Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. október 9. 09:41 Világ

Nem csak a magyar autósoknak fájna a 100 dollár feletti olajár

Ha az olaj hordónkénti ára eléri a 100 dollárt, az 0,2 százalékponttal vetné vissza a világgazdaság növekedését jövőre a Bank of America Merrill Lynch elemzése szerint. A kőolaj világpiaci ára jó ideje emelkedik, egyebek mellett az Irán ellen ismét életbe lépő amerikai szankciók, a venezuelai kitermelés zuhanása és a növekvő kereslet miatt.

A bank elemzői szerint a drágább olaj különösen az euróövezet, Nagy-Britannia, Japán, Kína és India gazdasági növekedését fogná vissza, míg a növekvő helyi kitermelésnek köszönhetően az Egyesült Államokban, Ausztráliában és Brazíliában sokkal mérsékeltebb lenne ez a hatás. Magyarországról külön nem szól a jelentés, de nem nehéz kitalálni, hogy az első csoportba tartozunk, hiszen nincs jelentős saját olajforrásunk, továbbá rendkívül erős a magyar és az eurózóna gazdaságának kapcsolata.

A hazai autósok már eddig is szenvedő alanyai voltak az olajdrágulásnak, utoljára nagyjából négy évvel ezelőtt kellett olyan sokat fizetni egy liter benzinért vagy gázolajért, mint jelenleg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet, hogy a dráguló benzin sem menti meg Magyarország első helyét egy fontos mutatóbanEgyelőre Magyarországon használják a legtöbben a közösségi közlekedést Európában, de az autózás térnyerését talán csak egy válság tudná feltartóztatni.

A terhek nagy gazdaságok közötti eloszlása elsősorban a dollár erejétől függ. Mivel az olajjal az amerikai devizában kereskednek, az erősebb dollár tovább növeli az importőrök terheit, az exportálók pedig többet nyernek. A Brent olajfajta idén 25 százalékkal drágult – jelenleg 85 dollár körül áll –, a dollár pedig 3 százalékot erősödött az Egyesült Államok legfontosabb kereskedelmi partnereinek devizáiból képzett „kosárral” szemben a Bloomberg cikke szerint.

A Bank of America Merrill Lynch elemzői szerint elkerülhetetlenek a magasabb olajárak, és a 100 dolláros szint is könnyen elérhető közelségben van. Ez azért csípne le 0,2 százalékpontot a világ gazdasági növekedéséből jövőre, mert az olajimportőr országok összességében jóval nagyobb gazdasági súlyt képviselnek, mint az exportőrök.

Borúlátóbb IMF

A Nemzetközi Valutaalap egyébként épp most csökkentette 0,2 százalékponttal a világgazdaság idei és jövő évi várható növekedését a legutóbbi, fél évvel ezelőtti előrejelzéséhez képest. A jelenlegi becslés 2018-ra és 2019-re is 3,7 százalék.

Az IMF ugyanakkor nem a magasabb olajárak miatt lépett, hanem olyan okok miatt, mint a kereskedelmi konfliktusok, a globálisan szigorúbb jegybanki politikák (a magasabb kamatok visszafogják a növekedést), valamint a növekvő adósságállományok.

Világ Bank of America Merrill Lynch benzinár gazdasági növekedés imf olajár Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2018. október 23. 10:35 Piac, Világ

A vanília már többe kerül, mint az ezüst

Az óriási drágulás után idén mégis némi enyhülés lehet a piacon, a madagaszkári termelők elkeseredett próbálkozásai ellenére.

Hajdu Miklós
2018. október 22. 17:45 Világ

Túl értékes a bundája egy állatfajnak, hogy csak úgy hagyták volna kipusztulni

Majdnem eltűnt a Földről egy roppant kedves állatfaj, mert az értékes bundája miatt túl sokat vadászták, de vidám fordulatot vett a történet: mára úgy tűnik, sikerült megmenteni az állatokat kihalástól és az üzlet is mehet tovább.

Rigó Anita
2018. október 22. 12:07 Világ

Jelölnék az élelmiszereken Dániában, hogy mennyire rombolják a környezetet

Ezzel más országoknak is példát mutatnának.

Fontos

Torontáli Zoltán
2018. október 22. 06:53 Állam, Élet

Az állam arra készülhet, hogy az egész pénztárszektorra rátenyereljen

Túl sok jel utal arra, hogy készül egy manőver, amely állami kézbe csatornázza a befizetéseinket. A megszerzett pénzzel rendbe tehetik az egészségügyet és a nyugdíjakat - igaz, a rendszer elkerülhetetlenül kétszintes lesz.

Kasnyik Márton
2018. október 20. 15:08 Podcast

Abból a pénzből, amit közmunkára költünk, egy skandináv színvonalú rendszert lehetne kiépíteni

Amikor Magyarországra jönnek az uniós szakemberek, és meglátják, hogyan működik a munkaügyi rendszer, tátva marad a szájuk. Scharle Ágota munkaügyi közgazdász, a Budapest Intézet vezetője a G7 podcast vendége.

Jandó Zoltán
2018. október 20. 07:58 Piac

Van egy nagyon egyszerű ok, ami miatt nem vesznek Magyarországon elektromos autót

Magyarországon 250, Hollandiában 5 kilométerenként van egy töltőállomás. Az infrastruktúra hiánya nem csak nálunk visszatartó erő.