Az elektromos autók gyártói után a vásárlók is kapnak némi támogatást a kormánytól
60 milliárd forintos program indul az elektromos autózás népszerűsítésére, az összeg egyik felét a töltőinfrastruktúra fejlesztésére, a másikat vállalkozások autóvásárlásának támogatására szánja a kormány. Az autóvásárlási támogatás nem előzmények nélküli az országban, és bizonyos szempontból a korábbi rendszerhez képest fukarnak tűnhet.
Miért fontos ez? Magyarország egyre inkább érdekeltté válik az elektromos autózás fejlődésében, igaz, a hazai kereslet aligha lehet érdemi tényező a nagy gyártók számára. A kormány mindenesetre az elektromobilitásban látja a magyar gazdaság jövőjét, és a klímaváltozás elleni küzdelemben is nagy jelentőséget tulajdonít a villanyautók térnyerésének.
Korábban magánszemélyeket istámogatott a kormány villanyautók megvásárlásában. 2021-ben 3 milliárd forintos keretösszeget osztottak szét a hivatalok az igénylők között. A két évvel ezelőtti pályázatot megelőzően három program keretében összesen közel 12 milliárd forint értékű támogatás állt az új elektromos autók vásárlóinak rendelkezésére.
Számokban: a mostani, 30 milliárdos keret tehát közel a duplája az eddigi kormányzati támogatásoknak, de magánszemélyek nem részesülhetnek belőle. Korábban pedig nagy érdeklődés volt a pályázat iránt, 2021-ben a 3 milliárdos keret egy nap elfogyott, hasonlóan az előző évben tapasztaltakhoz. 2021-ben végül 1234 pályázó jutott legfeljebb 2,5 millió forint támogatáshoz.
A nagycsaládosok autóvásárlási támogatása is jelentős pályázat volt a piacon 2019 közepét követően, aminek keretében több mint 28 ezer család kapott költségvetési hozzájárulást autóvásárlásához tavaly év végéig. A legalább hétszemélyes autók megvásárlását 2021 augusztusáig 60 milliárd forinttal támogatta a kormány.
Az akkumulátorgyártó és elektromos járműgyártó cégek 1050 milliárd forint állami támogatást kaptak a beruházásaikhoz.
Tágabb kontextus: A magyar gazdaságpolitika elköteleződése az autóipar, illetve újabban az elektromos járművek gyártása iránt kétségtelen – Orbán Viktor csütörtökön a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának számító kínai BYD alapító elnökével tárgyalt Sencsenben.
A magyar járműállomány kifogásolható állapotán van mit szépíteni eközben, a gépkocsik átlagosan 15,6 évesek.
Érdekes egybeesés, hogy a BYD elektromos autónak hivatalos forgalmazása most kezdődik Magyarországon. A kínai vállalat ráadásul hamarosan bejelentheti új európai gyárberuházásának pontos helyszínét.
A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.
Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.
Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.
Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.