Egyelőre inkább csak nyilatkozatok szintjén kacsintgat a hadiipar felé az európai autóipar
Az üzemeiket jelentősen a kapacitásaik alatt működtető európai autógyártók a védelmi ipar felé nyitva keresnék a kiutat az iparágat érintő lassulásból. Egyelőre azonban inkább csak nyilatkozatokról és nem konkrét együttműködésekről van szó, raádásul még a nagyobb szereplők közül sem ért mindenki egyet azzal, hogy a védelmi ipar lehetne a járműipar megmentője.
Számokban: az autógyártásban több mint 13 millióan dolgoznak Európában, ami a kontinens munkaerőpiacának 7 százalékát teszi ki, míg a védelmi ipar alig egymillió embert foglalkoztat.
Európa öt legnagyobb autógyártójának (BMW, Mercedes, Renault, Stellantis és Volkswagen) üzemei közül minden harmadik kihasználtsága 50 százalék alatt volt 2023-ban a Bloomberg elemzése szerint, és a kapacitáshihasználtság 2024-ben is alacsony maradt a Reuters gyűjtése alapján.
Alulnézet: az elmúlt időszakban egyre több járműipari vállalat jelezte, hogy nyitott lenne hadiipari megrendelések elfogadására.
Többek között például a német Schaeffler, a Volkswagen, a Porsche és kisebb német családi cégek is nyitottak a váltásra. A Bloomberg egy magyar járműipari beszállító cégről, a nagyatádi Büttner Kft.-ről is azt írta, hogy arra számít, hogy nőni fognak a hadiipari megrendelései.
Európa legnagyobb fegyvergyártó vállalatának, a Rheinmetallnak a vezérigazgatója múlt hét pénteken a Volkswagen osnabrücki gyárába látogatott, és elmondta, hogy az üzem megfelelő lenne fegyvergyártáshoz is.
Adolfo Urso, Olaszország iparügyi minisztere március közepén beszélt arról, hogy az autóipari mélyrepülés miatt az autógyárakat a védelmi ipar kiszolgálására kellene áthangolni.
Egyelőre ugyanakkor kevés az olyan cég, ami már el is kezdett volna bedolgozni a védelmi iparnak. A Bloomberg cikke egy ilyet említ meg (a német Hirsch Engineering Solutions-t).
Igen, de: Németország legnagyobb szakszervezete, az IG Metall igazgatóhelyettese szerint illúzió, hogy a védelmi ipar felé való nyitás önmagában megállítja az autóipar és a beszállítóik hanyatlását.
A világ egyik legnagyobb autóipari cége, az olasz-amerikai Stellantis vezérigazgatója szerint szintén nem a védelmi ipar jelenti a járműipar jövőjét.
Mi várható? A megrendelések növekedésének mindenesetre teret adhat, hogy az új német kormány feloldotta a hosszú ideje érvényben lévő adósságféket.
Az Európai Unió 800 milliárd eurót tervez elkülöníteni a szövetség védelmi kiadásaira.
A NATO főtitkára, Mark Rutte arra kérte az európai államok vezetőit, hogy védelmi költségvetésüket a GDP 3,5 százalékára emeljék, Donald Trump pedig korábban arról beszélt, hogy a NATO szempontjából az lenne a legjobb, ha az európai tagállamok a GDP 5 százalékát költenék honvédelemre.