyevő amőba még nem okozott itthon megbetegedést, a pestist jól ismeri a tudomány, a koronavírus viszont a jelek szerint továbbfejlesztette magát.

Fontos

Fabók Bálint
2020. július 8. 06:31 Élet

“Mindennapos őrlődés volt, hogy tudod, hogy fogy a pénz, és baromira nem tudod, mikor lesz ennek vége”

A taxis diszpécsernek 500 forintja maradt. A felszolgáló már nem akar robotként élni. A fodrászt megőrjítette a járvány. Mi lett azokkal, akik elvesztették a munkájukat?

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.

Stubnya Bence
2020. július 7. 06:29 Közélet, Vállalat

Huszárvágással kedvetlenítenék el a katáztatókat, de ennek sokan nem örülnek

Az adónem létrehozása óta benne volt a pakliban, hogy visszaélnek majd vele. A kormány most lépne, de könnyen lehet, hogy a változtatással valódi vállalkozók is rosszul járnának.