Megtisztelő figyelmet szentel László Csaba a kirobbanó kínai fejlődés tanulságairól szóló elemzésemnek. Alábbiakban ellenvetéseire szeretnék reagálni. Eltérve azonban vitapartnerem gyakorlatától, a hazai közéleti viták színvonalának emelése érdekében nem fogom csúsztatásként megbélyegezni a tévedéseit. Vegyük ezeket sorra.
Érdekes volt olvasni, hogy László Csaba szerint Magyarországot Kína egészével kellene összehasonlítani, mivel más olvasóim pont azt kérték számon, hogy hogyan lehetne már egy kontinens méretű országot a kis Magyarországhoz mérni. Utóbbiakkal értek egyet. Világgazdasági súlyát tekintve Kína megfelelője az Európai Unió, Magyarországot pedig bizony az egyes tartományokkal érdemes összemérni, ahogy azt teszem a cikkemben. Egy ilyen összehasonlításban pedig nyilván nem a sikertelen Hszincsiang tartományt fogom elemezni, amikor Kínának – vitapartnerem által is elismert módon – sok kiugróan sikeres tartománya van. Tőlük érdemes tanulni.
Semmiképpen sem abszolút fejlettségek összehasonlításával, ahogy azt László Csaba teszi. Ezzel a logikával egy egyetemre járó tizenéves csodagyerekre azt mondhatnánk, hogy buta és sikertelen, mert a huszonöt éves végzős többet tud nála. Természetesen minden ország fejlődését a saját kezdőszintjéhez kell viszonyítani. Míg az egy főre jutó kínai GDP 1990 óta megtízszereződött, addig a magyar még csak meg sem duplázódott (2011-es dollárban mérve, vásárlóerő paritáson, a Világbank adatai szerint):
Nem kell megvárjuk, hogy megelőzzön minket ahhoz, hogy meggyőződjünk Kína világtörténelmileg egyedülálló gazdasági kiugrásáról. A fejlődési övezetei már el is érték a kelet-európai szintet, és 700 millióan emelkedtek ki a szegénységből.
László Csaba azt mondja: a liberálisok szerint a megfelelő „liberális” recept bevezetésével bármely országban sikeres fejlődés érhető el. Magyarországon bizony a rendszerváltás utáni négy parlamenti ciklusból háromban kormányon voltak a liberálisok. Miért nem vezették be a megfelelő motivációs környezetet, ha a kultúra nem akadály? Vagy nem tudták bevezetni, vagy a magyar nép kulturális elmaradottságból adódóan nem megfelelően reagált? Ez az a tézis, amit az idők során olyan vezető liberális értelmiségiek fogalmaztak meg, mint Mihályi Péter, Csepeli György, Tóth István György és sokan mások. Ilyenkor kerül elő a híres Inglehart-Welzel térkép, melyet liberális körökben előszeretettel köröztetnek annak bizonyítékaként, hogy a magyarok általuk hosszú távon változtathatatlannak látott értékrendszere nem teszi őket alkalmassá a kapitalizmusra és a demokráciára. Vagy kárhoztatják a magyarok munkaetikáját, mint a magát ordoliberálisnak tartó Csaba László teszi itt, vagy nem megfelelő szabálykövetését, ahogy szintén Csaba László teszi itt.
Ám alapvetően örülhetünk, hogy egyetértünk vitapartnerünkkel: a társadalom értékrendje jó kormányzással alakítható. Remélhetőleg majd legközelebb sikerül.
Nem, Kína nem a liberális piacgazdaság sikersztorija. Az természetesen nem kétséges, hogy a katasztrofális maói Nagy Ugrástól, a falanszter jellegű tervutasítástól és a romboló kulturális forradalomtól el kellett távolodni. Be kellett vezetni a megfelelő motivációs rendszert, melynek fontos eleme a piac, a magántulajdon. Pont ez a bizonyíték arra, hogy ugyanaz a kultúra, amely egyszer éhínséget hoz létre, képes a prosperitásra, ha az embereket megfelelő ösztönzők veszik körül.
