Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. január 12. 16:47 Vállalat

Nem a kormány támogatása vezetné be a BYD autóit az európai piacra, de a magyar forgalmán nagyot lökne

A BYD járműveire szabott feltételekkel indítaná a kormány a magyar vállalatok elektromosautó-vásárlását támogató programját a VSquare értesülései szerint, amivel a kínai gyártó európai terjeszkedését segítené. A pályázatok beadásának kezdete február 5., és jármű-beszerzésre egyelőre 30 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre.

Háttér: a támogatás bejelentésével szinte egybeesett a BYD modellek magyarországi forgalmazásának kezdete, és nem sokkal később derült ki, hogy Szegeden létesít a kínai vállalat új autógyárat. A BYD a hazai piacát már letarolta, most külföldön, többek között a világ harmadik legnagyobb autópiacának számító Európában erősít.

Számokban: a BYD szegedi beruházását a magyar kormány is támogatja anyagilag, azonban annak pontos összege még nem ismert – egyelőre egy 46 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztési csomag vált ismertté. Érdemes felidézni, hogy a BYD bejelentését megelőzően a legnagyobb beruházásként a CATL debreceni akkumulátorgyárát tarthattuk számon, amihez 320 milliárd forinttal járul hozzá a kormány.

  • Az autóvásárlási támogatás keretében 9 375 darab gépkocsi finanszírozásában vehet részt az állam, amelyeket legkésőbb 2026 áprilisáig kell átadni. Ha csak a BYD-modellek lesznek megvásárolhatók a pályázat keretében, az nagyot dobhatna az egyelőre néhány autóból álló magyarországi BYD-flottán. Igaz, valószínűleg piaci alapon is felfut a márka, a Duna Autó és a Wallis Motor után a Schiller Autó is a kínai gyártó partnerévé vált.
  • Európában tavaly novemberben 13 ezer gépkocsit adott el a BYD, ami a piac 0,1 százalékát teszi ki. A magyarországi gyár révén azonban a BYD hatékonyan alkalmazkodhat a helyi igényekhez és növelheti az eladásait, amire a japán és koreai gyártók példája is rámutatott már, sőt, a Tesláé is. A szegedi üzem azonban három év múlva kezdhet nagy volumenben termelni – ekkorra már kifut az ominózus magyar autóvásárlási támogatás.

Reakciók: a kínai állam is jókora támogatásokkal látja el az ottani autóipart, aminek piactorzító hatását – nevezetesen, hogy a kínai modelleket jellemzően ötödével olcsóbban kínálják az unió területén gyártott versenytársaiknál – az Európai Bizottság is vizsgálja, sőt, Franciaország már protekcionista lépésekig is eljutott. A vizsgálatok a BYD mellett a Geelyt és a SAIC-t érintik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz elektromos autók gyártói után a vásárlók is kapnak némi támogatást a kormánytólNem előzmények nélküli a napokban bejelentett villanyautó-vásárlási támogatás, és különösebben nem is bőkezű.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKínai autógyár jöhet MagyarországraKínai autógyár lehetséges magyarországi építése van terítéken - értesült hazai külgazdasági forrásokból a G7. A jelek a világ legnagyobb elektromos autógyártójára, a BYD-ra utalnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy új szabályozás mutatja, miért épít Magyarországon autógyárat a BYDA francia kormány egy héttel a BYD szegedi gyárának bejelentése előtt közölte, hogy a jövőben nem ad támogatást a kínai elektromos autókra, és az európai gyártást akarja ösztönözni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó autógyár BYD támogatás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.