Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. május 2. 14:51 Világ

Trump tovább húzza az időt a védővámok kivetésével

A hét elején újabb fordulatot vett Donald Trump kereskedelmi háborúja: hétfőn, néhány órával azelőtt, hogy az acél- és alumíniumbehozatal 25 és 10 százalékos importvámjai május elsejével élessé váltak volna az USA közelebbi szövetségeseire nézve is, Trump harminc nappal kitolta ezt a határidőt. A Fehér Ház indoklása szerint a halasztás hátterében az áll, hogy még nem zárultak le a vámokról szóló tárgyalások az Egyesült Államok és a kereskedelmi partnerei között. Jelenleg úgy áll, hogy csak június elsejétől veti ki az USA a szövetséges országokra a fémipari védővámokat.

A vámok bevezetését alapvetően azzal indokolják az amerikaiak, hogy a kínai acéldömpinget egyensúlyozni tudják. Már kedden elindult egy amerikai delegáció Kínába, hogy folytassák a tárgyalásokat (pedig a vámok többek között Kínával, Oroszországgal és Japánnal szemben már hatályosak). A Financial Times szerint nem várható gyors megállapodás, ugyanis Trump és kormányzata tényleg úgy látja, hogy az USA-nak gazdasági harcot kell vívnia Kínával, mivel Hszi Csin-ping Made in China 2025 programja*A tervek szerint Kína tíz high-tech iparágban (pl. robotika, biotechnológia) válik meghatározó szereplővé 2025-ig. jelentős fenyegetést jelent az amerikai gazdaság jövőjére. Az igazi konfliktus a két ország között tehát nem is a védővámokról szól, hanem arról, hogy Trumpék szerint a kínaiak évtizedeken át másolták – vagyis lopták – az amerikai technológiát, és erre alapozzák a nagyívű terveiket.

Ugyanakkor Trump a két ország közötti külkereskedelmi mérleg alakulásában látja a Kínával szembeni fellépés sikerességét. Ez a mutató pedig most masszív amerikai deficitet mutat, de közgazdászok túlnyomó többsége szerint egyáltalán nem jó irány innen közelíteni. Az sem segíti a gyors megállapodást, hogy a Kínába küldött héttagú amerikai delegáción belül sincs egységes vélemény arról, hogy merre kellene továbblépni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkValaki elmagyarázhatná Trumpnak, hogy hogyan működik a világkereskedelemNem lopja meg az országot, ha épp kereskedelmi hiánya van. Sőt, éppen ez mutatja, hogy gazdag.

A hét elején adott haladék viszont nem Kínát érinti (pedig velük sem zárultak le a tárgyalások), hanem az EU-t és azokat észak-amerikai országokat, amelyekkel Trump szintén tárgyalásban van. A vámok kivetésének lehetőségére az Európai Unió belengette válaszul néhány szimbolikus amerikai termék, például a bourbon vagy a Harley-Davidson motorok európai értékesítésének megadóztatását. A feszültség annak ellenére fennáll, hogy az EU-ban is többen osztják az amerikai aggályokat a high-tech iparbeli kínai törekvésekkel kapcsolatban, ráadásul a Kereskedelmi Világszervezetben a két nagyhatalom együtt érvel az ellen, hogy Kínát piacgazdaságként tartsák nyilván. Azonban Trump nem hisz a többoldalú tárgyalásokban, ráadásul az ő szemében rendkívül fontos külkereskedelmi mérleg szintén Európa felé billen.

Ráadásul Trumpék egy harmadik kereskedelmi fronton is tárgyalnak: Kanadával és Mexikóval szemben próbálják módosítani az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezményt (NAFTA). Trump itt is az amerikai pozíciót szeretné javítani, és már korábban belengette, hogy ha nem tudnak az Egyesült Államok számára kedvező megállapodásra jutni, akkor kész kilépni az egyezményből. A tárgyalások itt már tavaly óta folynak, és Trump május közepére ígérte a lezárulásukat. Izgalmas hónapnak néz tehát elébe az amerikai külpolitika, bár egyáltalán nem biztos, hogy az új határidők – amelyeket az eddigiekhez hasonlóan Trump maga számára szabott meg – bármilyen előrelépést vagy legalább elmozdulást kikényszerítenének.

A sok bizonytalanság és a nagy zűrzavar a védővámok bevezetése körül nem újdonság. Már március elején, amikor Trump bejelentette őket, írtunk az intézkedést övező kaotikus körülményekről – például eredetileg 24 százalék lett volna az acélvám, de az elnök végül 25 százalékra kerekítette, mert az egy neki jobban tetsző szám. Úgy látszik, a káosz marad, a piaci szereplők is inkább ezzel számolnak.

Világ amerikai egyesült államok Donald Trump usa védővám világkereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 19. 10:13 Piac, Világ

Most már akár le is csukhatják Elon Muskot, a Tesla vezérét

Komolyra fordult Elon Musk Tesla kivásárlási blöffje: nem volt jó ötlet felelőtlenül üzengetni a közösségi médiában.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 19:21 Világ

Egy Angliában dolgozó EU-s munkás több adót fizet, mint egy átlagos angol

Az unióból érkező bevándorlók jóval többet fizetnek, mint az unión kívülről érkezők.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 17:17 Élet, Világ

Elmaradó fizetés, 16 órás munkanap, palackba pisilés és félelem – így működik az Amazon házhoz szállítása

Az alvállalkozókon óriási a nyomás, a futárok sokszor embertelen körülmények között dolgoznak.

Fontos

2018. szeptember 19. 06:53 Állam

Ezermilliárdos kaland lehet a varsói gyorsvasút magyar szakasza

Új pályára lesz szükség, ha a varsói gyorsvasút magyar szakaszát 250 km/óránál nagyobb sebességre akarják építeni. A költség 1100 milliárd forint körül lehet.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 06:53 Élet

A matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodat

Nincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.