Ám a Kína által követett minta nem a washingtoni konszenzus liberális modellje, hanem a kis tigrisek távol-keleti fejlesztő állama. Totális privatizáció, sokkterápia, szabad tőkeáramlás, éjjeliőr állam és konzervatív fiskális politika helyett állami tervezés, széleskörű iparpolitika, bőkezű állami támogatások a hazai bajnokoknak, kizárólag állami bankrendszer, mesterségesen gyenge árfolyam, tőkekontroll, megszorítások helyett gigantikus anticiklikus keresletélénkítés. Valamint egypártrendszer és mindent átható korrupció. Nem, ezek nem a liberális szabad piacgazdasági ideáljai. Ha ezek közül csak egy-kettő előfordult elvétve Kelet-Európában, a liberálisok azonnal ágáltak ellene, hogy az ellehetetleníti a fejlődést. 1978 és 2016 között Kína 9,8 százalékos éves átlagos növekedést produkált mindezekkel együtt…
A kínai sikertörténetben kétségtelenül szerepet játszott a működő tőke, pontosan azon a módon, ahogy azt László Csaba leírja. Az érvélésem azonban nem ezzel szállt vitába, hanem avval a rendszerváltáskor meghatározó liberális nézettel, mely szerint azért szükséges a kelet-európai országoknak a külföldi működő tőkére építenie a kapitalizmus modelljüket, mert egy szegény országban nem képződik elég megtakarítás.
Külföldi működő tőke függő modellnek hívja ezt a kapitalizmus válfajaival foglalkozó szakirodalom. És rendkívül sikertelen modell, szemben a kínaival, amely saját megtakarításokra és hazai tulajdonú cégekre épít – mely tényben szerencsére ismét csak egyetértünk László Csabával. Bizony lehetett volna és még mindig lehetne Kelet-Európában is dominánsan hazai tulajdonú, hazai megtakarításokból finanszírozott kapitalizmust csinálni.
Először is szögezzük le: egyetértünk László Csabával, demokráciában jobb élni, mint diktatúrában. Ez azonban önérték. Nem azért jobb élni, mert gyorsabb gazdasági növekedést produkál.
És azt is szögezzük le: de bizony, a liberálisok összekötötték a szabadságot és a kapitalizmust! Hogy csak a leghíresebbeket említsük: Hayek Constitution of Liberty (A szabadság alkotmánya) című műve, vagy Milton Friedman Kapitalizmus és szabadság című könyve, melyben nemcsak amellett érvel, hogy a szabad piac előfeltétele a szabad demokráciának, hanem a fordított kapcsolat mellett is.
László Csaba azzal érvel, hogy a fejlett kapitalizmusok között csupán Szingapúr diktatúra. Ez tény. Azonban az is tény, hogy a nagy gazdasági kiugrást produkáló országok többsége nem volt demokrácia, amikor a globális gazdaságon belül előre tört. Akkor lett demokrácia, amikor egy bizonyos fejlettséget elért, kialakult egy megfelelően széles középosztály, és az kivívta a demokráciát. Kína nem demokratikus körülmények közt elért világtörténelmi rekord növekedéséről már elég szó esett. Dél-Koreában 1987-ig despotikus uralom volt, ahogy Tajvanon is nagyjából ugyanaddig. Mindkét ország bombasztikus fejlődést ért el, ahogy a máig nem demokratikus Szingapúr is. Még Japánban is csupán egyetlen egy párt kormányzott egészen 1993-ig. És pontosan ezek az említett országok a gazdasági kiugrás világrekorderei, egytől-egyig nem demokratikus körülmények között. De említhetnénk korábbi periódusokat is, mondjuk a korai kapitalizmus kialakulását Flandriában, majd Angliában vagy Németország felzárkózását Bismarck alatt stb.
László Csaba felteszi a kérdést: demokratikus jogállamban vagy diktatúrában invesztálnának-e inkább a befektetők? Majd meg is válaszolja saját cikkében fentebb: maga mutatja be, hogy nemcsak a kínai hazai megtakarításokat fektetik itt be, de a külföldi működő tőke is dől a nem demokratikus Kínába.
A demokrácia és a gazdasági kiugrás kapcsolatát azért érdemes megértenie a liberális felső középosztálynak, mert számára a szabadság önérték. Nem így vannak ezzel az alsóbb osztályok. Ha számukra elzáródnak a biztonság, a boldogulás, a társadalmi mobilitás csatornái, akkor nem kötődnek a demokratikus berendezkedéshez. Pontosan ez történt a 2010 előtti Magyarországon.
Nem az a tanulság, hogy korrupt diktatúrát kell csinálni a növekedéshez, hanem hogy gazdasági jólétet hozó kapitalizmusmodellel kell összekötni a demokráciát,
ahogy azt mondjuk a skandinávok tették. A liberális kelet-európai modell nem volt sikeres.
Orbán háttérből menedzselt látszatdemokráciáját pontosan az legitimálja, hogy a megelőző korszak gazdasági összeomlásához képest munkahelyeket, emelkedő béreket és stabilitást garantál. Valószínűleg egyetértünk László Csabával, hogy fenntarthatatlan módon, de bizony hatásosan. Ezen érdemes elgondolkodnia a liberálisoknak.
Világ
Fontos